Proces rozwoju kompetencji pracowników
Kluczem dla każdego trenera jest zrozumienie, w jaki sposób ludzie zdobywają kompetencje. To przecież trener w momencie realizacji swojej usługi w danej firmie bierze odpowiedzialność za rozwój kompetencji pracowników tej firmy. Oczywiście w zakresie oferowanego rozwiązania, metody czy narzędzia. Kompetencje należy postrzegać jako zestawienie trzech głównych składowych: wiedzy, umiejętności i odpowiedzialności. Szkolenia pracowników mają na celu przede wszystkim zbudować wiedzę pracowników w danym zakresie. To bardzo ważny element – fundament w budowaniu kompetencji pracowników. Następnie poprzez praktykowanie tej wiedzy ludzie zdobywają umiejętności. Kiedy zaczynają samodzielnie wykonywać pracę, wówczas zaczyna na nich spoczywać odpowiedzialność. Sprawnym narzędziem do zarządzania procesem nabywania kompetencji przez pracowników jest Skill Matrix (z ang. macierz kompetencji). Zestawiono na niej pracowników w danym obszarze z kompetencjami, jakie powinni posiadać. Przykładowe kompetencje przedstawiono na Skill Matrix dotyczą narzędzi i metod należących do filozofii Lean Management. Niemniej Skill Matrix może być przygotowana dla wszystkich metod i narzędzi, które oferują firmy szkoleniowe. Przykład Skill Matrix dla wdrażania metod i narzędzi należących do filozofii Lean Management:(B. Misiurek, Metodyka standaryzacji autonomicznych procesów eksploatacyjnych zorientowana na poprawę efektywności maszyn zautomatyzowanych)
Kluczem w Skill Matrix jest ocena przez trenera rozwoju każdego pracownika z osobna. Symbole obrazujące okręgi są ściśle powiązane z cyklem PDCA, który został opracowany przez Williama Edwardsa Deminga.W tabeli wyjaśniono znaczenie każdego poziomu okręgu:
Poziom „kółka” | Wyjaśnienie |
Jedna ćwiartka | Oznacza, że osoba posiada certyfikat ukończenia szkolenia dotyczący danej metody lub narzędzia. Potwierdza to, że dana osoba posiada wiedzę teoretyczną na ten temat i może podejmować działania praktyczne. |
Dwie ćwiartki | Potwierdza praktykowanie przez tą osobę danej metody albo narzędzia w rzeczywistych warunkach pracy. |
Trzy ćwiartki | Potwierdza, że osoba posiada licencję na praktyczne stosowanie danej metody albo narzędzia. |
Cztery ćwiartki | To najwyższy poziom – Dyplom, który potwierdza, że dana osoba poza obszerną wiedzą praktyczną, potrafi prowadzić szkolenia z zakresu metod i narzędzi oraz służyć pomocą wszystkim pracownikom (jap. Sensei). |