Jak wyliczyć kwotę limitu dla zwolnienia z podatku VAT

Przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą ma prawo do korzystania z tzw. zwolnienia podmiotowego z podatku VAT. Zwolnienie uwalnia go go z obowiązku doliczania podatku VAT do swojej sprzedaży (poza kilkoma wyjątkami).  Pod warunkiem, że wartość sprzedaży nie przekroczy w trakcie roku określonego limitu. Limit roczny wynosi obecnie 200 tys zł. Gdy działalność jest rozpoczynana w trakcie roku wysokość limitu jest wyliczana indywidualnie – w odpowiedniej proporcji (wzór poniżej) zależnej od okresu przez jaki działalność będzie prowadzona. Przedsiębiorca nie musi korzystać z przysługującego mu zwolnienia, może od razu, lub począwszy od dowolnego miesiąca zrezygnować ze zwolnienia i zarejestrować się jako podatnik VAT czynny.

Limit zwolnienia z podatku VAT – WZÓR

Aby wyliczyć kwotę limitu dla zwolnienia z podatku VAT, która powoduje utratę prawa do zwolnienia podmiotowego, stosujemy następujący wzór:

A = 200.000zł * B : C

gdzie: A – graniczna kwota obrotu w proporcji do okresu prowadzonej działalności, której przekroczenie powoduje utratę zwolnienia, B – liczba dni prowadzenia działalności, jaka pozostała do końca roku, C – liczba dni w roku podatkowym.
Przykład
Pan Jan Nowak rozpoczął prowadzenie działalności 1 czerwca 2023 r., natomiast pierwszej sprzedaży opodatkowanej dokonał 20 lipca 2023 r. Okres prowadzenia działalności dla obliczenia proporcji limitu zwolnienia ustala się: od 01.06.2023 r. do 31.12.2023 r. (214 dni). Czyli wyliczenie w tej sytuacji wyglądać będzie następującą (200.000 zł *214 dni) : 366. Podstawa prawna art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 (200.000 zł).
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

4 godziny temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

5 godzin temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

5 godzin temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

5 godzin temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

6 godzin temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

6 godzin temu