Własna firma

Freelance. Jak pracować w domu i nie zwariować?

Praca zdalna, typowa dla freelancerów, ale coraz częstsza również dla pracowników etatowych, może być ogromnie satysfakcjonująca, ale tylko wtedy, gdy zdołamy utrzymać produktywność i zdrowy balans między obowiązkami zawodowymi a życiem prywatnym.

Organizacja życia „domowego” i zawodowego jest trudna dla wszystkich, ale ci którzy pracują w domu, muszą się mierzyć ze szczególnymi wyzwaniami. Gdy obie sfery – prywatna i zawodowa – łączą się w jednej przestrzeni, często bywa trudno zarówno odpoczywać, jak pracować. I choć jednej uniwersalnej zasady, jak organizować pracę z domu, nie ma, warto zadbać o kilka kluczowych aspektów.

Zorganizuj miejsce na pracę zdalną

Kiedy przez osiem godzin dziennie wsłuchujesz się w szum open space’a albo toczysz kolejną krwawą potyczkę o podkręcenie lub wyłączenie klimatyzacji, praca z domu jawi się jako spełnienie marzeń. Z laptopem na kolanach, dobrą kawą w ręce i głową pełną pomysłów, można podbijać świat! – myśli wielu pracowników etatowych. Niestety, realia pracy z domu rzadko dorastają do tych wyobrażeń, bo – mimo że z domu – praca to zawsze praca tyle tylko, że sam musisz zadbać o jej organizację.

Biuro Rachunkowe – dedykowana księgowa

W idealnym świecie, freelancer miałby osobny pokój do pracy, dwa komputery – jeden do użytku prywatnego, drugi – zawodowego i święty spokój. W prawdziwym, dobrze jeśli uda się mu wygospodarować biurko i zmieścić wygodny fotel. To jednak niezbędne minimum.

Praca na kanapie, przy kuchennym blacie powoduje, że oddzielenie obowiązków zawodowych od prywatnych, i tak trudne, staje się jeszcze trudniejsze. Pozmywanie naczyń zalegających w zlewie? Przecież to chwila. A potem jeszcze pranie, prasowanie, podłogi… W efekcie, jesteś trochę w domu, a trochę w pracy, ale nigdzie na 100 procent, co negatywnie odbija się na produktywności.

Księgowość Internetowa – 30 dni za darmo

Ustal czas, w którym pracujesz z domu

Praca z domu wymaga nie tylko odpowiedniej przestrzeni, ale i ram czasowych. Jeśli nie założymy, że pracujemy sześć, osiem lub dziesięć godzin dziennie, istnieje spore ryzyko, że będziemy albo obijać się przez czternaście albo tyle samo pracować. Ani jedno ani drugie nie jest jednak zdrowe.

Ustal harmonogram pracy, dopasuj go do swoich preferencji i trzymaj się go… przez większość czasu. Możesz zacząć pracę wcześniej lub nieco później tak, by wykorzystać czas, kiedy czujesz się najbardziej efektywny, a otoczenie nie będzie Ci przeszkadzać.

▲ wróć na początek

Praca zdalna sprzyja co prawda elastyczności, ale korzystaj z niej mądrze. W razie potrzeby możesz oczywiście wydłużyć czas pracy lub wcześniej się do niej zabrać, ale nie rób z tego reguły. Staraj się trzymać harmonogramu.

Program do faktur – Darmowe konto

Sporządź listę zadań i nadaj im priorytety

Ustal i zapisz – w zwykłym kalendarzu albo w dedykowanej aplikacji – zadania, które musisz zrobić. To pozwoli Ci skoncentrować się na realizacji celów i nie marnować cennego czasu na ich definiowanie. Poszczególnym zadaniom warto też nadać priorytety tak, by nieprzewidziane zdarzenia, opóźnienia czy domowe katastrofy nie rujnowały całego planu, a powodowały jedynie delikatne przesunięcia.

Ubierz się wygodnie, ale schludnie

Jako freelancer możesz pracować w kapciach i piżamie, ale zdecydowanie nie powinieneś tego robić dla własnego dobrego samopoczucia. Pracując w ubraniach, w których śpisz i chorujesz na grypę, ryzykujesz, że Twoja produktywność będzie na poziomie zbliżonym do tych czynności.

Dla własnego dobra zadbaj więc o to, by ubrania, w których zasiadasz do pracy, były jednocześnie wygodne i schludne; by można było w nich otworzyć drzwi kurierowi, wyprowadzić psa czy wyjść na krótki spacer. I tak, może to być dres, byle nie ten wyciągnięty z dna szafy z plamami od wybielacza.

Ubierz się tak, jak lubisz się ubierać, gdy wychodzisz na luźne spotkanie ze znajomymi. Bez presji, ale i bez niechlujstwa.

Ustal zasady z domownikami, z którymi dzielisz przestrzeń

Kiedy pracujesz, masz prawo wymagać od domowników nie tylko tego, by Ci nie przeszkadzali, ale również, by nie wymagali od Ciebie przejęcia wszystkich domowych obowiązków. To, że pracujesz w domu, nie oznacza, że jednocześnie jesteś jego jedynym administratorem. Wymagaj współudziału – nie pomocy, nie asysty – tylko współudziału w zarządzaniu domem, bo inaczej będziesz „robić” na dwa etaty.

▲ wróć na początek

Wymagaj też szacunku dla Twojego czasu. Jeśli będziesz dopasowywać się do cudzego harmonogramu wyjść i powrotów, z Twojego własnego planu niewiele pozostanie.

Jeśli masz dzieci, które wracają ze szkoły do domu w czasie, gdy jeszcze pracujesz, jasno zakomunikuj zasady, które panują w tym czasie. Co więcej, fakt, że jesteś w domu i możesz wpuszczać np. kurierów o każdej porze lub opiekować się zwierzętami, nie oznacza, że inni członkowie rodziny powinni zakładać, że zawsze będziesz to robić. Jeśli Ci to nie przeszkadza (a obecność zwierząt może nawet pomagać!), to super, ale nie bój się stawiać granic.

Zadbaj o przerwy w czasie pracy i wyjdź z domu

Jeśli współpracujesz z jedną firmą, wystarczy poznać tzw. core hours i dopasować się do tego planu. Jeśli jednak współpracujesz z wieloma zleceniodawcami, musisz sam zadbać o swoją higienę psychiczną. Godzinna przerwa na obiad i kilka 10-minutowych w niektórych miejscach są standardem, ale nawet jeśli będą krótsze, zadbaj o to, by były jakościowe.

Warto w tym celu regularnie wychodzić z domu. To zresztą dotyczy także osób pracujących w tradycyjnych warunkach biurowych: po prostu opuszczaj budynek co najmniej raz dziennie. Poruszaj się, porozciągaj i pooddychaj świeżym powietrzem. Możesz iść na pocztę albo na zwykły spacer.

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

3 godziny temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

4 godziny temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

4 godziny temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

5 godzin temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

5 godzin temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

5 godzin temu