Kim są polscy freelancerzy? Co myślą o zatrudnieniu B2B? Jaką grupę wiekową reprezentują? Poznaj kilka najciekawszych faktów o wolnych strzelcach w Polsce.
Według statystyk freelancerzy w Polsce stanowią ok. 3% zatrudnionych i reprezentują bardzo różne zawody. Są programistami, copywriterami, architektami czy lekarzami. Wśród klientów ifirma.pl wolnych strzelców również nie brakuje, dlatego z zebranych przez nas danych przygotowaliśmy statystyczny obraz polskiego freelancera. Gdzie mieszka? Czym się interesuje? Poniżej znajdziecie kilka ciekawych faktów o polskich freelancerach.
Miejsce pracy “wolnego strzelca”
Aż co 3. polski freelancer pracuje w Warszawie. 8% “wolnych strzelców” pracuje natomiast we Wrocławiu, niewiele mniej, bo 7% w Krakowie, a 6% w Poznaniu. Najmniej freelancerów znajdziemy w Gdańsku (3%).
Płeć freelancera
Jeżeli chodzi o płeć, prym wiodą kobiety. Stanowią 53% wszystkich freelancerów, mężczyźni zaś 47%.
Wiek freelancera
Polscy freelancerzy to najczęściej osoby młode, między 25. a 34. rokiem życia – to aż 40% ogółu wszystkich pracujących na własną rękę. Sporą grupę, bo 26%, stanowią również osoby mające od 35 do 44 lat. Najmniej freelancerów znajdziemy wśród osób powyżej 55. roku życia. W tym przypadku odsetek wynosi 9%.
Zainteresowania “wolnego strzelca”
Wśród zainteresowań “wolnego strzelca” znajduje się: muzyka, motoryzacja, podróże, zakupy i sport.
Nastawienie freelancera do swojej pracy
Zdaniem 80% freelancerów umowa B2B to najlepsza forma zatrudnienia. Dla zdecydowanej większości (63%) samozatrudnienie było nieprzymuszonym wyborem. Niemal połowa (46%) zwiększyła swoje przychody w porównaniu do ubiegłego roku. A co drugi “wolny strzelec” twierdzi, że żadne pieniądze nie zrekompensują takiego trybu życia.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Prowadzenie działalności nierejestrowanej wiąże się z przestrzeganiem określonych zasad, przez co często generuje dużo wątpliwości. Wiele z nich dotyczy płatności, a w szczególności tego, czy można posiadać terminal płatniczy.
Instagram, będący częścią ekosystemu Meta, to jeden z najważniejszych kanałów promocji dla firm w 2025 roku. Dzięki rosnącej popularności formatu Reels, coraz większej integracji z sztuczną inteligencją Meta oraz automatyzacji kampanii w Menedżerze Reklam, platforma ta oferuje ogromne możliwości dotarcia do klientów – zarówno młodszych, jak i starszych grup odbiorców.
Czy wiesz, że networking i lokalne partnerstwa mogą stać się kołem napędowym rozwoju Twojej firmy? Współpraca z innymi przedsiębiorcami nie tylko poszerza możliwości, ale także buduje pozytywny wizerunek w lokalnej społeczności. Dowiedz się, dlaczego rola networkingu jest tak ważna i jak skutecznie rozwijać relacje, aby osiągnąć wymierne korzyści dla swojego biznesu.
Sprzedaż na platformach internetowych, takich jak Allegro, staje się coraz popularniejszą formą prowadzenia działalności lub dorabiania w wolnym czasie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo