Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

PORÓWNAJ CENY

Zleć swoją księgowość

Zaprojektuj logo jak profesjonalista. 5 wskazówek dla graphic designerów

Dobrzy graficy komputerowi wiedzą, jak ważne dla rozwoju firmy potrafi być logo. Od logo, które pojawia się na firmowych wizytówkach, stronie internetowej czy na etykietach produktów bardzo często zależy to, czy klient zdecyduje się zaufać danej marce i skorzystać z jej usług.

Logo kreuje image firmy i pozwala odróżnić się od konkurencji. Dzięki niemu firma może stać
się bardziej rozpoznawana wszyscy mamy tendencję do zapamiętywania kształtów i obrazów (patrz: logo w kształcie jabłka, logo z krokodylem). Dlatego tak ważne jest, aby logo było dobrze wykonane.

Podpowiadamy więc, jak profesjonalnie zaprojektować logo – na co zwrócić uwagę i o co zadbać, aby projekt zakończył się sukcesem.

1. Zdefiniuj cele i target

Parafrazując Boba Dylana: “If you don’t understand me, I won’t understand you”. Logo powinno nieść właściwy przekaz, aby dotarło do właściwych klientów i zachęciło ich do zakupów. Powinno kojarzyć się na przykład z dobrą zabawą (jeśli projektujesz je dla biura podróży) lub zupełnie odwrotnie, ze spokojem i zadumą (dom pogrzebowy). Dlatego każdą pracę rozpocznij od briefu i rozmowy z klientem. Zapytaj go, czego oczekuje od logo. Nie pytaj jednak klienta o konkretne kształty czy kolory. Jeśli zapytasz go, czy woli kolor pomarańczowy czy niebieski, tak naprawdę niewiele osiągniesz. Zamiast tego zapytaj, czy klient chciałby, aby logo kojarzyło się z czymś radosnym (pomarańczowy) czy może raczej z czymś poważnym (niebieski). Dowiedz się też, do kogo klient kieruje swoje usługi. Zupełnie inne logo trafi do młodych mam, a zupełnie inne do maklerów z Wall Street.

Zapytaj również, czy nowe logo klient będzie wykorzystywał na stronie internetowej, na szyldzie sklepu, na samochodach, ubraniach czy na gadżetach firmowych, np. kubkach i długopisach. Dowiedz się, jak logo będzie używane zanim w ogóle zaczniesz myśleć o projektowaniu.

Pod koniec zrób dobry research: jakimi logo posługuje się konkurencja, jakimi logo posługiwał się dotychczas klient i czym szczególnym charakteryzuje się ta branża. Zanotuj wszystkie możliwe wyrazy, które treściowo i wizualnie łączą się z nazwą firmy, jej branżą, historią, celami.

Dopiero teraz możesz zacząć robić szkice.

2. Wybierz właściwy kolor

Wiedziałeś, że ponad 1/3 ze 100 największych marek na świecie używa koloru niebieskiego? Wśród nich są Twitter, Facebook, IBM, Intel i Nokia. Przyjęło się, że kolory mają różne znaczenia i potrafią wzbudzać w nas określone emocje. I tak na przykład kolor żółty kojarzy się ze szczęściem, różowy z romantyzmem, a czarny z siłą.


firmbee01
Fragment infografiki KISSmetrics, źródło: thedesignlove.com

Dlatego też biura podróży chętnie sięgają po ten pierwszy, a marki luksusowe (takie jak np. Chanel) po ten ostatni. Według KISSmetrics kolor zwiększa rozpoznawalność marki aż o 80%.

Co ciekawe, kolor jest istotny także w przypadku opakowań produktów i webdesignu. Okazuje się, że kolor pomarańczowy świetnie sprawdza się przy hasłach typu “subskrybuj”, “kup” i “dołącz do newslettera”, ponieważ… stymuluje apetyt. Kubek w kolorze niebieskim może natomiast sprawić, że pita kawa wyda się klientom słodsza, niż gdyby podano ją w przezroczystej szklance (źródło: flavourjournal.com).

Uważaj jednak, dla kogo projektujesz logo. Kolory potrafią mieć różne znaczenie, w zależności od kultury i szerokości geograficznej. Stanom Zjednoczonym kolor zielony kojarzy się z pieniędzmi i zazdrością, Europie z naturą, a Ameryka Łacińska utożsamia go ze śmiercią. Można strzelić gafę.

3. Posłuchaj Steve’a Jobsa i nie zapomnij o typografii

Typografia jest bardzo ważna. Sam Steve Jobs przyznał to na Stanfordzie w 2005 roku:

“I decided to take a calligraphy class to learn how to do this. I learned about serif and sans serif typefaces, about varying the amount of space between different letter combinations, about what makes great typography great. It was beautiful, historical, artistically subtle in a way that science can’t capture, and I found it fascinating. (…) And we designed it all into the Mac. It was the first computer with beautiful typography“ (źródło: standord.edu).

Zastosowanie w logo odpowiedniej typografii stworzy odpowiedni nastrój, wywoła u klientów konkretne emocje i skupi ich uwagę na nazwie firmy. Choć masz wiele różnych czcionek i fontów do wyboru, od tych komercyjnych po zaprojektowane własnoręcznie, najpierw zastanów się nad tym, do kogo skierowany jest produkt. Czy krój pisma na logo powinien być formalny czy nieformalny, nowoczesny czy retro?

Postaraj się nie stosować i nie naśladować oryginalnych, charakterystycznych krojów pisma, które są już wykorzystywane w logo popularnych marek. Unikaj też modnych fontów i czcionek, ponieważ moda przychodzi i odchodzi.

Wbrew pozorom nie musisz też odkrywać koła na nowo. Bardzo wielu designerów uwielbia używać Helvetici (spójrz tylko na logo marki Jeep, Lufthansa, Panasonic, Oral-B, Microsoft, Target, The North Face, Nestle czy Sears), dostosowując ją przy tym do swoich projektów. Pobaw się więc różnymi krojami pisma – zmień proporcje, dodaj krzywe, zwiększ światło (kering) lub usuń niektóre elementy. To może się okazać strzałem w dziesiątkę.

Przede wszystkim jednak upewnij się, że użyty krój pisma pasuje do tego, co logo ma komunikować.

A jeśli chciałbyś zaprojektować własny krój pisma, pomoże ci w tym MetalFlop. Tymczasem więcej o krojach pisma przeczytasz tutaj: Darmowe fonty z polskimi znakami do pobrania

4. Nadaj temu jakiś kształt

Jak napisaliśmy wcześniej, ludzie mają tendencję do zapamiętywania charakterystycznych
kształtów oraz ich symboliki. Kwadrat z trójkątem to symbol domu, a serce to znak miłości.
Czy pamiętasz symbol Igrzysk Olimpijskich? A logo MTV lub symbol
Supermana? To było proste, przyznaj sam.

Co ciekawe, każdy kształt ma swoje znaczenie. Poprzez umiejętne wykorzystanie ich w logo
można nadać marce konkretne cechy. I tak koło, owal czy elipsa będzie kojarzyć się z
młodością i kobiecością; z miłością, małżeństwem, wspólnotą i stabilizacją.

firmbee02

Natomiast linie proste – kwadraty czy trójkąty – kojarzą się z czyś męskim i praktycznym. Poziome linie odczytywane są jako profesjonalizm i spokój, a ukośne kojarzą się z dynamizmem i siłą.

firmbee03

Pod tym względem logo Deutsche Banku (ostatnie) jest prawdziwym majstersztykiem. Kwadrat kojarzy się z profesjonalizmem, a ukośna linia – aby nie było zbyt nudno, w końcu to niemiecki bank – dodaje całości dynamiki. Jak pamiętacie z infografiki KISSmetrics, kolor niebieski kojarzy się z bezpieczeństwem i zaufaniem. Proste i genialne.

4. Przetestuj logo, zanim wyślesz je klientowi

Zanim zdecydujesz się wysłać logo klientowi, upewnij się, że wszystko wygląda tak jak powinno. Sprawdź na przykład, czy logo da się łatwo przeskalować, czy dobrze prezentuje się na białym i na czarnym tle, jak wygląda w monochromie oraz czy działa w wersji wertykalnej i horyzontalnej. A co się stanie, gdy usuniesz gradient, zmienisz tło lub kolory?

Jeśli jest taka potrzeba, sprawdź też, czy logo dobrze będzie się prezentowało w social mediach. Pamiętaj, że na wielu portalach typu Twitter, Facebook, Instargram czy YouTube avatary są w kształcie małego kwadratu.

Mniej często znaczy więcej. Ile kolorów znajduje się na logo? Czy użyłeś więcej, niż dwóch krojów pisma? Z ilu elementów składa się całość? Twoje logo nie musi opowiadać całej historii, powinno po prostu podkreślić te cechy marki, na których zależy twojemu klientowi.

5. Zastrzeż liczbę poprawek

Poprawki – wszyscy je kochamy.

CBCZSwCWwAA-7oi
źródło: @AksharPathak Tweet

Przy zawieraniu współpracy z nowym klientem warto określić w umowie, czy klient będzie miał możliwość zgłaszania poprawek, a jeśli tak, to ilu. Warto również określić czas na wy­ko­nanie tych poprawek. Zazwyczaj projektanci zastrzegają w umowie 3 możliwe poprawki. Niektórzy pozwalają na więcej, ale każda kolejna jest dodatkowo płatna. Inni umożliwiają swoim klientom zgłaszanie nielimitowanej ilości uwag, ale taki luksus podyktowany jest często atrakcyjną stawką za zrealizowanie zlecenia.

Niestety sporo początkujących designerów nie zabezpiecza się w ten sposób. W efekcie tego spędzają nad jednym logo długie godziny, często za naprawdę niewielkie pieniądze, wprowadzając niezliczoną ilość poprawek od klienta i jednocześnie licząc na to, że to będzie ta ostatnia. Uwierzcie mi, nie chcecie tego.

Jeden krótki zapis w umowie pomoże wam tego uniknąć.

Macie jakieś swoje ulubione logo? Co sądzicie o kilku ostatnich zmianach logo Reeboka, Airbnb czy Twittera? Dajcie znać w komentarzu.

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik


Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ