Przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników mogą zawiesić prowadzenie działalności na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Czy w trakcie tego okresu przedsiębiorca ma jakieś zobowiązania wobec urzędu skarbowego? Sprawdźmy.
Zawieszenie działalności – czy informować o tym US?
Przedsiębiorca, który decyduje się na zawieszenie działalności, nie ma obowiązku zawiadamiania o tym fakcie urzędu skarbowego. Informacja ta zostanie przekazana fiskusowi automatycznie po wypełnieniu przez podatnika wniosku CEIDG-1.
Zawieszenie działalności – deklaracje i podatki
W trakcie zawieszenia działalności podatnik jest zwolniony z obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy oraz składania deklaracji VAT (i wpłacania należnego podatku do urzędu skarbowego). Należy jednak pamiętać, że jeżeli okres przerwy w prowadzeniu firmy obejmuje koniec roku, konieczne jest sporządzenie remanentu oraz złożenie rocznego PIT i ewentualne zapłacenie podatku.
Co ważne, w trakcie zawieszenia działalności podatnik ma prawo sprzedawać wyposażenie oraz środki trwałe, jak również osiągać przychody z zobowiązań powstałych przed zawieszeniem (więcej na temat praw i obowiązków przedsiębiorcy w trakcie zawieszenia działalności przeczytasz tutaj). W takim wypadku przedsiębiorca powinien zapłacić zaliczki na PIT bezpośrednio po wznowieniu działalności lub uwzględnić je w zeznaniu rocznym składanym w trakcie zawieszenia. Jeśli chodzi natomiast o podatek od towarów i usług, powinien on złożyć deklarację VAT-7/VAT-7K za okres, w którym dokonano transakcji (patrz ramka poniżej).
Ważne!
Przedsiębiorca przestaje być zwolniony z obowiązku składania deklaracji VAT, jeżeli w trakcie zawieszenia działalności dokonał sprzedaży składnika majątku, WNT, importu usług lub nabycia towarów, w odniesieniu do których jest podatnikiem. Innym wyjątkiem jest sytuacja, gdy zawieszenie działalności nie obejmuje całego okresu rozliczeniowego lub też w tym czasie pojawia się konieczność skorygowania podatku naliczonego. Przed dokonaniem ww. czynności warto sprawdzić, czy wciąż posiada się status podatnika VAT czynnego – więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Zawieszenie działalności a kontrola z US
Co istotne, urząd skarbowy ma prawo przeprowadzić kontrole podatkowe u przedsiębiorcy, który znajduje się w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej, aby sprawdzić, czy i jak wywiązywał się on z obowiązków wobec fiskusa. Warto przy tym zaznaczyć, iż co do zasady US nie ma obowiązku uprzedzić podatnika o zamiarze przeprowadzenia u niego kontroli. Jedną z takich sytuacji jest doraźna kontrola podatkowa dotycząca sprawdzenia zachowania warunków zawieszenia działalności. W takim wypadku zgodnie z art. 282c Ordynacji podatkowej fiskus może pojawić się niezapowiedziany.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Najem krótkoterminowy to od lat jedna z najpopularniejszych form udostępniania nieruchomości zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. Jednak za tym imponującym wzrostem popularności i liczby ofert najmu krótkoterminowego kryła się jednak spora doza niejasności rozbieżnych interpretacji i lokalnych zasad, które bardziej przypominały prowizorkę niż spójny system.
Wprowadzenie KSeF zmieni sposób, w jaki przedsiębiorcy będą wystawiać, odbierać i przechowywać faktury. Co więcej, system ma zapewnić bezpieczeństwo danych i pełną kontrolę nad obiegiem dokumentów.
Cennik UWAGA! Z uwagi na ilość bieżących zgłoszeń, od 29 kwietnia 2025 r. nie przyjmujemy już zleceń rozliczeń rocznych za rok 2024. Obowiązuje dla zlecenia zgłoszonego do 05.04.2025 roku. Operator zastrzega sobie możliwość naliczania dodatkowej kwoty: dla zleceń przekazanych w okresie 06.04-15.04.2025, do poniższych cen zostanie doliczone 50% wartości, dla zleceń przekazanych w okresie 16-23.04.2025, […]
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo