Mogą to zrealizować poprzez szybkie dostarczanie wysokiej jakości produktów i usług, nie ponosząc przy tym zbyt dużych kosztów. Jak tego dokonać? Przeczytaj nasz artykuł o teorii ograniczeń Goldratta!
Czym jest teoria ograniczeń?
Podstawą teorii ograniczeń (TOC – Theory of Constraints) jest koncentracja na definiowaniu i usuwaniu przeszkód, które pojawiają się w trakcie procesów operacyjnych firmy. Owe bariery są określane jako tzw. wąskie gardła, o których wspominaliśmy w artykule o koncepcji lean management. Poświęcenie im uwagi może pomóc Ci zoptymalizować koszty Twojej działalności i ułatwić osiąganie celów strategicznych. Jednakże czasami przedsiębiorcy chcą wprowadzać praktyki ciągłego doskonalenia do każdego obszaru firmy, co mija się z celem. Stosując TOC, w pierwszej kolejności skupiamy się na konkretnych problemach, które generują straty.
Rodzaje wąskich gardeł
Prowadząc swoją działalność, możesz zetknąć się z różnymi utrudnieniami, które można sklasyfikować w następujący sposób:
Paradygmatyczne – dotyczą przekonań, nawyków kierownictwa i pracowników odnośnie do np. przebiegu danego procesu;
Wynikające z polityki firmy/przepisów prawnych – są to nakazy lub zalecenia dotyczące np. sposobu wykonywania obowiązków przez personel, organizacji pracy;
Fizyczne – odnoszą się do luk w zasobach np. brak odpowiedniego sprzętu, wykwalifikowanych pracowników itd.;
Rynkowe – pojawia się w momencie wzrostu konkurencyjności na rynku, większej podaży niż popytu bądź wpływu ceny na decyzje zakupowe konsumentów.
Dane finansowe w teorii ograniczeń
W poszukiwaniu barier uniemożliwiających płynny proces, powinniśmy brać pod uwagę wskaźniki, które dają wgląd w sytuację finansową firmy. Np.:
Wykaz aktywów i pasywów – obejmuje zasoby majątkowe przedsiębiorstwa, które mają przyczynić się do osiągnięcia korzyści finansowych (aktywa) oraz źródła finansowania tych zasobów np. kapitał własny, zaciągnięte kredyty (pasywa);
Sprzedaż lub marża brutto – czyli zasoby finansowe otrzymane ze sprzedaży dóbr, usług przed odliczeniem kosztów, podatków itd. lub stosunek zysku brutto do przychodów firmy;
Koszty operacyjne – ponoszone koszty w związku z podstawową działalnością firmy.
Z reguły powinniśmy podejmować działania, których skutkiem będzie zmniejszenie wydatków i zwiększenie zysków.
Przykłady wąskich gardeł w branży e-commerce
Wraz z rozwojem Internetu i wydarzeń na świecie, biznes e-commerce przeżywa prawdziwy rozkwit. Rozpoczęcie tego rodzaju działalności jest stosunkowo proste, jednakże podobnie do innych branż – tutaj również mamy do czynienia z pewnymi ograniczeniami. Na co powinieneś/-aś zwrócić uwagę?
Bezpieczeństwo strony internetowej
Wszelka utrata danych osobowych, informacji o Twoich klientach stanowi poważne zagrożenie w budowaniu zaufania i pozytywnego wizerunku. Regularnie aktualizuj oprogramowanie, co jakiś czas zmieniaj hasła dostępu (możesz skorzystać z managera haseł), a po wprowadzeniu potrzebnych zabezpieczeń – przetestuj je. Koniecznie zainstaluj certyfikat SSL na swoim serwerze.
Wzbudzanie zaufania
Wiąże się z punktem powyżej – witryna internetowa jest wizytówką Twojej firmy. Musisz dołożyć wszelkich starań, aby użytkownicy mieli pozytywne skojarzenia z marką i mieli pewność, że ich potrzeby zostaną spełnione. Z tego względu, tak istotne jest ciągłe zwiększanie swojej wiarygodności i profesjonalizmu. Zachęcaj, a zarazem dawaj możliwości szybkiego kontaktu w celu rozwiania wszelkich wątpliwości – umieść adres przedsiębiorstwa, numer telefonu, adres e-mailowy w widocznym miejscu na stronie. Jeżeli posiadasz pozytywne opinie byłych klientów o Twoich usługach, opublikuj je. Oferuj kilka rodzajów płatności oraz dostawy, aby móc spełnić różne potrzeby konsumentów i ułatwić im proces zakupowy.
Realizacja zamówień
Szybka i bezproblemowa dostawa jest kluczowym czynnikiem w obsłudze klienta. Rozwiązania logistyczne, pakowanie, a następnie transport produktów bądź wykonanie danej usługi powinny odbywać się bez zakłóceń.
Zwroty i reklamacje
Ten obszar niejako jest zintegrowany z realizacją zamówień. Sposób przeprowadzenia procesu reklamacyjnego i stosowanie się do polityki zwrotów ma decydujący wpływ na finalną opinię klienta o działaniach przedsiębiorstwa.
5 kroków do wdrożenia teorii ograniczeń
Znajdź ograniczenia (wąskie gardła)
Zastanów się, który element w Twoim przedsiębiorstwie może być wąskim gardłem. Przyjrzyj się osobiście poszczególnym procesom (np. realizacja zamówienia), zapytaj o opinię współpracowników.
Zoptymalizuj ograniczenie
Rozwiązując problem (ograniczenie), poprawiasz funkcjonowanie całego procesu (np. ograniczenie zapasów, zmniejszenie kosztów działalności). Kieruj się zasadą kaizen – regularne wprowadzanie nawet niewielkich usprawnień przyniesie lepszy skutek, aniżeli gwałtowne, chaotyczne zmiany.
Dostosuj działania i zasoby do ograniczenia
Ograniczenie ma istotne znaczenie dla ogólnej wydajności procesów operacyjnej. W związku z tym wszelkie kolejne modyfikacje powinny być przeprowadzane z ich uwzględnieniem.
Wzmocnij ograniczenie
Skup się na najsłabszym ogniwie i dołóż starań, aby zniwelować jego negatywne skutki (np. usprawnienie lejka sprzedażowego, skrócenie czasu dostawy).
Powtórz proces
Kierując się ideą ciągłego rozwoju, cała procedura powinna stać się rutynową czynnością w przedsiębiorstwie. Poszukuj kolejnych obszarów, które wymagają poprawy.
Podsumowanie
Wykorzystanie TOC w swojej strategii zarządzania pozwoli znaleźć obszary, które wymagają udoskonalenia. Dzięki temu firma jest w stanie ciągle się rozwijać, co ma przełożenie na ograniczenie marnotrawstwa zasobów, optymalizację kluczowych procesów oraz zwiększenie zysków.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Copywriting jest popularnym narzędziem wspierającym sprzedaż, marketing i komunikację marek. Wiele firm i przedsiębiorców korzysta z usług copywriterów, ale nie każdy wie, jak zrobić to zgodnie z prawem – zarówno pod względem jakości treści, jak i kwestii praw autorskich. Każdy tekst, artykuł, opis produktu czy newsletter stworzony przez copywritera jest utworem, co oznacza, że jego wykorzystanie podlega konkretnym regulacjom prawnym, w szczególności w zakresie praw autorskich.
Mandat to dokument potwierdzający nałożenie kary pieniężnej przez uprawniony do tego organ. Mandat zazwyczaj kojarzony jest z karą nakładaną przez policję za wykroczenie drogowe, ale może mieć również charakter karny skarbowy i dotyczyć popełnienia wykroczeń skarbowych.
Branding w e-commerce to nie tylko logo i kolorystyka, ale cały system identyfikacji, który przekłada się na zaufanie i decyzje zakupowe. Klienci nie kupują wyłącznie produktów, ale emocje, wartości i obietnice, a silna marka może przesądzić o sukcesie e-sklepu. Czym więc jest branding i jak go stworzyć?
Prowadzisz działalność, w której Twoje produkty muszą wyglądać atrakcyjnie, a nie chcesz wydawać fortuny na sprzęt fotograficzny i oprogramowanie służące obróbce? Zatrudnianie fotografa mija się z celem? Tutaj z pomocą przychodzą smartfony i niezwykłe aplikacje, które ułatwią Ci życie i pomogą oddać jakość Twojej pracy w stopniu absolutnie zaspokajającym Twoje potrzeby!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo