Blog ifirma.pl

Własny biznes. Jak założyć firmę szkoleniową?

|
W branży szkoleniowej dzieje się coraz lepiej. Po 2008 roku firmy znacznie spowolniły, teraz jednak podnoszą się z kryzysu. Polscy pracodawcy coraz chętniej uczestniczą w kursach i szkoleniach, a także wysyłają na nie pracowników. Również osoby prywatne ochoczo podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe, widząc, jak bardzo rośnie zapotrzebowanie na specjalistów.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Branża szkoleniowa rozwija się coraz dynamiczniej, a usługi coachingowe cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Polscy pracodawcy chętnie uczestniczą w kursach i szkoleniach i wysyłają na nie swoich pracowników. Również osoby prywatne ochoczo podnoszą kwalifikacje zawodowe. W ostatnim czasie popularność zyskują także szkolenia online. Firma szkoleniowa okazuje się zatem dobrym pomysłem na biznes.Na popularności zyskuje szczególnie coaching. Jego wartość rynkową szacuje się na 40 mln zł. Według nieoficjalnych informacji w Polsce działa ok. 5 tysięcy coachów, choć nie wszyscy z nich są aktywni zawodowo (źródło).

Firma szkoleniowa, ale jaka?

Warto na samym początku zastanowić się nad tym, do kogo chcemy adresować swoje usługi szkoleniowe (do kobiet, mężczyzn, firm, grup, osób indywidualnych, konkretnej grupy zawodowej czy społecznej), a także nad konkretną specjalizacją. Jest w czym wybierać: od coachingu kariery, wizerunku, relacji, zdrowia czy rodzicielstwa po całą gamę specjalizacji biznesowych, szkolenia z obsługi wniosków o dotacje unijne czy szkolenia BHP.

Zanim jednak decyzja zostanie ostatecznie podjęta, dobrze jest wcześniej zweryfikować posiadaną przez nas wiedzę, zbadać zapotrzebowanie na rynku, sprawdzić potencjalną konkurencję, a także zastanowić się nad tym, ilu potencjalnych pracowników firma potrzebuje na start i jakie wynagrodzenie im zaproponować. Chyba że zdecydujemy się na samodzielne prowadzenie firmy (jeśli tylko czujemy się ekspertami w danej dziedzinie), a dopiero potem w razie potrzeby zatrudniać kolejne osoby. Warto też samemu udać się na kilka szkoleń, aby zobaczyć, jak taki biznes wygląda „od kuchni”.

Dofinansowanie na start

Przy opracowywaniu takiego planu działania przedsiębiorca może postarać się o dofinansowanie na założenie działalności. W tym celu powinien przygotować biznesplan i zgłosić się do odpowiedniej instytucji, która zajmuje się przyznawaniem firmom środków na start. Biznesplan można przygotować samodzielnie lub skorzystać z pomocy osób, które piszą je zawodowo. Informacje kontaktowe o takich osobach można znaleźć na forach lub w Urzędzie Pracy.

Następnie należy zgłosić się na szkolenie organizowane przez instytucję przyznającą dofinansowania (np. z zakresu księgowości, marketingu, przedsiębiorczości itp.). Po odbyciu szkolenia przedsiębiorca powinien złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania wraz z gotowym biznesplanem. Wówczas wniosek zostaje poddany ocenie formalnej i merytorycznej.

Jeśli się uda, firma otrzyma nawet 40 tysięcy złotych. Będzie jednak musiała spełnić kilka zobowiązań, m.in. istnieć na rynku przez określony czas (najczęściej 1 rok lub 2 lata), a także osiągnąć rezultaty wpisane wcześniej we wniosku o dofinansowanie, np. zatrudnić określoną liczbę nowych pracowników.

Ważne!
 

Chcesz założyć własną firmę jednak formalności wydają Ci się skomplikowane? Klienci biura rachunkowego mogą liczyć na wsparcie dedykowanej księgowej. Zarejestruj się i sprawdź sam.  

Jak założyć firmę szkoleniową – rejestracja działalności

PKD, CEIDG, ZUS, Urząd Skarbowy

Procedury rejestrowania firmy szkoleniowej nie różnią się niczym od procedur rejestrowania tradycyjnej działalności gospodarczej. Taką firmę mogą prowadzić osoby fizyczne i prawne, spółki cywilne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Tak jak w przypadku tradycyjnej firmy, zakładając firmę szkoleniową, przedsiębiorca (osoba fizyczna) będzie musiał wybrać odpowiedni kod PKD i złożyć wniosek o wpis do CEIDG.

Wniosek składa się w dowolnym urzędzie miasta/gminy/dzielnicy, drogą online lub listem poleconym. Więcej o rejestracji firmy w CEIDG przeczytasz tutaj: CEIDG.

Następnie składa się formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA w ZUS-ie, a także formularz VAT-R w Urzędzie Skarbowym w przypadku rejestracji do VAT. Jeśli przedsiębiorca planuje zatrudnić pracowników na umowę o pracę, w ciągu 14 dni od założenia działalności powinien powiadomić o tym inspektora pracy.

Sprawdź: Jak założyć własną działalność gospodarczą krok po kroku.

Wpis do RIS

Te firmy szkoleniowe, które prowadzą szkolenia dla osób bezrobotnych i osób poszukujących pracy finansowanie ze środków publicznych (np. z funduszy Unii Europejskiej), muszą postarać się o wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych. Rejestr prowadzony jest przez Wojewódzkie Urzędy Pracy. W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek w formie elektronicznej lub papierowej. Wpis do rejestru jest bezpłatny.

Dodatkowo, jeśli firma szkoleniowa zamierza świadczyć usługi na rynku publicznym, to będzie musiała uzyskać akredytację od kuratora oświaty właściwego dla jej lokalizacji.

Innymi usługami szkoleniowymi, których wykonywanie wiąże się ze spełnieniem określonych przepisami prawa warunków, są:

    • kursy dla kierowców,
    • szkolenia z przewozu towarów niebezpiecznych ADR, ADN,
    • podyplomowe szkolenie pielęgniarek i położnych,
    • szkolenia na temat środków ochrony roślin.

W powyższych przypadkach będzie konieczne uzyskanie akredytacji lub stosownych wpisów do rejestrów.

Certyfikaty a kwestie prawne

Prowadzenie firmy szkoleniowej zazwyczaj nie wymaga żadnych pozwoleń (poza wyjątkami, o których wspomniano wyżej). Niestety w przypadku wydawania certyfikatów nie jest tak kolorowo. Szkolenia dające uczestnikom konkretne uprawnienia wymagają zgody ze strony stowarzyszenia zrzeszającego przedstawicieli danej branży. Czasem też, aby móc wydać certyfikat, firma musi zatrudnić wykwalifikowanych specjalistów (np. psychologów w przypadku kursów z dziedziny psychologii). Warto jednak postarać się o możliwość wystawiania certyfikatów, ponieważ nic tak nie przyciąga uczestników na szkolenia, jak możliwość otrzymania dokumentu, który poświadczałby uzyskane kompetencje.

Firma szkoleniowa – co można wliczyć w koszty?

Firma szkoleniowa do kosztów prowadzenia działalności może wliczyć takie wydatki, jak:

  • urządzenia multimedialne (laptop, komputer, drukarka, rzutnik, kamera, aparat, głośniki, mikrofon…),
  • reklamę (bannery, ulotki, Google AdWords),
  • stronę internetową,
  • materiały edukacyjne dla szkoleniowców i uczestników szkoleń (książki, kursy),
  • transport na szkolenia (zakup i użytkowanie samochodu służbowego, bilety MPK, taksówka),
  • usługi księgowe,
  • usługi kurierskie,
  • usługi finansowe (kredyt na firmę),
  • opłaty urzędowe,
  • czynsz (wynajem biura, mieszkania, coworking, wynajem sal),
  • książki i czasopisma branżowe,
  • opłaty za telefon lub Internet,
  • wydatki poniesione na kursy i szkolenia.

Na samym początku przedsiębiorca nie musi martwić się o zaplecze lokalowe. Może dojeżdżać na szkolenia bezpośrednio do klienta lub prowadzić szkolenia online.

Dla firm szkoleniowych bardzo korzystne może być zainwestowanie w stronę internetową oraz profesjonalny sprzęt do nagrywania. Prowadząc szkolenia na żywo, przedsiębiorca może je nagrywać, by potem sprzedawać je w Internecie – zarówno na swojej stronie, jak i na portalach, które zajmują się dystrybucją szkoleń online, np. infolia.pl.

Warto wliczać w koszty prowadzenia działalności jak najwięcej wydatków. Firmy rozliczające się skalą podatkową lub podatkiem liniowym mogą obniżyć wysokość podatku dochodowego poprzez wpisanie do KPiR wielu poniesionych kosztów. Im więc wyższe koszty uzyskania przychodu, tym niższy dochód do opodatkowania, a tym samym niższa kwota zaliczki na podatek dochodowy. Więcej informacji na ten temat tutaj: Kilka sposobów na obniżenie podatku dochodowego.

Najważniejsze, aby wydatki były powiązane z profilem działalności, a zakupione sprzęty/usługi służyły firmie, a nie celom prywatnym.

Czy warto zakładać firmę szkoleniową?

Poza tym, że zapotrzebowanie na usługi szkoleniowe zaczęło rosnąć, a zawód coacha nie jest jeszcze zbyt popularny, taka forma działalności ma też inne plusy, m.in. wysoką marżę (średnio od 60 do czasem nawet 90 proc.), nieustanne powiększanie wiedzy i samodoskonalenie się, ambitną grupę odbiorców czy nieobciążające przedsiębiorcę koszty stałe.

Według danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej w 2017 roku w Polsce powstało 359 tys. firm. I nic nie wskazuje na to, że liczba ta miałaby maleć. Przedsiębiorcy prowadzący własny biznes doceniają w nim przede wszystkim niezależność, elastyczność i możliwość zarabiania na siebie, zamiast na szefa. Własna firma jest szansą na sprawdzenie siebie i swoich możliwości. Jeśli więc masz pomysł na własny biznes, to zdecydowanie zacznij działać!

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce