Blog

Sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych z krajów UE a VAT

Sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych z krajów UE nie stanowi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. To, jaka stawka VAT znajdzie zastosowanie zależy od kilku czynników. Sprawdź, w jaki sposób rozliczyć sprzedaż na rzecz osób fizycznych (niebędących podatnikami VAT) z krajów unijnych na gruncie podatku od towarów i usług!

Sprzedaż towarów osobie prywatnej z UE przez podatnika VAT

Jeżeli polski przedsiębiorca, który dokonuje sprzedaży towarów na rzecz osoby fizycznej z innego kraju UE, jest czynnym podatnikiem VAT, wówczas co do zasady powinien on opodatkować taką sprzedaż w kraju, w którym zakończyła się dostawa (towar został skonsumowany). Takiej transakcji nie wykazuje się w żaden sposób w polskiej deklaracji VAT. Jednak by ułatwić handel między krajami członkowskimi Unii Europejskiej, wprowadzone zostały uproszczenia w rozliczaniu tego typu transakcji, pod warunkiem, że spełniają one warunki pozwalające na uznanie ich za sprzedaż wysyłkową.

Jeżeli ww. warunki są spełnione, wówczas polski przedsiębiorca nie musi (ale może) rejestrować się w kraju nabywcy i rozliczać tam podatku od towarów i usług. Zastosowanie znajdzie wówczas polska stawka VAT (najczęściej 23%). Co ważne, z tego uproszczenia można korzystać do limitów sprzedaży wysyłkowej określanych indywidualnie przez każde państwo członkowskie (np. w Niemczech jest to 100 tys. EUR rocznie, a w Czechach 34 tys. EUR rocznie). Po przekroczeniu progu tego typu transakcji z danym krajem w ciągu roku, konieczna staje się rejestracja do VAT w tamtejszym urzędzie.

Sprzedaż towarów osobie prywatnej z UE przez podatnika zwolnionego z VAT

Jeżeli sprzedaży towarów dla osoby fizycznej z innego kraju członkowskiego dokonuje polska firma, która korzysta ze zwolnienia z VAT. Wówczas tego typu transakcja powinna być traktowana jak zwykła sprzedaż krajowa. Należy uwzględnić ją w uproszczonym rejestrze sprzedaży i wystawić fakturę ze stawką “zw” oraz podstawą zwolnienia z VAT.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

6 godzin temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

9 godzin temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

10 godzin temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

10 godzin temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

13 godzin temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

1 dzień temu