Definicje: marża handlowa, strata, remanent

Definicje kilku ważnych pojęć. Czym jest marża handlowa, strata czy remanent? Jak rozumieć należy towary handlowe? Poznaj szczegóły.

Towary handlowe

Nie możemy sprzedawać towarów, których pojawienie się w firmie nie jest prawidłowo udokumentowane. Oprócz wniesienia towarów remanentem początkowym, na każdy inny MUSIMY mieć dokument potwierdzający zakup. Najczęściej jest to faktura VAT. W przypadku nabycia od osoby prywatnej należy sporządzić umowę kupna – sprzedaży.

Marża handlowa

Marżą powszechnie nazywamy różnicę między ceną zakupu a ceną sprzedaży. Nie jest to do końca prawidłowe. Zapominamy, że należy brać pod uwagę wszystkie koszty poniesione przez firmę, zarówno bezpośrednie jak i pośrednie. Doliczona marża powinna pokryć nie tylko cenę zakupu towaru, ale również ogólne koszty prowadzenia działalności. Dlatego tłumaczenie straty z działalności dużymi kosztami pośrednimi nie jest dla US argumentem. Odpowiedzą, że marża powinna pokryć cenę zakupu i wszystkie inne koszty, łącznie ze stratami i ubytkami wynikającymi np. z utraty przydatności do spożycia. Nie ma ustalonej odgórnie marży, może wynosić 3%, może 20% może i 100%, ważne aby osiągać dochód pozwalający na utrzymanie. Jeżeli 3 rok z rzędu będziemy wykazywać stratę, a domek na przedmieściach będzie coraz większy a samochód coraz lepszy, kontrolujący zapyta „z czego Pan żyje?”.

Strata

Przedmioty ulegają zniszczeniu, mija im termin przydatności do spożycia, przestają być modne lub stają się przestarzałe technologicznie. Tracą swój walor jako towary handlowe, ale jako niesprzedane nadal figurują na stanie magazynu. Przez co mogą wpływać na wysokość dochodu  przez następne lata. Sposobem jest przeksięgowanie ich z kolumny, w której księgujemy zakup towarów do kolumny „pozostałe koszty”. Zmiana statusu musi być  prawidłowo udokumentowana, np. protokołem straty.

Remanent

Remanent końcowy sporządzony na koniec roku, to spis z natury stanu magazynu towarów handlowych na dzień 31 grudnia i jego wycena w cenach zakupu. Wartość remanentu odejmuje się od kosztów poniesionych w trakcie roku podatkowego, czyli ma on wpływ na dochód za cały rok rozliczany w zeznaniu rocznym. Dlatego nie warto robić dużych zakupów towarów pod koniec roku. Problemem w działalności handlowej jest wypośrodkowanie między rozszerzeniem i wzbogaceniem asortymentu przed świętami i sylwestrem a koniecznością sporządzenia remanentu, w którym znajdą się niesprzedane towary. Skutkiem będzie nie tylko zamrożenie gotówki, ale także konieczność zapłacenia podatku.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

2 dni temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

2 dni temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

2 dni temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

2 dni temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

2 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

3 dni temu