Listopad miesiącem inwestycji czyli podwójna zaliczka w PIT

Przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych (czyli na Książce Przychodów i Rozchodów) opłacają zaliczkę na podatek dochodowy co miesiąc lub co kwartał na podstawie osiągniętych przychodów i kosztów. Wyjątkiem jest grudzień.

Rozliczenie  kwartalne:

Za 4 kwartał podatek wpłacamy do 20 grudnia bieżącego roku w wysokości identycznej jak za 3 kwartał. Dopiero w rozliczeniu rocznym nastąpi rzeczywiste wyliczenie podatku z uwzględnieniem remanentów początkowego i końcowego oraz przysługujących ulg podatkowych. Na podstawie deklaracji PIT-36 lub PIT-36L wyjdzie nam kwota do zwrotu lub dopłata.

Rozliczenie miesięczne:

Podatek  za grudzień wpłacamy w takiej samej wysokości jak za listopad do 20 grudnia bieżącego roku (niejako „z góry”), czyli musimy w grudniu wpłacić podwójną kwotę jaka została wyliczona w PIT-5 za listopad. Rzeczywisty podatek za grudzień zostanie wyliczony dopiero w deklaracji rocznej, również z uwzględnieniem remanentów początkowego i końcowego oraz przysługujących ulg podatkowych.

Koszty w listopadzie

Rozliczający się kwartalnie znają już wysokość zaliczki do zapłacenia w grudniu i nie mają możliwości manewru. Ale przedsiębiorcy rozliczający się miesięcznie a uzyskujący w listopadzie znaczny dochód powinni rozważyć możliwość większych zakupów w listopadzie, tak aby podwójna zaliczka PIT płacona tuż przed świętami była mniejsza. Najkorzystniej jest dokonywać zakupów inwestycyjnych – czyli kupować dobra służące bezpośrednio działaniu firmy – środki trwałe, wyposażenie. Można również kupować towary handlowe. Wydatki na zakup towarów handlowych też pomniejszają zaliczkę za listopad, ale należy pamiętać, że towary niesprzedane do końca roku znajdą się w remanencie rocznym. Wartość remanentu wyliczona na koniec roku pomniejsza całoroczne koszty wykazywane w zeznaniu rocznym i tym samym zwiększa całkowity podatek w PIT-36 lub w PIT-36L (płacony do końca kwietnia). W interesie podatnika jest, aby wartość remanentu była możliwie najniższa.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

2 dni temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

2 dni temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

2 dni temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

2 dni temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

2 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

3 dni temu