Aktualności

Prowadzenie biznesu na YouTube: czy dobry mikrofon to dobra inwestycja?

Kto ma największą szansę na powodzenie w YT?

Niepowtarzalny pomysł i wizja na jego wdrożenie to jedno. Drugą kwestią są czynniki techniczne, które potrafią zweryfikować wysiłki ambitnych twórców. W dobie nieustannego implementowania nowych technologii przeciętny widz oczekuje wysokojakościowych bodźców, przyciągających jego uwagę.

Wystarczy spojrzeć na twórczość youtuberów z czołówki polskiej klasyfikacji liczby subskrypcji. Blowek, Stuu, Friz czy Rezigiusz wykorzystują w swoich produkcjach sprzęt w pełni profesjonalny. Czasy, w których można było wybić się na portalu publikując treści nagrywane wątpliwej jakości smartfonem, bez zastosowania np. redukcji szumów otoczenia w urządzeniu rejestrującym dźwięk, dawno przeminęły. Inwestycja w profesjonalną kamerę streamingową czy dobry mikrofon dla youtubera to podstawa.

Czym jednak będzie charakteryzował się „dobry” sprzęt? Czy są jakieś obiektywne podstawy, by móc stwierdzić, że sprzęt przyniesie nam sukces?

  • Dane wskazują jasno: najwięksi youtuberzy, mogący pochwalić się wysoką liczbą subskrybentów, korzystają z profesjonalnych urządzeń nagrywających dźwięk.
  • Jakość dźwięku ma niebagatelne znaczenie w kontekście przyciągnięcia oglądających – modulowanie głosu, czystość nagrywania, redukcja szumów eliminuje problemy z przekazywaniem wartościowego contentu swoim widzom.
  • Dobra jakość dźwięku i czystość brzmienia to podstawa – dodaje to twórcy pewności siebie i profesjonalizuje kanał.

Mikrofon do nagrywania na YouTube – uniwersalny czy o konkretnym przeznaczeniu?

Nie jest zaskoczeniem, że najpopularniejsi twórcy filmów w Internecie wykorzystują przynajmniej kilka mikrofonów różnego typu. Jedne z nich mają przeznaczenie typowo streamingowe i służą np. do relacjonowania gameplayów z gier komputerowych. Inne zaś wykorzystywane są do nagrywania studyjnego, wobec czego przydają się w kontekście przeprowadzania wywiadów, nagrywania podcastów czy tworzenia statycznych videoblogów.

Równie często możemy zauważyć tzw. wpinki, czyli profesjonalne mikrofony krawatowe, które charakteryzują się wszechkierunkowością i są nieocenione w przypadku konieczności zbierania dźwięków dochodzących z różnych stron (np. w przypadku tworzenia treści w plenerze).

Profesjonalny youtuber ma w swojej „szafie” przynajmniej kilka urządzeń rejestrujących dźwięk. Zakup dobrego sprzętu to spory wydatek finansowy, jednakże w większości przypadków pozyskanie urządzenia może zostać wpisane w koszty prowadzenia biznesu. Jeśli więc prowadzisz jednoosobową firmę, ukierunkowaną na tworzenie contentu na portale multimedialne, zakup mikrofonu można bezpiecznie wliczyć w koszty prowadzenia przedsiębiorstwa.

W czym tkwi największy problem w doborze mikrofonu na YT?

Dużą przeszkodą jest bariera cenowa, która może przerazić początkujących twórców. Wydatek finansowy na mikrofon dobrej jakości to wydatek rzędu od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

O ile w większości przypadków zakup urządzenia można wliczyć w poczet prowadzenia działalności gospodarczej, to w przypadku inwestycji w bardzo drogi mikrofon, niewspółmierny do standardów obowiązujących w branży, może zostać uruchomiony termin tzw. kosztów reprezentacji. Tych, zgodnie z zapisami prawnymi, nie możemy zaliczyć do wydatków na firmę.

Jaki mikrofon do nagrywania nada się wtedy, gdy nasz budżet nie będzie przesadnie wielki? Skupmy się na trzech najważniejszych parametrach:

  • rodzaj użytego przetwornika. Do wyboru mamy mikrofony pojemnościowe, dynamiczne, elektretowe i cyfrowe. Najprostszą budową charakteryzują się mikrofony dynamiczne, które są w stanie wytrzymać duże obciążenia i utrzymują efektywność pracy nawet w przypadku bardzo dużego hałasu. Mikrofony pojemnościowe to drugi, polecany wybór. Są to rejestratory niezwykle czułe na dźwięk, charakteryzują się wysoką jakością dźwięku – wykorzystuje się je m.in. w nagrywaniu studyjnym.
  • praktyczne zastosowanie. Dla graczy streamujących swoje zmagania optymalnym rozwiązaniem będą mikrofony komputerowe. W przypadku twórców muzycznych warto skorzystać z rejestratorów wokalnych. Dziennikarze oraz videoblogerzy nagrywający w plenerze najczęściej będą korzystać z mikrofonów krawatowych i reporterskich. W przypadku tworzenia contentu w studiu nieoceniony okaże się studyjny rejestrator dźwięku.
  • kierunek zbierania dźwięku. Najczęściej wybieranymi mikrofonami są te o cechach kardioidalnych bądź dookólnych. Rejestrator kardioidalny to dobry mikrofon do nagrywania dźwięków z jednego kierunku, natomiast dookólny – jest w stanie rejestrować dźwięki wielokierunkowo. Różnica jest ważna w kontekście specyfiki i rodzaju tworzenia filmów.

Alternatywna możliwość rejestracji głosu

W mniej wymagających półprofesjonalnych produkcjach można z powodzeniem wykorzystać mały mikrofon do nagrywania, które został wbudowany do innego urządzenia peryferyjnego. Mowa chociażby o popularnych headsetach gamingowych, czy kamerkach internetowych z rejestratorem głosu. Ze względu na konieczność miniaturyzacji sprzętu przy maksymalizacji ich użyteczności, mikrofony wbudowane mogą okazać się jednak niewystarczające w tworzeniu ambitnych projektów wideo.

Jakość dźwięku pozostawia wiele do życzenia, a brak dodatkowych funkcji, np. tłumienia zakłóceń czy obniżenie poziomu szumów własnych, może negatywnie oddziaływać na ostateczny kształt produkcji na YouTube. Można zatem stwierdzić, że im bardziej profesjonalny sprzęt posiadamy, tym efektywniej „rośniemy” w oczach odbiorców.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

6 godzin temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

9 godzin temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

9 godzin temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

10 godzin temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

12 godzin temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

1 dzień temu