Posiadanie kasy fiskalnej bardzo często staje się koniecznością. Jeżeli przedsiębiorca nie może skorzystać z przywileju zwolnienia z ewidencjonowania na kasie nie ma wyboru i musi kupić kasę. W takim przypadku ważna jest jeszcze znajomość przepisów i dzisiaj opiszemy, w jaki sposób należy zacząć pracę z kasą fiskalną.
Przeprowadzenie procesu fiskalizacji jest niezwykle ważne, ponieważ umożliwia poprawną rejestrację transakcji sprzedaży i wystawianie paragonów.
Fiskalizacji kasy fiskalnej dokonuje serwisant z uprawnieniami, który ma obowiązek przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego dane dotyczące kasy.
Fiskalizacja będzie przebiegała nieco odmiennie w zależności od typu instalowanej kasy fiskalnej:
Fiskalizacja kasy fiskalnej
Z elektronicznym
zapisem kopii
Online
Wirtualnej
Fiskalizacja jest potwierdzona wykonaniem raportu fiskalnego dobowego, który zostaje dołączony do książki kasy
Fiskalizacja jest potwierdzona wystawieniem raportu fiskalnego fiskalizacji, który zostanie przesłany do Centralnego Repozytorium Kas (CRK). Raport można wydrukować i dołączyć do książki kasy, ale nie jest to obowiązkowe
Proces fiskalizacji kasy wirtualnej został szczegółowo opisany w Rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Raport z fiskalizacji jest przesyłany do CRK.
Kasa wirtualna jest powiązana wyłącznie z jednym urządzeniem, na którym dokonano fiskalizacji
W zestawieniu pominięto kasy z papierowym zapisem kopii, ponieważ nie są dostępne w sprzedaży od 01.09.2019 roku.
Uzyskanie numeru identyfikacyjnego dla kasy fiskalnej będzie zależało od typu kasy fiskalnej:
Numer identyfikacyjny kasy fiskalnej
Z elektronicznym
zapisem kopii
Online
Wirtualnej
Numer identyfikacyjny zostanie nadany przy zgłoszeniu kasy fiskalnej do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Zgłoszenia należy dokonać w ciągu 7 dni od fiskalizacji
Numer identyfikacyjny zostanie przydzielony automatycznie podczas fiskalizacji dokonanej przez serwisanta, który dokonuje zgłoszenia do urzędu skarbowego i przekazuje dane identyfikacyjne do CRK. Przedsiębiorca nie ma obowiązku zgłaszania kasy do urzędu skarbowego
Kasa wirtualna ma nadany numer unikatowy przez producenta. Przedsiębiorca nie ma obowiązku zgłaszania kasy do urzędu skarbowego
Podsumowanie
Rozpoczęcie pracy z kasą fiskalną będzie zależało od typu zakupionej kasy. Co do zasady kasy fiskalne – online i wirtualne, które są połączone z Centralnym Repozytorium Kas nie wymagają dodatkowego zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego. Na etapie fiskalizacji kasy informacja o jej użytkowaniu znajdzie się od razu w CRK, którym zawiaduje Szef Krajowej Administracji Skarbowej. Obowiązek zgłoszenia do urzędu skarbowego po fiskalizacji w dalszym ciągu istnieje przy zakupie kasy z elektronicznym zapisem kopii. Począwszy od 1 stycznia 2023 roku przedsiębiorca nie będzie miał już możliwości zakupu tego ostatniego typu kasy fiskalnej, dostępne pozostaną kasy online i wirtualne.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Kto dokonuje fiskalizacji kasy?
Fiskalizacji kasy fiskalnej dokonuje serwisant z uprawnieniami, który ma obowiązek przekazać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego dane dotyczące kasy.
Dlaczego fiskalizacja pracy jest ważna?
Przeprowadzenie procesu fiskalizacji jest niezwykle ważne, ponieważ umożliwia poprawną rejestrację transakcji sprzedaży i wystawianie paragonów.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dobie dynamicznie rozwijającej się edukacji online kursy internetowe stały się jednym z najpopularniejszych sposobów zdobywania wiedzy i umiejętności.
Czterodniowy tydzień pracy w Polsce coraz bliżej. Rząd planuje uruchomić program pilotażowy, który zweryfikuje, czy skrócony czas pracy służy zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom. Co wiemy o tym projekcie, a także na co powinni przygotować się właściciele firm?
Na dzisiejszym rynku trudno przetrwać bez jasno zdefiniowanej przewagi konkurencyjnej. Czym się wyróżniasz? Dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie, a nie Twojego rywala? To pytania, na które każda firma – niezależnie od wielkości – musi znać odpowiedź. W tym artykule pokażemy, czym dokładnie jest przewaga konkurencyjna, jak ją zbudować, a także jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy próbując się wyróżnić.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo