Marketing

Jak uzyskać więcej słuchaczy podcastu?

Podcast – definicja

Podcast stanowi formę internetowej publikacji dźwiękowej lub filmowej, która rozprowadzana jest poprzez wykorzystywanie technologii RSS. Potocznie podcasty najczęściej definiuje się jako serie nagrań ukazujących się jako regularne odcinki. Tematyka podcastów jest niezwykle zróżnicowana. Autorzy omawiają w nich zarówno tematy biznesowe, polityczne, technologiczne, jak i te lifestylowe czy czysto rozrywkowe.

Słuchacz może pobierać poszczególne pliki lub odbierać je w formie streamingu. Sama forma jest niezwykle łatwa w odbiorze, gdyż nie wymaga uważnego śledzenia obrazu, co umożliwia łączenie słuchania podcastów z równoczesnym wykonywaniem innych czynności.

Cele promocyjne, czyli po co i jak promować podcast?

Cele, które przyświecają twórcom podcastów, mogą być bardzo zróżnicowane. Niektóre osoby kierują się chęcią osiągnięcia dużego sukcesu internetowego, inne osoby chcą stać się bardziej rozpoznawalne, a jeszcze kolejne: chcą po prostu dobrze zarabiać, łącząc pasję z pracą. Tworzenie profesjonalnych podcastów jest niewątpliwie ogromną szansą na zbudowanie silnej, pozytywnej opinii na własny temat. Jeśli nasze publikacje będą profesjonalne, wartościowe i interesujące, z pewnością przyczynią się do zwiększenia naszej atrakcyjności w oczach potencjalnych darczyńców i sponsorów. Można zatem stwierdzić, iż podcast jest formą inwestowania w siebie: zwiększamy tym samym swoje doświadczenie, doskonalimy swoje umiejętności retoryczne, budujemy markę osobistą.

Słuchacz jako punkt centralny podcastu

Jednym z największych błędów, popełnianych przez początkujących podcasterów, jest zorientowanie się tylko i wyłącznie na siebie. Indywidualne pomysły, choć z początku mogą wydawać się dobre, po pewnym czasie mogą ulec dewaluacji. Mówiąc przewrotnie: to twórca musi nauczyć się słuchać innych. Promocja własnej marki będzie polegała zatem na trzyetapowym oddziaływaniu na linii słuchacz-podcaster:

Zdobądź grupę wiernych słuchaczy. To podstawowy cel, którego zrealizowanie jest najistotniejsze w początkowej fazie funkcjonowania kanału. Warto postawić sobie cel początkowy, którym będzie np. zdobycie 500 wyświetleń pod jednym z odcinków podcastu. Z czasem cel będzie rozbudowywał się do większej liczby: 1000, 5000, 10000 itd.

Nie pozwól słuchaczom odejść. Nie chodzi o ich fizyczne zatrzymywanie, lecz o przyciągnięcie uwagi interesującymi treściami. Podcasty powinny być przede wszystkim regularne i dopasowane do zainteresowań słuchaczy.

Słuchacz to przyszły konsument. Tworzenie podcastu jest swojego rodzaju pracą, zatem słuchacz staje się konsumentem naszych treści. Dzięki profesjonalnym treściom jesteśmy w stanie sprzedawać swoje produkty, oferować usługi czy reklamować inne podmioty, co przyczyni się do uzyskania realnych zysków finansowych.

Jak zdobyć więcej słuchaczy podcastu?

Cztery obszary skutecznej promocji:

1. Obszar merytoryczny

Treści publikowane przez podcastera muszą być oryginalne i pozbawione znamion plagiatu. Niedopuszczalne jest czerpanie garściami z innych twórców: nie dość, że narazimy się na nieprzyjemne konsekwencje prawne, to jeszcze utracimy wiarygodność w oczach (i uszach!) słuchaczy. Każdy podcast powinien być profesjonalnie przygotowany pod względem prezentowanej treści: chodzi o jak najwyższą merytoryczność, swobodę opowiadania, ekspercką znajomość tematu.

2. Obszar retoryczny

Jak promować podcast za pomocą rozwiniętych umiejętności mówczych? Nawet jeśli nasza treść będzie profesjonalna, słuchacz może zwyczajnie… znudzić się naszym sposobem mówienia, czy sztampowością przedstawianych zagadnień. Twórca musi być bystry, zabawny, nieprzewidywalny. Niewątpliwą koniecznością jest nieustanna komunikacja ze słuchaczami: dowiedz się, czego potrzebują i jakie tematy ich interesują. Można to zrobić wykorzystując media społecznościowe, czy zachęcając do dzielenia się opiniami.

3. Obszar dystrybucyjny

Istotna w tej kwestii jest dywersyfikacja kanałów przekazu. Tworząc podcast nie możemy zapomnieć o własnej stronie internetowej, na której będziemy zamieszczać przygotowane treści. Udostępnianie swoich produkcji na różnych stronach internetowych: Facebooku, Twitterze, Youtube czy Spotify to świetny sposób na to jak zdobyć więcej słuchaczy podcastu. Warto korzystać także z dedykowanych grup społecznościowych, w których partycypują osoby szukające podcastów w internecie. Przykłady:

  • W ruchu słucham podkastów
  • Podkasting w Polsce
  • Grupa wsparcia PODkasterów

Wykorzystaj także inne kanały promocji, w szczególności te, nastawione na słuchacza korzystającego z urządzeń mobilnych. Coraz większa liczba podcasterów korzysta z takich aplikacji jak iTunes, TikTok czy Instagram. Dystrybucja może polegać także na wykorzystaniu płatnych sposobów promocyjnych. Do tego celu wykorzystuje się m.in. targetowaną reklamę na Facebooku lub płatną reklamę w Google.

4. Obszar optymalizacyjny

Nie można zapominać o potędze optymalizacji podcastu pod względem SEO. Sprawnie przeprowadzony proces optymalizacyjny pozwoli skutecznie wypozycjonować nasz podcast w wyszukiwarce Google. Wyciśniemy w ten sposób maksimum w kontekście zdobycia jak najwyższej pozycji w rankingu wyszukiwania.

  • Używaj krótkich, chwytliwych tytułów.
  • Sporządź grafikę, osobną do każdego odcinka podcastu.
  • Uzupełnij informacje dotyczące tematyki poruszanej w podcaście.
  • Dodaj podcast do stron katalogujących.
  • Używaj oryginalnych słów kluczowych, kojarzących się z omawianą tematyką.
  • Każdorazowo przygotuj streszczenie odcinka, a nawet część transkrypcji – umieść ją w sekcji opisu.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

39 minut temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

1 godzinę temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

1 godzinę temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

2 godziny temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

2 godziny temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

2 godziny temu