Rozliczenia podatkowe co do zasady nie są proste. Dodatkowo rzeczywistość gospodarcza kreuje różnego rodzaju transakcje, z których rozliczeniem często mamy problemy. Ustawy podatkowe napisane są językiem prawniczym, który nie zawsze jest przystępny. Ponadto pewne transakcje zwyczajnie nie są uregulowane w przepisach. I tu zmierzamy do sedna naszego tematu – refakturowanie kosztów w kraju. Refakturowanie sprawia wiele problemów zarówno przedsiębiorcom jak i księgowym, spróbujemy omówić niektóre z nich.
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na tak zadane pytanie. Najczęściej można się spotkać z pojęciem refakturowania usług. Sztandarowym przykładem są media refakturowane przy usłudze najmu. Ponieważ nie ma zapisów w ustawie co to jest refaktura, to tym bardziej nie ma ograniczenia, jakie koszty mogą nią być objęte. W związku z tym katalog takich kosztów pozostaje otwarty.
W jaki sposób odbywa się refakturowanie kosztów w kraju?
Jak już wspomniano powyżej model postępowania przy wystawianiu refaktur został opracowany w oparciu o stanowisko fiskusa i sądów. Na tej podstawie można dokonać pewnego grupowania refakturowanych usług.
Rodzaj kosztu
Przykłady, w których dochodzi do refakturowania
Kwota i stawka podatku VAT
Dodatkowe uwagi
Refakturowanie opłata za media
Najem i inne umowy o podobnym charakterze
Kwota i stawka podatku VAT, taka jak na fakturze
Wywóz nieczystości nie powinien być refakturowany, tylko ujęty na fakturze za najem
Refakturowanie przesyłek pocztowych
Wysyłanie przesyłek pocztowych w ramach zawartego porozumienia z inną firmą
Kwota i stawka VAT 23%
Usługa pocztowa korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z VAT, ale refaktura jest wystawiana ze stawką podstawową
Refakturowanie kosztów transportu
Organizowanie transportu na zlecenie odbiorcy
Kwota i stawka podatku VAT, taka jak na fakturze
Refaktury za rozmowy telefonicznie
Rozmowy prywatne przeprowadzane z telefonu służbowego
Kwota i stawka VAT, taka jak na fakturze
Oznaczenie EE w JPK_V7
Refaktura za paliwo
Wynajmowanie taboru samochodowego
Kwota i stawka podatku VAT, taka jak na fakturze
Oznaczenie GTU_02 w JPK_V7
Refaktura za usługi noclegowe
Przeprowadzanie szkolenia, jeżeli koszt noclegu nie jest zawarty w cenie za usługę
Kwota i stawka podatku VAT, taka jak na fakturze
Refaktura za towar
W ramach uzgodnień pomiędzy kontrahentami
Kwota i stawka podatku VAT, taka jak na fakturze
Podsumowanie
Refaktura jest wystawiana w sytuacji odsprzedaży, najczęściej usług, faktycznemu odbiorcy. Możliwość dokonania refaktury najczęściej wynika z ustaleń zawartych w umowach pomiędzy kontrahentami. Przedsiębiorca wchodzi w rolę pośrednika pomiędzy sprzedawcą a ostatecznym odbiorcą. Podmiot, który dokonuje takiej odsprzedaży jest traktowany tak, jakby sam wykonał te usługi. W jaki sposób refakturować koszty zostało zaprezentowane na przykładach, o czym można przeczytać w proponowanej publikacji.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czy wiesz, że aż 65% firm, które tworzą persony, osiąga wyższy ROI z kampanii marketingowych? Poznanie idealnego klienta to dziś nie wybór, a prawdziwa konieczność. Jeżeli chcesz tworzyć skuteczne kampanie, lepiej dopasowane oferty i treści, które angażują – musisz poznać swoją personę, a nasz artykuł Ci w tym pomoże.
Sprzedaż w erze nowych technologii wymaga wdrażania rozwiązań, które nadążą za dynamicznymi realiami tej branży. Tegoroczna konferencja Sales is the Queen to ukłon w stronę nowoczesnego marketingu. Wydarzenie powstało z myślą o przedsiębiorcach dążących do optymalizacji procesów sprzedażowych, a wśród partnerów pojawi się sama IFIRMA.
Robienie notatek już dawno przestało oznaczać tylko wpisywanie tekstu w edytorze. Obecnie aplikacje do notatek to zaawansowane narzędzia, które potrafią porządkować wiedzę, przekształcać nagrania głosowe w tekst, integrować się z kalendarzem i korzystać z AI do organizowania informacji. Co więcej – wiele z nich dostępnych jest za darmo i działa równie dobrze na telefonie, tablecie i komputerze.
Każda firma zarejestrowana w CEIDG będzie miała obowiązek korzystania ze specjalnej skrzynki e-Doręczeń w sprawach związanych ze swoją działalnością. Sprawdź, od kiedy adres do e-Doręczeń będzie obowiązkowy dla przedsiębiorców i jak go założyć.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo