Prowadzenie bloga może stać się podstawowym źródłem dochodu. By było to możliwe, działalność taka wymaga sporej inwestycji zarówno pod względem czasu, jak i finansów. Poczytny blog komercyjny musi być bogaty w ciekawe treści, a by te zdobyć, trzeba ponieść określone nakłady na podróż/specjalistyczny sprzęt/wizytę w restauracji, czy kinie. Czy takie wydatki mogą stanowić dla autora bloga koszty uzyskania przychodu?
- 1. Na czym może zarabiać autor bloga?
- 2. Blog a koszty uzyskania przychodu
- 3. Co bloger wrzuci w koszty?
Prowadzenie bloga a koszty firmowe – omówione zagadnienia:
Na czym może zarabiać autor bloga?
To, czy dany wydatek może zostać zaliczony do kosztów podatkowych prowadzonej działalności zależy od jego związku z uzyskiwanym przychodem, dlatego warto zastanowić się, co w przypadku prowadzenia bloga może stanowić taki przychód. Najczęściej zarobki blogera pochodzą z reklam oraz artykułów sponsorowanych zamieszczanych na stronie, czy też udziału w programach partnerskich.
Blog a koszty uzyskania przychodu
Bloger, który założył działalność gospodarczą (opodatkowaną na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym) co do zasady może odliczyć od osiągniętego dochodu koszty, które mają związek z uzyskiwanym przychodem lub też zabezpieczeniem lub zachowaniem jego źródła.
Ważne!
Można znaleźć interpretacje indywidualne potwierdzające to stanowisko, np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14.10.2015 r. – IPPB1/4511-1035/15-2/AM.
Przez wzgląd na dość niekorzystne dla blogerów stanowisko prezentowane przez Ministerstwo Finansów w tej sprawie (w którym podkreślane są wątpliwości co do istnienia związku między kreowaniem przez nich treści a ponoszeniem kosztów i reklamami), bardzo ważna jest jednak każdorazowa analiza związku przyczynowo-skutkowego między poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem oraz wykazanie ekonomicznej zasadności danego kosztu w kontekście prowadzonej działalności, czyli bloga.
Co bloger wrzuci w koszty?
To, co bloger będzie mógł zaliczyć do kosztów podatkowych w głównej mierze zależy od tematyki prowadzonego bloga. Jeśli będzie to blog o podróżach, autor będzie mógł pomniejszyć dochód o wydatki związane z wyjazdami, które później opisze (w takim wpisie może zawrzeć np. namiary na hotel, od którego otrzyma wynagrodzenie za reklamę). Dla osoby prowadzącej bloga kulinarnego kosztem podatkowym mogą być wizyty w restauracjach, których recenzje zostaną zamieszczone na prowadzonej stronie. Autor bloga w kosztach podatkowych co do zasady rozliczy także ogólne wydatki związane z prowadzoną działalnością, jak koszt domeny, właściwego oprogramowania, najmu siedziby, koniecznego wyposażenia.
W tym miejscu warto jednak podkreślić, iż każda sytuacja powinna zostać rozpatrzona indywidualnie – w przypadku jakichkolwiek wątpliwości dobrym rozwiązaniem może okazać się wystąpienie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
▲ wróć na początekZachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Podziel się z innymi: