Blog

Czym jest reinwestycja? Najważniejsze informacje

Z tego artykułu dowiesz się najważniejszych informacji o tej praktyce inwestycyjnej.

Czym jest reinwestycja?

Reinwestycja polega na ponownym zainwestowaniu swoich środków pieniężnych, które uzyskaliśmy z inwestycji. Należy ona do ważnych zasad strategii inwestycyjnych, zgodnie z którą, pieniądze powinny zawsze „pracować” i być w obiegu. Reinwestycje warto stosować w szczególności, gdy zaczynamy ponosić straty finansowe określonych działań np. po nabyciu akcji. Najczęściej jednak są one najczęściej wykorzystywane w funduszach inwestycyjnych, które są formą zbiorowego inwestowania.

Przykładem mogą być lokaty bankowe oparte na oprocentowaniu złożonym. Do kapitału początkowego naliczany jest zysk na koniec określonego okresu odsetkowego, a następnie od tej powiększonej wartości ponownie doliczane są odsetki.

Kapitał początkowy wpłacony na lokatę kwartalną z oprocentowaniem 2% wynosił 2000 zł. Po 3 miesiącach na lokacie znajdzie się 2040 zł i od właśnie kwoty będą naliczane kolejne odsetki. W związku z tym po kolejnych 3 miesiącach suma kapitału osiągnie 2080,80 zł.

Programy reinwestycji dywidendy (DRIP)

Warto także wspomnieć o jednym ze sposobów, który może być wykorzystywany przez firmy do efektywnego zarządzania finansami, są programy reinwestycji dywidendy z akcji. Polegają one na tym, że pozyskane środki z dywidend są ponownie przeznaczane na zakup kolejnych instrumentów finansowych. Umożliwiają one podejmowanie kolejnych działań inwestycyjnych bez konieczności uiszczania opłat transakcyjnych czy korzystania z usług maklerskich oraz niekiedy pozwalają na zakup akcji w niższej cenie.

Jak możesz reinwestować zyski w firmie?

W zależności od celów, potrzeb, luk strategicznych reinwestowanie zysków może przyczynić się do zwiększenia wartości firmy i ciągłego doskonalenia procesów. Mogą to być np.:

  • Usprawnienie procesu rekrutacji i zatrudnienie nowych pracowników poprzez np. Automatyzację pracy rekruterów, promocję swojego wizerunku jako pracodawcy;
  • Organizacja szkoleń dla pracowników;
  • Rozszerzenie działań marketingowych np. dzięki kampaniom w mediach; społecznościowych, wykorzystanie płatnych reklam internetowych, wypozycjonowanie swojej strony internetowej;
  • Rozwój IT – zakup narzędzi cyfrowych usprawniających pracę np. systemy CRM i ERP, programy do analizy danych biznesowych lub zakup nowego sprzętu biurowego;
  • Podniesienie jakości oferowanych usług i produktów – zastosowanie rozwiązań agile, zakup lepszej jakości materiałów.

Zalety reinwestycji

Zaletami reinwestycji będą m.in.:

  • Zminimalizowanie lub uniknięcie strat finansowych;
  • Zwiększenie kapitału finansowego, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów niezbędnych do jego pozyskania;
  • Brak potrzeby brania kredytu przez firmę – pozwala na finansowanie działalności i rozwój firmy bez wzrostu zadłużenia;
  • Od transakcji nie są pobierane opłaty prowizyjne;
  • Brak konieczności korzystania z pośredników w obrocie akcjami;
  • Dowolność w decyzji, czy inwestor będzie reinwestować całość, czy tylko część dywidendy;
  • Większa elastyczność w zarządzaniu finansami firmy;
  • Możliwość wykorzystania w akcjonariacie pracowniczym.

Wady reinwestycji

Każdy rodzaj aktywności na rynku finansowym wiąże się z pewnymi wadami. W przypadku reinwestycji będą to:

  • Obowiązek płacenia podatku dochodowego od zysków kapitałowych, który obecnie wynosi 19%;
  • Głównym ryzykiem związanym z reinwestycjami jest to, że oprocentowanie może ulec zmianie w zależności od sytuacji rynkowej itd. Jeśli nastąpi spadek stopy zwrotu zgromadzony kapitał będzie mniejszy, a akcje stracą na wartości. Przyczynia się to do powstania kosztów alternatywnych. W takiej sytuacji możliwe jest wypłacenie środków pieniężnych z danego funduszu inwestycyjnego i wpłacenie ich na inny, bez opłat prowizyjnych. Należy jednak pamiętać o limicie czasowym w takich transakcjach, który wynosi zazwyczaj maksymalnie do 3 miesięcy.

Jak unikać ryzyka reinwestycji?

Aby uniknąć strat finansowych na tej strategii inwestycyjnej, możesz wykonać następujące działania:

  • Inwestowanie w długoterminowe papiery wartościowe (np. obligacje) lub bez prawa wykupu (wykupienie ich przed terminem zapadalności wiąże się z karami finansowymi);
  • Stworzenie tzw. drabiny obligacji, czyli portfela inwestycyjnego zawierającego te papiery wartościowe o różnych terminach zapadalności, co pozwala na stałe pozyskiwanie dochodów i utrzymanie płynności finansowej;
  • Inwestowanie w obligacje zerokuponowe, w których nie ma obowiązku zapłaty za odsetki;
  • Inwestowanie w instrumenty finansowe bez prawa wykupu, co uniemożliwia ich wycofanie.

Podsumowanie

Reinwestycja stanowi alternatywę dla utrzymania wskaźników płynności finansowej na dobrym poziomie oraz pozyskiwania zysków kapitałowych. Jest to w szczególności przydatne, gdy posiadane przez nas instrumenty finansowe zaczynają przejawiać tendencje spadkowe i przynosić straty. Nie jest to jednak zawsze idealne rozwiązanie dla przedsiębiorców, dlatego warto zawsze precyzyjnie określić swoje potrzeby oraz możliwości inwestycyjne.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

2 dni temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

2 dni temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

2 dni temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

2 dni temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

2 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

3 dni temu