Blog

Czy zawsze trzeba przekazać klientowi paragon? Obowiązek wystawiania paragonów w 2022 roku

Przedsiębiorcy, którzy posiadają kasę fiskalną mają sporo dodatkowych obowiązków, o których nie mogą zapominać. Niektóre zmiany przepisów podatkowych wprowadzają rozwiązania, które mogą usprawnić prowadzenie działalności gospodarczej. W dzisiejszej publikacji będziemy szukali odpowiedzi na pytanie, czy zawsze trzeba przekazać paragon fiskalny klientowi.

Obowiązek wystawiania paragonów fiskalnych

Z ustawy o podatku VAT jednoznacznie wynika, że przedsiębiorca jest obowiązany wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży w postaci:

  • papierowej lub
  • za zgodą nabywcy w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Pomimo takiego zapisu w ustawie o podatku VAT przez dłuższy czas nie było możliwości skorzystania z przywileju wystawiania paragonów w postaci elektronicznej, a to za sprawą braku przepisów wykonawczych na ten temat. Zmiana przepisów nastąpiła stosunkowo niedawno, bo we wrześniu 2021 roku. Zgodnie z tym co zostało opisane powyżej jednoznacznie wynika, że paragon należy przekazać klientowi w każdym przypadku.

Czy przedsiębiorca musi zawsze przekazać nabywcy paragon fiskalny?

W dniu 28 września 2021 roku opublikowane zostało rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, w którym znalazł się zapis odnośnie wymagań technicznych, jakie musi spełniać kasa fiskalna, żeby można było wystawiać na niej paragon w postaci elektronicznej, tzw. e-paragon. Wprowadzenie tego typu rozwiązania może być wreszcie stosowane i wykorzystywane. Tym samym wielu przedsiębiorców, którzy posiadają kasę fiskalną i chce ograniczać, na ile oczywiście pozwalają przepisy, swoje obowiązki, może skorzystać z tej opcji.

Forma przesłania e-paragonu klientowi nie została doprecyzowana w przepisach. Z ustawy wynika jedynie, że ma być uzgodniona z nabywcą. Można więc przyjąć, że przekazanie e-paragonu może być dokonane przykładowo drogą mailową lub przez wysłanie sms-a.

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

15 godzin temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

15 godzin temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

15 godzin temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

16 godzin temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

16 godzin temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

16 godzin temu