Faktura zaliczkowa i końcowa – kiedy je wystawiać?

Otrzymanie zaliczki od innej firmy zasadniczo obliguje przedsiębiorcę do wystawienia faktury zaliczkowej – czyli faktury, na podstawie której rozliczymy VAT, ale nie uznamy jeszcze przychodu.

Kiedy wystawiamy fakturę zaliczkową?

Mamy na to czas do 15 dnia miesiąca po miesiącu, w którym zaliczkę otrzymaliśmy. Istotne jest, że zaliczkę w zakresie podatku VAT rozliczamy na podstawie daty otrzymania, a nie wystawienia faktury.

Przykład 1

Przedsiębiorca 12 września otrzymał 2.460,00 zł brutto zaliczki na poczet przyszłej dostawy materiałów. Fakturę zaliczkową wystawił dopiero 2 października. VAT od otrzymanej zaliczki (460 zł) należy jednak rozliczyć w deklaracji za wrzesień, zgodnie z datą jej otrzymania.

Przykład 2

Firma otrzymała 9 sierpnia zapłatę za towar. 22 sierpnia towar został dostarczony do kontrahenta.

23 sierpnia wystawiono zwykłą fakturę sprzedaży – z datą sprzedaży 22 sierpnia i adnotacją, że zapłata została dokonana. Cała sprzedaż zostanie rozliczona w sierpniu.

Zakończenie transakcji – faktura końcowa

Po dokonaniu dostawy towarów/wykonaniu usługi, dla których wcześniej wystawiona została faktura zaliczkowa, do 15 dnia kolejnego miesiąca powinniśmy wystawić fakturę końcową. W takim dokumencie uwzględniamy wcześniejszą zaliczkę i wskazujemy, jaka część należności pozostała do spłacenia.

Jednakże, jeśli wpłacona zaliczka pokrywała całą wartość zamówienia, generalnie nie ma konieczności wystawienia zerowej faktury końcowej – aczkolwiek w praktyce gospodarczej zdarza się, że przedsiębiorcy wystawiają taki dokument. Nie jest to jednak zalecane.

Przykład 3

Przedsiębiorca otrzymał 12 lipca 1230,00 zł brutto zaliczki na poczet przyszłej usługi – zaliczka obejmowała całą jej wartość. Faktura zaliczkowa została wystawiona 13 lipca.

28 sierpnia została wykonana zamówiona usługa. Przedsiębiorca nie wystawiał faktury końcowej – dodał jedynie na fakturze zaliczkowej adnotację o wykonaniu usługi i rozliczył przychód w sierpniu.

Przykład 4

Firma handlowa 11 lipca otrzymała 123,00 zł brutto zaliczki i wystawiła fakturę zaliczkową, na poczet przyszłej dostawy towarów.

21 sierpnia towary zostały dostarczone do kontrahenta. Wartość zamówienia wynosiła 369,00 zł brutto. Firma wystawiła fakturę końcową, uwzględniającą wpłaconą zaliczkę. Na podstawie faktury końcowej kontrahent zobowiązany jest uregulować pozostałą część zobowiązania – 246,00 zł brutto.

▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

3 dni temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

3 dni temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

3 dni temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

3 dni temu