Wobec powyższego należy zwrócić uwagę na przepis art. 288 TFUE, który interpretowany jako przepis określający źródła prawa unijnego. Zgodnie ze zdaniem pierwszym powołanego przepisu W celu wykonania kompetencji Unii instytucje przyjmują rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie.
O tym czym jest rozporządzenie unijne i dyrektywa oraz jakie zachodzą pomiędzy nimi różnice, dowiesz się w niniejszym artykule.
W pierwszej kolejności warto wskazać, że prawo UE stanowi odrębny porządek prawny zarówno od publicznego prawa międzynarodowego jak i od wewnętrznego prawa państw członkowskich.
Co więcej, należy zwrócić uwagę na stanowisko prezentowane w piśmiennictwie, zgodnie którym:
Zasada bezpośredniego obowiązywania prawa unijnego rozstrzyga o tym, jak normy prawa unijnego stają się częścią porządku prawnego obowiązującego w państwie członkowskim. Na porządek ten składają się: system prawa unijnego oraz system prawa krajowego. Omawiana zasada zakłada, że normy prawa unijnego stają się częścią porządku prawnego w państwie członkowskim automatycznie z chwilą wejścia w życie, bez potrzeby dokonywania przez państwo członkowskie aktu inkorporacji tego prawa do wewnętrznego porządku prawnego, chociażby w postaci ratyfikacji lub zatwierdzenia1.
Na prawo wtórne składają się akty prawne, które można podzielić na dwie kategorie:
Przepis art. 288 TFUE, zdanie drugie, stanowi, że Rozporządzenie ma zasięg ogólny. Wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Do najważniejszych cech rozporządzenia należy zatem zaliczyć:
Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że jednostki mogą bezpośrednio się powoływać na przepisy rozporządzenia, które są jasne i bezwarunkowe pomijając przy tym przepisy krajowe.
WAŻNE – ustanawianie przepisów krajowych w celu wykonania rozporządzenia jest możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach. Zapewnia to minimalizację wystąpienia ewentualnych braków związanych z niejednolitą transpozycją decyzji ramowych (a następnie dyrektyw).
Przepis art. 288 TFUE, zdanie trzecie stanowi, że Dyrektywa wiąże każde Państwo Członkowskie, do którego jest kierowana, w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawia jednak organom krajowym swobodę wyboru formy i środków.
Dyrektywa jest zatem:
Dyrektywa jest najważniejszym instrumentem legislacji unijnej, który służyć ma harmonizacji praw państw członkowskich. Harmonizacja stanowi formę ograniczonej interwencji prawa unijnego wobec prawa krajowego stosowanego w państwach członkowskich. Jak już wyżej wskazano adresatami dyrektyw są wszystkie państwa członkowskie, a pomimo, że dyrektywa wiąże co do rezultatu państwa członkowskie, do których jest adresowana, pozostawia jednak organom krajowym swobodę wyboru formy i środków. Dlatego też stanowi tzw. akt dwustopniowy, który wymaga implementacji (wdrożenia) przez państwo członkowskie w określonym czasie.
WAŻNE – dyrektywa nie wiąże bezpośrednio obywateli, co oznacza, że nie ustanawia dla nich praw, co odróżnia ją od rozporządzenia, które jest bezpośrednio skuteczne.
Rozporządzenie i dyrektywa są aktami prawnie wiążącymi. Pojęcie mocy prawnie wiążącej oznacza, że akt prawny UE wiąże prawnie i wywołuje skutki prawne
Rozporządzenie:
Dyrektywa:
Wśród aktów wymienionych w przepisie art. 288 TFUE poza rozporządzeniem i dyrektywną wyróżniamy również decyzje, zalecenia i opinie. Zgodnie ze zdaniem czwartym i piątym ww. przepisu:
Decyzja wiąże w całości. Decyzja, która wskazuje adresatów, wiąże tylko tych adresatów.Zalecenia i opinie nie mają mocy wiążącej. Decyzja wiąże w całości, dotyczy adresatów takich jak państwa członkowskie, osoby fizyczne lub prawne i służy regulowaniu konkretnych sytuacji właściwych danym państwom członkowskim lub osobom. Zalecenia i opinie nie przyznają adresatom praw ani nie nakładają na nich obowiązków, niemniej jednak mogą zawierać wytyczne w przedmiocie wykładni i treści prawa unijnego.
O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…
Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…
Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…
Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…
Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…
Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…