Aktualności

Niezawodne techniki sprzedaży

Budując własny wizerunek jako sprzedawcy, stawiamy na rozwój pewnych cech i predyspozycji tj. pewność siebie, umiejętność budowania relacji oraz komunikatywność. Ważnym elementem sprzedaży jest również opanowanie technik wpływu społecznego, które mogą ułatwić osiągnięcie sukcesu w tej branży.

Nowoczesne techniki sprzedaży

Społeczny dowód słuszności

Jest to reguła, która wywodzi się z przekonania, że uznajemy sposób działania za właściwy, jeśli inni ludzie postępują w ten sposób. Powoduje to, że chętniej zachowujemy się w sposób podobny do tych ludzi i opieramy się na ich decyzjach, zamiast podejmować własne.

Sprzedając określony produkt, możemy skorzystać z pochlebnych opinii innych klientów i powołać się na konkretne przykłady. Daje to klientowi przekonanie, że towar jest już przetestowany przez inne osoby, więc prawdopodobnie będzie z niego zadowolony, więc decyduje się na inwestycję.

Reguła niedostępności

Jest to metoda sprzedaży, która wykorzystuje podstawowe zachowania konsumentów. Zgodnie z jej działaniem, u ludzi wzrasta pragnienie posiadania czegoś, gdy dostęp do tego jest ograniczony. Przykładem są tutaj np. limitowane serie produktów, które mimo wyższej ceny, zwykle cieszą się dużą popularnością. Ograniczona dostępność produktu lub usługi z dopiskiem “limited edition”, daje poczucie wyższej jakości. Taki towar jest dostępny tylko dla wybranych, dlatego zwiększa ochotę na jego posiadanie. W sytuacji niedostępności, pojawia się opór na płaszczyźnie psychologicznej, który jest związany z brakiem swobody podczas wyboru. Dyskomfort jest wtedy eliminowany, poprzez dążenie do zdobycia danego produktu.

W sprzedaży można wykorzystać to zjawisko stosując na przykład:

  • zmniejszenie dostępnej ilości – zabieg często wykorzystywany w sprzedaży online, ponieważ widząc informację “została ostatnia sztuka”, konsumenci chętniej podejmują decyzję o zakupie.
  • ograniczenie czasu – zabieg, który działa na podobnej zasadzie do poprzedniego, ale decyzję zakupową przyspieszają takie komunikaty jak “ostatni dzień promocji”.
▲ wróć na początek

Drzwi zatrzaśnięte przed nosem

Jest to technika, która polega na skierowaniu do rozmówcy dwóch próśb. Pierwsza ma być wygórowana, a w momencie gdy zostanie odrzucona, wysuwamy kolejną, mniejszą prośbę. W porównaniu do poprzedniej, będzie ona odbierana jako błahostka, dlatego nasz rozmówca powinien ją spełnić.

Przykład

Poproszenie klienta o powieszenie dużej reklamy na jego płocie, która będzie zachęcała do wspierania okolicznego schroniska, a gdy odmówi – prośba o drobną wpłatę na rzecz tej instytucji.

Stopa w drzwiach

Jest to podobna technika do poprzedniej, jednak różni się wysuwanymi przez nas prośbami. Najpierw prosimy naszego rozmówcę o spełnienie małej prośby, a gdy zgodzi się ją spełnić, wysuwamy kolejną, większą, na której docelowo nam zależy. Badania wskazują, że jeśli osoba zgodzi się spełnić małą prośbę, z większym prawdopodobieństwem podejmie się również kolejnej.

Przykład

Poproszenie klienta o podpisanie petycji dotyczącej ochrony zwierząt, a gdy się zgodzi – prośba o drobną wpłatę na rzecz organizacji ratującej zwierzęta.

Zasada sympatii

Naukowcy udowodnili, że im większą sympatią kogoś darzymy, tym większa podatność na jego wpływ. Chętniej słuchamy i stosujemy rady, które otrzymujemy od osób, z którymi mamy jakąś relację i są według nas sympatyczne. Dodatkowym atutem jest szczery uśmiech, który pomaga wzbudzić w ludziach zaufanie. Klienci lubią również czuć się zauważeni przez rozmówcę.

W sprzedaży można wykorzystać to zjawisko stosując na przykład:

  • nawiązywanie relacji z odbiorcą
  • kontakt wzrokowy
  • szczery uśmiech
  • zainteresowanie, zadawanie pytań
  • podobieństwa np. podobne problemy
  • używanie imienia klienta

Zaangażowanie i konsekwencja

Ludzie, jeżeli się w coś angażują, zwykle kontynuują swoje działania, aby doprowadzić sprawę do końca. Wynika to z faktu, że chcą być postrzegani jako osoby konsekwentne, więc jeśli się czegoś podejmują to chcą się pokazać z dobrej strony.

Jeśli chcemy wykorzystać to zjawisko w sprzedaży, warto zaprezentować klientowi dowody na to, że sam już zaczął robić to do czego chcemy go zachęcić. Metoda zaangażowania sprawi, że będzie chciał on zachować spójność w swoim działaniu i chętniej podejmie się dalszego działania.

▲ wróć na początek

Metody sprzedaży – podsumowanie

Współcześnie dostępnych jest wiele różnorodnych technik sprzedaży, które, odpowiednio wykorzystane, są w stanie wznieść firmę na wyżyny jej efektywności. Dobór najbardziej pasującej metody sprzedaży powinien być poprzedzony racjonalną oceną warunków ekonomicznych, możliwości samego przedsiębiorstwa, a także oczekiwań i potrzeb dominujących w jego otoczeniu.

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

20 godzin temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

21 godzin temu

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

2 dni temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

2 dni temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

2 dni temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

2 dni temu