Kategorie: BlogPodatki

Mieszkanie jako firmowy lokal użytkowy

Często osoby prowadzące firmę, szczególnie na początku jej istnienia nie chcą wynajmować na jej potrzeby oddzielnego lokalu. Przeznaczają część miejsca zamieszkania na prowadzenie działalności i traktują mieszkanie jako firmowy lokal użytkowy. W tym momencie pojawia się zasadnicze pytanie, czy i jakie koszty związane z utrzymaniem części mieszkania przeznaczonego na działalność mogą być kosztem firmy?

Jednoosobowa działalność usługowa prowadzona w domu

Często osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą o profilu usługowym (tłumaczenia, programowanie, prace biurowe itp.) zastanawiają się czy muszą zgłaszać przystosowanie mieszkania lub domu na potrzeby lokalu użytkowego? Odpowiedź brzmi nie. Działalność o charakterze biurowym nie wymaga zgłoszenia, a tym bardziej działalność prowadzona jednoosobowo. Co jeżeli przedsiębiorca chce zaliczać w koszty opłaty ponoszone za cześć mieszkania lub domu przeznaczoną na działalność gospodarczą? Wtedy musi ten fakt zgłosić w Urzędzie Miejskim czy Spółdzielni Mieszkaniowej w zależności od typu własności mieszkania.

Z czym wiąże się zgłoszenie do Urzędu Miejskiego lub Spółdzielni Mieszkaniowej?

Jeśli mieszkanie lub dom jest własnościowe, zgłoszenie działalności prowadzonej w domu skutkuje podniesieniem podatku od nieruchomości opłacanego raz w roku, podatek gruntowy pozostaje bez zmian. Dla przykładu we Wrocławiu podatek od nieruchomości w roku 2009 wynosi 0,54 gr za metr kwadratowy dla części mieszkalnej. Dla części mieszkania przeznaczonej na cele działalności gospodarczej jest to już 18,22 zł za metr kwadratowy. Jeśli mieszkanie w którym wydzielamy jego część do prowadzenia działalności jest mieszkaniem spółdzielczo – własnościowym i fakt prowadzenia działalności w wydzielonej części mieszkania powinien zostać zgłoszony do spółdzielni mieszkaniowej. Spółdzielnia za część przeznaczoną na firmę podwyższy czynsz. Z reguły stawka jest taka sama jak dla pobliskich lokali użytkowych będących własnością spółdzielni mieszkaniowej.

Zmiana sposobu użytkowania nieruchomości

Jeżeli w posiadanym lokalu zamierzamy rozpocząć działalność o bardziej absorbującym charakterze niż praca biurowa, lub wymagającą adaptacji lokalu do nowych potrzeb musimy wystąpić do Starosty o zgodę na zmianę sposobu użytkowania nieruchomości. Przez zmianę użytkowania lokalu mieszkalnego lub jego części rozumie się podjęcie lub zaniechanie w obiekcie lub jego części działalności zmieniającej warunki bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno – sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń. Organ, któremu zgłasza się przystosowanie mieszkania lub domu na potrzeby lokalu użytkowego każdorazowo, indywidualnie ocenia zmiany użytkowania lokalu.

Zgłoszenia bezwzględnie muszą dokonać np.:

  • gabinety lekarskie
  • salony kosmetyczne i fryzjerskie
  • gabinety stomatologiczne
Jak również mały sklepik w wydzielonej części domu.  Czyli wszystkie te rodzaje działalności, które nie mogą być prowadzone bez dokonania stosownych zgłoszeń i uzyskania odpowiednich zezwoleń sanitarnych. Również decydując się na prowadzenie firmy na większą skalę. Zatrudniając choćby jednego pracownika we własnym mieszkaniu czy domu należy ten fakt zgłosić w starostwie.

Księgowanie kosztów eksploatacji lokalu mieszkalnego częściowo użytkowanego na potrzeby firmy

Urzędy Skarbowe stoją jednogłośnie na stanowisku, że koszty wynikające z otrzymanych faktur za media przedsiębiorca może zaliczyć w koszty firmy. W proporcji, którą stanowi stosunek powierzchni wykorzystywanej na działalność gospodarczą do całkowitej powierzchni mieszkania lub domu. Faktura za telefon stacjonarny wystawiona na właściciela mieszkania również stanowi podstawę do zaliczenia w koszty. Jednak pod uwagę należy wziąć tylko rozmowy telefoniczne prowadzone w sprawach służbowych. Przeprowadzone rozmowy w sprawach służbowych dokumentuje się na podstawie bilingu z rozmów. Innymi opłatami, które można zaliczyć w koszty proporcjonalnie do powierzchni wykorzystywanej na działalność gospodarczą są:
  • podatek gruntowy
  • podatek od nieruchomości
  • wpłaty na fundusz remontowy
  • opłaty za legalizację wodomierzy
  • opłaty będące składnikami czynszu (wywóz śmieci, co, konserwacja instalacji gazowej, opłata eksploatacyjne).
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

17 godzin temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

20 godzin temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

20 godzin temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

21 godzin temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

23 godziny temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

2 dni temu