Aktualności

Największe błędy rekruterów

Rekruterzy, którzy są odpowiedzialni między innymi za przeprowadzanie procesów rekrutacyjnych w organizacji, spotykają się w swojej codziennej pracy z wieloma problemami. Często jednak to oni sami popełniają błędy, które mogą skutkować nieefektywnym procesem rekrutacyjnym, zmarnowanym czasem i zasobami firmy.

ZBYT MAŁO INFORMACJI W OFERCIE

Niepoprawnie sformułowana oferta pracy zawierająca błędy, nieczytelna, zbyt długa lub zbyt krótka – niezawierająca wystarczająco informacji na temat stanowiska, bez podanych widełek wynagrodzenia, lokalizacji czy innych istotnych dla kandydata szczegółów.

Skutkiem nierzetelnej oferty może być zwyczajnie mała ilość aplikacji oraz aplikacje od kandydatów z wygórowanymi wymaganiami finansowymi lub niepasujących profilem i kwalifikacjami do stanowiska.

Aby pozyskać najbardziej dopasowanych kandydatów, rekruter powinien stworzyć szczegółowy opis stanowiska oraz podać dokładne informacje o lokalizacji firmy, trybie pracy (czy będzie to praca zdalna, stacjonarna czy hybrydowa), informacje o wynagrodzeniu czy oferowanych benefitach.

Ogłoszenie nie może być za długie, powinno być zwięzłe i przejrzyste. Poprawnie skonstruowane i szczegółowe ogłoszenie zainteresuje kandydatów dopasowanych do stanowiska i pozwoli przeprowadzić wstępną selekcję jeszcze przed przesłaniem przez nich aplikacji.

KONTAKT Z MENADŻERAMI

Inny błąd powiązany również z niepoprawnie skonstruowanym ogłoszeniem to brak współpracy z menadżerami – przed każdym procesem rekrutacji rekruter powinien wraz z menadżerami, dla których rekrutuje, stworzyć opis stanowiska pracy dowiedzieć się jak najwięcej o stanowisku, zadaniach i wymaganych umiejętnościach. Dzięki temu będzie mu łatwiej stworzyć profil kandydata spełniającego wymogi i napisać ogłoszenie z ofertą pracy.

NIEZNAJOMOŚĆ BRANŻY

Kolejnym błędem popełnianym przez rekruterów jest nieznajomość branży, w której rekrutują. Z innych narzędzi korzysta rekruter poszukujący księgowego, a z innych rekrutując pracowników IT. Powinien znać podstawowe pojęcia z danej branży, aby móc swobodnie przeprowadzać rozmowy rekrutacyjne i przede wszystkim rozumieć kandydatów oraz to, co znajduje się w ich aplikacji.

NIEPRZYGOTOWANIE DO PROCESU REKRUTACJI

Spóźnienie na spotkanie rekrutacyjne, niesprawdzenie kandydata przed rozmową i przede wszystkim nieznajomość CV przed rozpoczęciem rozmowy z kandydatem – najgorsze co może zrobić rekruter to nieprzygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej.

Powinien on dogłębnie przeczytać aplikację kandydata – CV, list motywacyjny lub inne dokumenty jeśli były wymagane. Uchroni go to przed zadaniem na rozmowie pytania, na które odpowiedź mógłby znaleźć w otrzymanym wcześniej CV.

To właśnie z CV rekruter czerpie informacje o doświadczeniu, umiejętnościach, ukończonych kursach i posiadanych umiejętnościach.

Wtedy podczas rozmowy zaoszczędzi czas na zbędne pytania, a zapyta o szczegóły związane z poprzednimi stanowiskami, projekty, w których kandydat brał udział, sprawdzi deklarowaną znajomość języka obcego i ewentualnie porozmawia z kandydatem o jego zainteresowaniach.

NIEDOTRZYMYWANIE TERMINÓW

Kolejny błąd dotyczy braku kontaktu ze strony rekrutera oraz niedotrzymywania terminów. Rekruter powinien przedstawić kandydatowi etapy procesu rekrutacji wraz z terminami rozmów rekrutacyjnych zadań rekrutacyjnych oraz finalnie podjęcia decyzji o zatrudnieniu powinien też tych terminów dotrzymywać, pozostawać w stałym kontakcie z kandydatem w razie jego pytań lub wątpliwości oraz na bieżąco informować o całym procesie. W innym wypadku kandydat ze względu na brak informacji zwrotnej w terminie może zdecydować się na inną propozycję pracy, przez co można stracić cennego kandydata. Komunikacja jest kluczem do sukcesu rekrutera w każdym aspekcie jego pracy.

Jak widać, przygotowanie rekrutera do procesu rekrutacji może być kluczowe do zakończenia z sukcesem. Pozwala zaoszczędzić czas rekrutera oraz kandydatów, a tym samym budżet i zasoby firmy przeznaczone na rekrutację. Dodatkowo profesjonalne podejście rekrutera buduje pozytywny wizerunek firmy wśród kandydatów, a w efekcie na rynku.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

2 godziny temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

2 godziny temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

3 godziny temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

3 godziny temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

3 godziny temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

3 godziny temu