Zatrudnienie pracownika łączy się z koniecznością prowadzenia dodatkowej dokumentacji – w tym tworzenia dowodów wewnętrznych. Do najpopularniejszych należą listy płac oraz rozliczenia delegacji – sprawdź, do czego możesz ich użyć.
Zatrudnienie pracowników w firmie będzie się dla przedsiębiorcy wiązać z niezbędnymi rozliczeniami, jak listy płac lub diety. Aby odpowiednio udokumentować sprawy kadrowe, powinniśmy posługiwać się właściwymi dowodami wewnętrznymi.
Dowody wewnętrzne a wynagrodzenia
Chociaż listy płac nie zostały wymienione wprost w przepisach o podatkowej księdze przychodów i rozchodów, to należą one do najpopularniejszych kadrowych dowodów wewnętrznych. Zatrudniając pracownika, pracodawca jest zobowiązany do sporządzenia listy płac, na podstawie której oblicza się pensję netto zatrudnionego, opodatkowanie PIT bądź składki ZUS.
Lista płac służy następnie do ujęcia w KPiR kosztów zatrudnienia – czyli wartości wypłacanych wynagrodzeń oraz składek ZUS w tej części, w której leżą one po stronie pracodawcy.
Pracownicy powinni otrzymać od pracodawcy (papierowo lub elektronicznie) paski płac– czyli „wycinki” list płac, dotyczące bezpośrednio wynagrodzenia danego pracownika.
Na pasku powinno być wykazane wynagrodzenia brutto, składki, podatek, wynagrodzenie netto i ewentualne dodatkowe składniki (np. premie, potrącenia). Jeśli pracodawca nie zdecyduje się przekazywać pasków przy comiesięcznej wypłacie, omawiane dane powinien przedstawić pracownikowi na zakończenie roku.
Przy wynagrodzeniach mogą pojawić się także dodatkowe dowody wewnętrzne – dokumenty kasowe. Jeśli pracownik nie wyraziłby zgody na przelewanie jego wynagrodzenia na konto, powinniśmy wypłacić mu je w gotówce. Pokwitowaniem będzie wtedy indywidualna lista wynagrodzeń z podpisem pracownika. Gdyby przedsiębiorca stosował w firmie dokumenty kasowe, pokwitowanie stanowić może dowód KW, czyli kasa wypłaci. Ewentualne zwroty środków przez pracowników dokumentujemy analogicznie KP, czyli kasa przyjmie.
Dowody wewnętrzne a delegacje pracowników
Kiedy pracownik wyjeżdża w delegację, rozliczenia kosztów dokonuje się na rozliczeniu , czyli specyficznej odmianie dowodu wewnętrznego. Ujmiemy tu przede wszystkim koszty diet (za wyżywienie oraz noclegi), za które nie ma możliwości uzyskać innych dowodów, a także rozliczenie dojazdów. Jeśli pracownik posiada np. bilety parkingowe albo bilety za komunikację, które nie spełniają warunków uznania ich za fakturę, co do zasady powinniśmy je ująć w KPiR właśnie na podstawie dowodu wewnętrznego.
Uwaga!
Inne wydatki w delegacji, na które można uzyskać faktury (np. wstęp na szkolenia, zakup materiałów etc.) powinny być już udokumentowane fakturą.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Branding w e-commerce to nie tylko logo i kolorystyka, ale cały system identyfikacji, który przekłada się na zaufanie i decyzje zakupowe. Klienci nie kupują wyłącznie produktów, ale emocje, wartości i obietnice, a silna marka może przesądzić o sukcesie e-sklepu. Czym więc jest branding i jak go stworzyć?
Jeśli nie jesteś producentem, który Allegro traktuje jako jeden z kilku kanałów sprzedaży, to zwrot algorytmu w stronę promocji marek prawdopodobnie sprawi, że Twoja droga w stronę sprzedaży zacznie biec pod górkę. Nadeszły trudne czasy dla resellerów, ale z dobrą strategią można się w nich odnaleźć.
Intensywność i natężenie pracy potrafią być męczące. Wieczne ASAP’y, deadline’y na wczoraj, a Ty nie wiesz, za co się zabrać, bo wszystko wydaje się tak samo istotne. W efekcie zakopujesz się w zadaniach jeszcze bardziej, a Twoja produktywność i motywacja spada. Brzmi znajomo? W takim razie odetchnij i poświęć 5 minut, aby poprawić nie tylko jakość swojej pracy, ale też życia.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo