Blog

WNT – konsekwencje podatkowe w VAT

WNT, czyli wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów to nic innego jak zakup towaru od firmy z innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej. Co ważne, transakcje takie są rozliczane w szczególny sposób na gruncie podatku od towarów i usług. O czym warto pamiętać dokonując WNT? Jak wygląda dalsza sprzedaż takiego towaru w Polsce?

WNT neutralne podatkowo w VAT

Polski przedsiębiorca, który dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów otrzyma od zagranicznego kontrahenta fakturę (ang. invoice, niem. rechnung), na której nie będzie VAT. Sprzedawca – po spełnieniu określonych warunków – powinien bowiem zastosować specjalną stawkę 0% VAT właściwą dla sprzedaży towarów wewnątrz Unii.

Nie oznacza to jednak, że VAT od WNT nie występuje. Taka transakcja jest opodatkowana w kraju, w którym kończy się transport towarów. Oznacza to, że jeżeli polski przedsiębiorca nabył towar np. od kontrahenta z Niemiec i towar ten przyjechał do Polski, wówczas transakcja ta jest opodatkowana w Polsce, według stawki właściwej dla tego rodzaju towarów (obowiązek ten dotyczy także podatników korzystających ze zwolnienia z VAT – więcej na ten temat przeczytasz tutaj).

Jednocześnie, jeżeli nabywca jest czynnym podatnikiem VAT a towar zakupiony od kontrahenta z UE ma służyć działalności opodatkowanej, przysługuje mu prawo do odliczenia VAT od takiego zakupu.

Nabywca wykazuje w deklaracji VAT należny – od sprzedaży (poz. 23 i 24 w VAT-7(17)), który staje się dla niego VAT naliczonym – od zakupu (odpowiednio poz. 43 i 44 lub 45 i 46 w VAT-7(18)).

WNT – stawka opodatkowania

Sprzedaż towaru z WNT na terenie Polski

Co ważne, jeżeli polski przedsiębiorca dokona sprzedaży takiego towaru już na terenie Polski, wówczas opodatkowuje go w tradycyjny sposób – wystawia fakturę, na której nalicza VAT wg określonej stawki. W takiej transakcji to nabywca pokrywa ciężar podatku od towarów i usług (płaci bowiem kwotę brutto z faktury), a sprzedawca odprowadza go do urzędu skarbowego (wykazując VAT należny).

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

20 godzin temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

23 godziny temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

24 godziny temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

24 godziny temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

1 dzień temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

2 dni temu