Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

PORÓWNAJ CENY

Zleć swoją księgowość

System identyfikacji wizualnej w małej firmie

Identyfikacja wizualna to pojedyncze lub usystematyzowane elementy (typu logotyp, kolorystyka, dokumenty firmowe), które pozwalają na natychmiastowe rozpoznanie danej marki i tworzą jej niepowtarzalny wizerunek. Sporo przedsiębiorców przy zakładaniu firmy nieszczególnie przejmuje się identyfikacją wizualną, obiecując sobie (lub nie), że zadba o nią w przyszłości, gdy firma się rozwinie. To błąd, bo dzięki niej marka może łatwo odróżnić się od konkurencji i być bardziej zapamiętana przez klientów.

W walce o przychylność konsumentów każdy detal ma znaczenie, a pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Ważne więc, aby pierwszy kontakt klienta z marką był pozytywny.

Jak się okazuje, aby klient odwiedzający witrynę internetową wyrobił sobie pierwszą opinię na jej temat, potrzebuje mniej niż 0,2 sekundy (badanie Missouri University of Science and Technology). Wzrok osób biorących udział w eksperymencie zatrzymywał się najdłużej kolejno na: logo, menu nawigacyjnym, pasku wyszukiwań, linkach do social media, głównym zdjęciu, a dopiero później na samej treści zamieszczonej w witrynie.

Strona internetowa, materiały reklamowe, logotyp i sposób jego eksponowania – to podstawowe elementy, które tworzą wizerunek firmy. W jaki sposób o nie zadbać?

W dzisiejszym artykule przeczytacie:

Pozytywny wizerunek firmy

Na system identyfikacji wizualnej firmy składają się:

Kolory firmowe – bywają jednym z najsilniejszych elementów skojarzeniowych z marką. Według KISSmetrics zwiększają rozpoznawalność firmy o 80 procent. Reklama sieci Orange sprzed 4 lat to potwierdza:

Mimo że widzowie nie zobaczyli w reklamie logo ani nazwy marki, dzięki znanej im pomarańczowej kolorystyce doskonale wiedzieli, który operator jest liderem mobilnego internetu w Polsce.

Przyjęło się, że każdy kolor oznacza coś innego i budzi określone emocje.

  • pomarańczowy – to energia i radość. Kojarzy się ze słońcem i cytrusami, a także zabawą. Stymuluje emocje, a nawet apetyt, dlatego często stosuje się go w reklamach jedzenia, a także przy hasłach typu „subskrybuj”, „kup”, „dołącz do newslettera”. Marki stosujące pomarańcz: Orange, Allegro, CCC.
  • zielony – jest kolorem nadziei i wzrostu; symbolizuje bezpieczeństwo, świeżość i naturę. Kolor zielony jest często używany przez marki ekologiczne i z branży medycznej. Zieleń w swoim logo stosują: Starbucks, BP, Bank Zachodni WBK.
  • niebieski – symbolizuje prawdę, niezawodność, stabilizację, mądrość i lojalność. To kolor komunikacji, bankowości i biznesu. Co ciekawe, ponad 1/3 ze 100 największych marek na świecie stosuje ten kolor. Barwy tej używają m.in. Twitter, Facebook, IBM, Intel, Nokia czy PZU.
  • czerwony – w zależności od intensywności oznacza ciepło, energię, miłość, moc, odwagę, niebezpieczeństwo czy namiętność. Przyciąga uwagę, stymuluje do podjęcia szybkiej decyzji i przenosi teksty na pierwszy plan, dlatego często stosuje się go do haseł typu „promocja”, „okazja”, „taniej”. Koloru czerwonego używają: Coca-Cola, Orlen, Levis, Eurobank.
  • żółty – kolor optymizmu, szczęścia i spontaniczności. Kojarzy się ze słońcem, relaksem i wakacjami. Przyciąga uwagę i jest dobrze widoczny, dlatego m.in. widnieje na znakach ostrzegawczych i kamizelkach ratowniczych. Jest często stosowany przez biura podróży, przydrożne bary z jedzeniem i sklepy z zabawkami. Koloru żółtego używają: Shell, Mc Donalds, IKEA, Biedronka.
  • czarny – kolor, który buduje wizerunek siły, elegancji, przywództwa, tajemniczości i prestiżu. To też często kolor buntu. Jest przy tym bardzo uniwersalny, dobrze współgra z większością kolorów i pasuje do niemal każdego rodzaju działalności. Stosują go marki luksusowe i aspirujące do wysokiej półki, np. Adidas, Chanel, Puma czy Playboy.

Co ciekawe, kolor jest istotny także w przypadku opakowań produktów. Naukowcy z Oksfordu zbadali na przykład, że kolor kubka ma wpływ na ocenę smaku kawy. Okazało się, że kawę podaną w białym kubku oceniono jako bardziej gorzką, niż kiedy pito ją z przezroczystych szklanek. Natomiast kawę serwowaną w niebieskim kubku oceniono jako słodszą. Dobierając odpowiednio kolory można manipulować odczuciami klientów.

Logo – inaczej znak firmowy, przedstawiony graficznie przy zastosowaniu określonego koloru, kształtu i rozmiaru liter. O tym, jak dokładnie powinno wyglądać logo, czym różni się od logotypu oraz jak je stworzyć, opublikujemy wkrótce osoby artykuł.

Nazwa firmy – sprawdź: Jak nazwać firmę?

Typografia firmowa – krój pisma stosowany w logo, ulotkach, wizytówkach, dokumentach firmowych, materiałach reklamowych i stronie reklamowej. Odpowiednio dobrany krój pisma może nadać dokumentom ciekawego wyglądu, wykreować firmę na tradycyjną lub nowoczesną, wprowadzić odpowiedni nastrój i wywołać u klienta konkretne, pożądane emocje. Więcej o typografii przeczytacie w artykule Darmowe fonty z polskimi znakami do pobrania.

Dokumenty – koperty, katalogi, notatniki, teczki, ulotki czy wizytówki. Wszystkie powinny wyglądać spójnie: uwzględniać kolorystykę firmową i mieć jeden, określony styl i układ graficzny, tak, aby od początku było wiadomo, jaka to firma.

Strona internetowa – w dobie Internetu strona internetowa jest jednym z pierwszych punktów styku klienta z marką. Jest więc jej wizytówką i niejednokrotnie najskuteczniejszym narzędziem sprzedażowym. Warto więc zadbać, aby strona wyglądała atrakcyjnie, przyciągała uwagę i zawierała ciekawe, aktualne informacje.

Aktualne trendy w Web Designie, to:

  • flat design – inaczej „płaski interfejs”, czyli unikanie efektu cieni, gradientów, poświaty i jednocześnie zbyt wielu kolorów. Dzięki zastosowaniu flat designu uwaga użytkownika skupia się na samej treści, nie będąc niepotrzebnie rozpraszaną pozostałymi elementami strony.
  • responsive design – inaczej mobilny interfejs, RWD. Dzięki RWD strona wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych, takimi jak tablety i telefony. Jak podaje jestem.mobi, z przeglądarek internetowych w smartfonach korzysta obecnie 64 proc. Polaków – to aż o 23 punkty procentowe więcej niż̇ przed rokiem.
  • oryginalna typografia – ciekawy krój pisma potrafi tworzyć ładny i oryginalny wygląd strony na równi z grafiką. Niestandardowe fonty (inne, niż Times New Roman czy Arial) przyciągają uwagę i wyróżniają się na tle innych. Co więcej, są coraz bardziej dostępne, głównie za sprawą portali dafont.com i Google Fonts, co z pewnością cieszy firmy z mniejszym budżetem.

Sprawdź: 7 darmowych szablonów WordPress dla freelancera

Do identyfikacji wizualnej firmy wliczają się także ubiór pracowników, wystrój stoisk targowych oraz wystrój wnętrz. Jeszcze niegdyś w biurze najważniejsze były powierzchnia, pokój prezesa i pomieszczenia dla gości, dziś jednak coraz częściej myśli się o pracownikach. Firmy dostrzegają, że opłaca im się, jeśli pracownicy czują się dobrze w swoim miejscu pracy – dzięki temu bardziej identyfikują się z firmą, korzystniej oceniają pracodawcę i bardziej angażują się do pracy. Odpowiednio zaprojektowana przestrzeń biurowa potrafi więc zdziałać więcej, niż najlepsze wykłady motywacyjne. I jest też przy okazji świetną reklamą dla firmy.

Sprawdźcie siedzibę Google we Wrocławiu:

Oczywiście na taki wystrój mogą sobie pozwolić jedynie największe marki, ale warto obejrzeć ten film choćby w ramach inspiracji – może warto wprowadzić w biurze trochę koloru?

Zasady budowania identyfikacji wizerunkowej (wybrane kolory, wygląd dokumentów, symbole firmowe itd.) powinny być spisane w książce identyfikacji wizualnej, aby w przyszłości każdy mógł z niej skorzystać, drukując listy albo zamawiając projekt nowej strony internetowej.

Warto to zrobić. Dzięki konsekwencji i powtarzalności można zbudować silną, rozpoznawalną markę, a w przyszłości może nawet markę „top of mind” – pierwszą, która przychodzi nam na myśl, gdy myślimy o jakiejś kategorii (np. pieluszki dla dzieci, buty sportowe, soki owocowe). Tak robią najwięksi: Starbucks, Coca-Cola, Skype.

Mamy dla Was zadanie: wymieńcie spontanicznie nazwę jakichś polskich linii lotniczych.

Czy to się opłaca?

Małe firmy o niewielkim budżecie unikają wszelkich nadprogramowych wydatków. W głowie niejednego przedsiębiorcy pojawia się pytanie: jeśli moja firma sprzedaje produkty nawet mimo „brzydkiego” logo, to czy jest sens z tym logo cokolwiek robić?
Najczęściej wydaje się, że nie. Niekiedy wystarczy tylko nieco odświeżyć logo, aby firma zyskała nowy, korzystniejszy wizerunek – to koszt kilkuset złotych. Natomiast stworzenie całej identyfikacji wizerunkowej od podstaw i wprowadzenie jej do życia to cena od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy. Jak szybko, i czy w ogóle, te koszty się zwrócą? Czy ta zmiana zagwarantuje firmie nowych klientów? Co ze starymi? Ciężko powiedzieć. Nie da się dokładnie przewidzieć, ani tym bardziej obliczyć, zysków wynikających z takiej zmiany. Podjęcie decyzji i zmianie wizerunku firmy jest raczej wyrazem dojrzałości i świadomości u przedsiębiorcy, niż wynikiem czystej matematyki.

Małe grzeszki dużych marek

Jeśli czujecie, że obecna identyfikacja wizualna w Waszej firmie nie jest zbyt udana, to nie martwcie się. Nic straconego. Największe marki na świecie – takie jak Apple czy Microsoft – również mają na sumieniu kilka małych grzeszków. Zobaczcie dwa proste przykłady dotyczące logo:

Apple

Firma Apple Computer powstała w latach 70., założona przez Steve’a Jobsa i Steve’a Wozniaka. Jej pierwsze logo wyglądało tak:

apple

Przedstawiało ono postać Isaaca Newtona, który – jak głosi legenda – odkrył prawo grawitacji po tym, jak na jego głowę spadło jabłko. Logo nie przetrwało jednak długo. Jobsowi zależało na czymś prostym, nowoczesnym i łatwiejszym do reprodukcji w małych rozmiarach, dlatego po niespełna roku zatrudnił nowego grafika, Roba Janoffa, który stworzył najbardziej rozpoznawalne logo na świecie: nadgryzione jabłko. Dlaczego nadgryzione? To proste. Dzięki niemu łatwo możemy rozpoznać, że to jabłko, a nie pomidor lub owoc wiśni.

Początkowo logo z nadgryzionym jabłkiem występowało w wersji tęczowej (ponieważ komputer Apple jako pierwszy na świecie potrafił wyświetlać kolorową grafikę), a po 22 latach zminimalizowano jego wygląd do wersji monochromatycznej, która miała bardziej pasować do nowego designu komputerów.

I to był sukces.

Microsoft

Pierwsze logo Microsoftu zostało stworzone przez Paula Allena i Billa Gatesa. Podobno obaj panowie pracowali nad nim zaledwie przez jeden dzień, wykorzystując przy tym autorski program napisany w Basicu.

microsoft

Logo odzwierciedlało styl lat 70 i ery disco. Jednocześnie podkreślało fakt, że nazwa firmy wzięła się z połączenia słów MICROcomputer i SOFTware (oprogramowanie). Logo Microsoftu również nie przetrwało roku.

Przez cały czas istnienia firmy Microsoft wiele razy przechodził rebranding, wielokrotnie zmieniając logo. W 2012 roku ponownie zdecydował się na odświeżenie swojego znaku graficznego, stawiając przede wszystkim na prostotę i estetykę. Według Jeffa Hansena, nowy znak symbolizuje nowość i świeżość:



Niewątpliwie zmiana na lepsze.

Polskie podwórko

W ubiegłym roku zmianę identyfikacji wizualnej przeszła też Poczta Polska. Firma, oprócz samej kolorystyki i logo, zmieniła także wygląd swoich placówek.


strefa_dla_klientow_2
poczta-polska.pl

Marka nie cieszyła się najlepszymi opiniami u klientów, musiała więc odświeżyć swój wizerunek. Szczególnie, że na rynku pojawiła się konkurencja: inPost, DPD i inni. Choć rebranding Poczty Polskiej wzbudził sporo kontrowersji, nie da się ukryć, że zmiana koloru na czerwony była dobrym pomysłem. Nowa kolorystyka wygląda bardzo nowocześnie, a przy tym odwołuje się do tradycji i polskości. Odświeżone logo ma być widocznym symbolem zmian zachodzących na Poczcie.

Czy ktoś pamięta jeszcze o niebieskiej Poczcie Polskiej?

Umiejętnie stworzona identyfikacja wizualna potrafi zupełnie odmienić wizerunek firmy i dodać jej skrzydeł. Pozwala odróżnić się od konkurencji i być lepiej zapamiętaną przez klientów.
Stworzenie identyfikacji nie jest łatwym zadaniem, dlatego większość firm korzysta z pomocy agencji reklamowych. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby samodzielnie spróbować znaleźć najlepszy kolor dla swojej firmy, a także zastanowić się, z czym firma ma się kojarzyć klientom.

To jaki jest kolor Waszej firmy?

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik


Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ