Obowiązki pracownika – czego może wymagać pracodawca?

To, że pracownik powinien sumiennie i starannie wykonywać swoją pracę oraz stosować się do poleceń przełożonego, wie każdy. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy pracownik nie przestrzega porządku w miejscu pracy? Warto wówczas wiedzieć, co dokładnie na temat obowiązków pracownika mówią przepisy prawa. W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o tym, jak zatrudnić pracownika. W tym tygodniu przybliżamy obowiązki pracownika wobec pracodawcy.

Podstawowe obowiązki pracownika

Podstawowym obowiązkiem pracownika jest przestrzeganie czasu pracy, sumienne i staranne wykonywanie zadań oraz stosowanie się do poleceń przełożonego, które dotyczą pracy, jeśli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.

Jeśli więc Pracownik powinien przestrzegać obowiązującego w firmie regulaminu, przepisów przeciwpożarowych i zasad bhp (m.in. dbać o należyty stan maszyn, dbać o ład i porządek w miejscu pracy, zakładać odzież i obuwie robicze itd.).

Zgodnie z § 2 pkt. 4 pracownik powinien również dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Obowiązek zakazu konkurencji

Jeśli pracodawca zawarł z pracownikiem umowę o zakazie konkurencji, pracownik nie może wówczas prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy, jak i świadczyć pracy (w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie) na rzecz innego pracodawcy.

Narażenie pracodawcy na szkodę w skutek złamania takiej umowy może skutkować tym, że pracodawca zażąda od pracownika odszkodowania. Odszkodowanie nie może być niższe od 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji.

Naruszenie obowiązków przez pracownika

W przypadku naruszenia przez pracownika obowiązków pracodawca może – w zależności od sytuacji – zastosować karę upomnienia, karę nagany, karę pieniężną bądź wypowiedzieć mu umowę o pracę. Warto więc już od początku ustalić z pracownikiem jasne zasady współpracy i dbać o dobre relacje, aby uniknąć w przyszłości przykrych, niepotrzebnych zdarzeń.

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

1 dzień temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

1 dzień temu

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

2 dni temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

2 dni temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

2 dni temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

2 dni temu