Przedsiębiorcy coraz częściej dostrzegają potrzebę integracji pracowników. Dobra atmosfera w pracy przekłada się na lepsze wyniki pracy, co do tego nikt chyba nie ma wątpliwości. Nic więc dziwnego, że pracodawcy chętnie sięgają do kieszeni i organizują imprezy integracyjne. W dzisiejszej publikacji zajmiemy się tematem ujęcia organizacji imprezy integracyjnej w kosztach uzyskania przychodów.
Kto może być uczestnikiem imprezy integracyjnej?
Na bazie wydawanych interpretacji podatkowych można stwierdzić, że wypracowane zostało podejście organów podatkowych, z którego wynikają następujące wnioski.
Nie wszystkie wydatki ze środków obrotowych firmy na zorganizowanie imprezy integracyjnej mogą znaleźć się w kosztach uzyskania przychodów
Do kosztów podatkowych można zaliczyć wydatki na integrację pracowników zatrudnionych na umowę o pracę. W tym przypadku w imprezie mogą również uczestniczyć osoby towarzyszące
Jeżeli w imprezie będą brały udział osoby zatrudnione na umowę zlecenie, to przedsiębiorca nie zaliczy wydatków w tej części do kosztów
Faktura za zorganizowanie imprezy integracyjnej powinna być odpowiednio opisana
Jeśli na fakturze znajdą się wydatki na alkohol, to o tę kwotę należy pomniejszyć kwotę kosztów
Impreza integracyjna w interpretacjach podatkowych i wyrokach sądowych
Przedsiębiorcy targani wątpliwościami występują z wnioskami o wydanie interpretacji podatkowej w konkretnych sprawach. Koszt zorganizowania imprezy integracyjnej może być znaczący, dlatego aby w przyszłości uniknąć polemiki z organem podatkowym warto znać to stanowisko wcześniej, jeszcze przed wydatkowaniem środków. Zobaczmy jaka przewija się argumentacja w wydawanych interpretacjach.
Integracja pracowników
Wydatki na organizację pikniku dla pracowników etatowych i ich rodzin mogą się znaleźć w kosztach podatkowych. Takie wydatki mają na celu zintegrowanie pracowników z firmą oraz między sobą. Przyczynia się to do poprawy atmosfery pracy, wzrostu motywacji w zakresie wykonywania obowiązków pracowniczych, a to z kolei wpływa na większą motywację do pracy oraz głębszą i silniejszą integrację zespołu.
Integracja dla kontrahentów
Wydatki związane z organizacją pikniku dla klientów/kontrahentów wraz ich rodzinami noszą znamiona reprezentacji firmy. Mają na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach kontrahentów firmy, uwypuklenie swojej zasobności i profesjonalizmu, czyli stworzenie oczekiwanego wizerunku. Tym samym nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów
Wyrok NSA
sygn. akt II FSK 572/22 z dnia 19.10.2022 r.
Rozstrzygnięcie dotyczyło spotkań okolicznościowych (świątecznych) i integracyjnych.
Integracja pracowników
W ocenie sądu do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć jedynie wydatki poniesione na integrację pracowników zatrudnionych na umowę o pracę.
Integracja współpracowników
W części wydatków przeznaczonych na osoby współpracujące ze spółką nie mogą zostać zaliczone do kosztów, ponieważ kwalifikuje się je jako koszty reprezentacji. W tej kategorii znajdują się również pracownicy zatrudnieni na umowę zlecenie
Integracja współpracowników
Wydatki nie mogą stanowić kosztów podatkowych, ponieważ stanowią wydatki na reprezentację, a ich głównym celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku przedsiębiorcy wobec osób trzecich, niebędących pracownikami
Spotkania integracyjno-szkoleniowe dla kontrahentów
Spotkania o charakterze integracyjno-szkoleniowym dla kontrahentów mogą się znaleźć w kosztach uzyskania przychodów. W części szkoleniowej dojdzie do wymiany wiedzy oraz doświadczeń pomiędzy firmą a jej kluczowymi partnerami. Wypracowana zostanie wizja i strategia na najbliższe kwartały, jak również wspólnie z partnerami określone zostaną cele, do których powinni dążyć wszyscy jako zespół
Podsumowanie
Przedsiębiorcy coraz lepiej rozumieją dlaczego dobra atmosfera w pracy jest taka ważna. Jednak nie zawsze wszystko się da załatwić w trakcie czasu pracy. Zadania do wykonania, goniące terminy nie tworzą przyjaznego klimatu. Dlatego pracownicy chętnie biorą udział w spotkaniach integracyjnych, na których można spokojnie podyskutować i się wzajemnie bliżej poznać. Dlatego temat integracji pracowników jest w ostatnich latach bardzo popularny. Można powiedzieć, że na stałe weszła już do tradycji organizacja wigilii pracowniczych, które mają charakter spotkań świąteczno-noworocznych. Pracownicy chętnie uczestniczą w takich integracjach, czują się członkiem zespołu, firmy. Zawsze w takich sytuacjach przedsiębiorcy zastanawiają się, czy każda impreza integracyjna może się znaleźć w kosztach uzyskania przychodów. Zgodnie z tym co zostało napisane w dzisiejszej publikacji, tylko wydatki na rzecz etatowych pracowników i ich rodzin mogą się znaleźć w kosztach. Integracja kontrahentów i osób zatrudnionych na umowę zlecenie nie może się znaleźć w kosztach uzyskania przychodów. W ocenie organów i sądów wydatki na integrację kontrahentów kwalifikują się do kosztów reprezentacji, które ustawowo są wyłączone z kosztów podatkowych. Jeśli jednak spotkanie będzie miało charakter szkoleniowy, to zmiania się również jego kwalifikacja. Po raz kolejny przewija się wątek ustalenia granicy pomiędzy tym co jest kosztem reprezentacji, a tym co może stanowić koszty firmy.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Każda firma zarejestrowana w CEIDG będzie miała obowiązek korzystania ze specjalnej skrzynki e-Doręczeń w sprawach związanych ze swoją działalnością. Sprawdź, od kiedy adres do e-Doręczeń będzie obowiązkowy dla przedsiębiorców i jak go założyć.
We wrześniu 2024 rozpoczął się szósty nabór wniosków na dopłaty w ramach programu Mój Prąd z budżetem 400 mln zł. Ze względu na duże zainteresowanie dotacjami budżet programu został zwiększony do 1,25 mld zł oraz przedłużony do marca 2025! Sprawdź, na czym polega dofinansowanie z programu Mój Prąd, oraz kto i na co może je uzyskać w 2025 roku!
Czterodniowy tydzień pracy w Polsce coraz bliżej. Rząd planuje uruchomić program pilotażowy, który zweryfikuje, czy skrócony czas pracy służy zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom. Co wiemy o tym projekcie, a także na co powinni przygotować się właściciele firm?
Deregulacja to proces, który ma na celu uproszczenie przepisów prawa, ograniczenie biurokracji i zwiększenie dostępności usług publicznych – zarówno dla obywateli, jak i przedsiębiorców.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo