Ubezpieczenie GAP zależne jest od wartości samochodu, zatem jeśli dotyczy auta osobowego o wartości wyższej niż 150 000 zł, w koszty można je zaliczyć proporcjonalnie. Warto wiedzieć, jak księgować GAP także przy umowie leasingu.
Obok standardowych ubezpieczeń samochodu osobowego na popularności zyskuje ubezpieczenie GAP, czyli ubezpieczenie od utraty wartości pojazdu. Warto zwrócić uwagę, jak od roku 2019 r. rozliczać GAP w kosztach uzyskania przychodów.
Ubezpieczenie GAP a limity
Najłatwiejszą decyzję co do rozliczenia GAP w kosztach mają ci przedsiębiorcy, którzy korzystają w działalności z własnego samochodu osobowego niebędącego środkiem trwałym. Tutaj przepis wskazuje wyraźnie, że do kosztów można zaliczyć wyłącznie 20% wydatków ponoszonych na takisamochód, przy czym limit ten odnosi się również do składek na ubezpieczenie auta.
WAŻNE! – Poniższy artykuł odnosi się do przepisów obowiązujących w 2019 roku.
Inaczej może być w przypadku samochodu osobowego będącego środkiem trwałym, którego wartość początkowa przekracza 150.000 zł. W tym przypadku ubezpieczenia, których wysokość zależna jest od wartości samochodu, zaliczamy do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie, w takiej proporcji w jakiej limit 150.000 zł pozostaje do wartości samochodu. Ubezpieczenie GAP jest co do zasady zależne od wartości samochodu, zatem – na podstawie dotychczasowego stanowiska fiskusa – wydaje się, że należy zastosować się do nowego limitu.
Wątpliwość wynika tu z faktu, że GAP jest tak naprawdę ubezpieczeniem finansowym, chroniącym przed stratą finansową, wynikającą ze szkody całkowitej albo utraty auta na skutek kradzieży. W związku z tym można było spotkać się z opinią, że GAP nie powinno być limitowane w kosztach, ponieważ nie stanowi składki ubezpieczeniowej samochodu – w takiej sytuacji jednak będzie ono podlegało ograniczeniu 75% w kosztach uzyskania przychodu.
Oficjalna linia interpretacyjna nie jest jednoznaczna – zdarzają się zarówno interpretacje za pełnym zaliczeniem GAP w koszty, jak i za jego ograniczeniem. W związku z faktem, że Ministerstwo Finansów nie wydało w tej kwestii oficjalnej opinii, warto śledzić wskazaną kwestię i czekać na takie formalne potwierdzenie. Do tego momentu w razie wątpliwości można wystąpić do MF o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uwaga!
Jeśli ubezpieczenie GAP zastosujemy do samochodu, którego wartość początkowa nie przekracza 150.000 zł, generalnie możemy uznać w kosztach całą wartość takiej składki ubezpieczeniowej.
Ubezpieczenie GAP a umowa leasingowa
Ubezpieczenie GAP zyskuje na popularności szczególnie przy umowach leasingowych, kiedy utrata pojazdu może wiązać się z konsekwencjami finansowymi dla przedsiębiorcy. Dotychczas rozliczanie składki zależne było od tego, kto ją opłacał. Co do zasady, jeśli obowiązek leżał po stronie przedsiębiorcy, to GAP zaliczano w koszty według zasad przedstawionych powyżej.
Jeśli jednak zobowiązany do tego był leasingodawca i wkalkulowywał składkę w raty leasingowe, ograniczenie nie występowało. Co ważne, zgodnie z nowymi przepisami powyższe wątpliwości powinny zostać wyeliminowane – ustawodawca położył bowiem większy nacisk na szczegółowe rozróżnienie ubezpieczenia od samego czynszu.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czy każdy startup potrzebuje inwestora? Zastrzyk dodatkowej gotówki brzmi zachęcająco, z drugiej strony proces inwestycyjny bywa czasochłonny i wymaga sporo uwagi, co często hamuje rozwój startupu. Gdzie i kiedy szukać inwestora? Jak sfinansować rozwój startupu bez jego pomocy? Sprawdźcie.
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość wiąże się z kilkoma obowiązkami po stronie sprzedawcy, tj. zwrotem zapłaconej ceny, przyjęciem towaru, potwierdzeniem rozwiązania umowy oraz udzieleniem informacji o sposobie i terminie zwrotu środków. Co ważniejsze, wraz z wejściem w życie KSeF obowiązki sprzedawcy się nie zmieniają – zmienia się jedynie forma dokumentacji.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo