Aktualności

Jak motywować wypalonych pracowników?

Diagnoza problemu

Pierwszym najważniejszym zadaniem jest zdiagnozowanie przyczyny wypalenia u danego pracownika – być może ze względu na zbyt wiele obowiązków i pracę po godzinach ma problem z zachowaniem work-life balance? A może jego praca stała się zbyt monotonna i czuje, że stoi w miejscu bez możliwości rozwoju? Może przyczyną są konflikty z przełożonym, czy demotywująca atmosfera panująca w zespole? Pomóc może konsultacja z psychologiem, który powinien bez problemu wskazać przyczynę stanu naszego pracownika. Wiedząc, gdzie popełniliśmy błąd, czy czego pracownikowi brakuje, należy przejść do planu naprawczego – tak, aby zaproponowane rozwiązanie, zmiana, motywacja dla pracownika, odpowiadała jego faktycznym potrzebom.

Przeciążenie pracą

Jeśli pracownik odczuwa wypalenie zawodowe spowodowane przeciążeniem pracą, nadmierną ilością obowiązków, częstym zostawaniem po godzinach i mieszaniem życia prywatnego z zawodowym, jednym z najprostszych sposobów jest zaproponowanie mu dodatkowego odpoczynku – prawdopodobnie kilka dni (lub nawet tygodni) wolnego, pozwoli mu oderwać myśli od zawodowych obowiązków, zregenerować się i wrócić ze świeżym spojrzeniem. Po jego powrocie warto wdrożyć pewne zmiany związane z trybem i czasem pracy oraz podziałem obowiązków w zespole. Jeśli problem z zachowaniem równowagi między pracą a życiem prywatnym wiąże się ze zdalnym trybem pracy, być może warto zaproponować mu powrót do biura w 100% lub w trybie hybrydowym.

Rozdzielenie miejsca pracy i miejsca odpoczynku może okazać się kluczowe w przywróceniu work-life balance. Warto także pomyśleć nad bardziej elastycznymi godzinami pracy – każdy z nas ma inny tryb życia i jest bardziej produktywny w różnych porach dnia. Dobrym rozwiązaniem może być umożliwienie pracownikowi przyjścia do pracy np. między godziną 7 a 10 rano. Pozwoli to dopasować się do jego potrzeb – np. gdyby chciał pójść na siłownię przed pracą, odwieźć dzieci do przedszkola czy zwyczajnie dłużej pospać. Indywidualne dopasowanie godzin do trybu i potrzeb pracowników pozwoli im pracować bardziej produktywnie. W przypadku przeciążenia pracą należy także zmodyfikować podział zadań w zespole i być może zatrudnić nowego pracownika do pomocy w realizacji zadań.

Brak rozwoju

Innym częstym powodem wypalenia zawodowego jest poczucie stania w miejscu, braku rozwoju i monotonii wykonywanych zadań. W tym przypadku warto pokierować pracownika na konsultacje z tak zwanym Job Coachem, który pomoże określić pracownikowi cele zawodowe, obszary, w których chciałby się rozwijać i możliwe ścieżki dalszej kariery. Po takiej konsultacji powinniśmy ustalić z pracownikiem plan działania do osiągnięcia jego celów, przedstawić realne możliwości rozwoju czy awansu w firmie, zaproponować budżet szkoleniowy na rozwój kompetencji, zmienić lub dodać nowe, bardziej odpowiedzialne obowiązki, umożliwić mu naukę i rozwój oraz rozważyć stworzenie przejrzystego systemu premii i nagród (lub modyfikacja dotychczasowego).

Konflikty w zespole

Powodem wypalenia może być także nieprzyjemna atmosfera w zespole – konflikty, niedopowiedzenia, problemy z komunikacją, niezdrowa rywalizacja czy nawet mobbing. W tym wypadku warto skupić się na poprawie relacji w zespole czy na linii pracownik-przełożony. Pomocne może okazać się wsparcie mediatora i psychologa. Warto też organizować integrację (wyjście na miasto lub krótką wycieczkę) i zaplanować działania employer brandingowe, aby poprawić morale zespołu i przywiązanie pracownika do firmy.

Po zdiagnozowaniu przyczyny i wsparciu pracownika w drodze do zażegnania wypalenia zawodowego dobrze jest zapobiegać takim sytuacjom na przyszłość. Szczególnie jeśli stanu wypalenia zawodowego doświadcza większa grupa pracowników, a w firmie panuje spora rotacja zatrudnienia. Warto, chociażby oferować nietypowe benefity, które wspomogą pracowników w zachowaniu work-life balance np.: wsparcie psychologa, zajęcia mindfulness, dofinansowanie wizyt u fizjoterapeuty, elastyczny czas pracy czy nielimitowane płatne dni urlopowe.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

11 godzin temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

12 godzin temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

12 godzin temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

12 godzin temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

13 godzin temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

13 godzin temu