Amortyzacja – najważniejsze informacje. Materiał video
To, co należy rozumieć przez koszty uzyskania przychodu, normuje wspomniany już art. 22 ustawy PIT. Rozwijając tę regulację, aby mówić o kosztach uzyskania przychodu, konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
Wspomniany związek między nabytym towarem a prowadzoną działalnością musi mieć każdorazowo charakter rzeczywisty, racjonalny i uzasadniony z gospodarczego punktu widzenia. Za chwilę, wedle której dokonywana jest ocena w tym zakresie, przyjmuje się zaś chwilę dokonywania zakupu.
Jedynie w sytuacji, gdy ze zobiektywizowanej perspektywy nabywca mógł wedle tej chwili oczekiwać przydatności swojego zakupu dla prowadzonego biznesu, zasadne jest zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodu. O ile jednak ocena jest zobiektywizowana, dokonywana jest wedle zindywidualizowanych dla danego biznesu kryteriów – różne działalności mają bowiem różne potrzeby.
W końcu, potrzeby te nie mogą być wynikiem zaniedbań samego podatnika, a tym bardziej nie mogą być następstwem jego sprzecznej z prawem działalności.
Choć kwestia dowodzenia ma zawsze charakter indywidualny, pewnym branżom przychodzi ono zdecydowanie łatwiej niż innym. Jakie zatem działalności umożliwiają wrzucenie w koszty wydatków na zakup telewizora? Wśród nich z pewnością znajdują się:
W kontekście tych branż wykazanie przydatności biznesowej sprowadza się bądź do wykazania, że bez danego narzędzia prowadzenie działalności nie byłoby w ogóle możliwe (np. przekazywanie wiedzy za pośrednictwem wyświetlanych na ekranie telewizora prezentacji), bądź, że stanowi ono udogodnienie wprowadzone z myślą o klientach (np. możliwość obejrzenia programu w poczekalni).
Wspomniane powyżej okoliczności są istotne, kiedy przychodzi do rozliczenia kosztów. Zgodnie z obowiązującą regulacją (art. 22a ust. 1 i art. 22b ust. 1 ustawy PIT; art. 16a i 16b ustawy CIT) przydatność do użytku przewyższająca rok oraz wartość zakupu wyższa aniżeli 10 000 złotych, występując łącznie, wiążą się z koniecznością zaklasyfikowania wydatku do kosztów trwałych, a co za tym idzie – z amortyzacją (i rozliczeniami ratalnymi). W sytuacji odmiennej wydatku nie trzeba umieszczać w ewidencji kosztów trwałych – wystarczy jego zaliczenie do kosztów bezpośrednio.
Co istotne, koszty prowadzenia działalności nie ograniczają się jedynie do zakupu telewizora, ale rozciągają się również na jego późniejsze serwisowanie, zakup akcesoriów czy opłaty (np. opłatę radiowo-telewizyjną, opłaty licencyjne). W każdej z tych sytuacji należy wykazać przydatność wydatku z punktu widzenia danego biznesu.
O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…
Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…
Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…
Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…
Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…
Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…