Aktualności

Jak zadbać o candidate experience?

Candidate experience – co to jest?

Candidate Experience jest rozumiane jako całościowe doświadczenie kandydata w procesie rekrutacyjnym. Firmy zaczynają zwracać coraz większą uwagę na odczucia kandydata podczas procesu rekrutacji, które przekładają się na jego późniejsze nastawienie i zaangażowanie w pracę po zatrudnieniu.

W przypadku kandydatów, którzy odpadną na etapie rekrutacji, dbając o Candidate Experience firma zyska pozytywne opinie i polecenia dotyczące procesu rekrutacji i atmosfery w przedsiębiorstwie.

Najważniejsze składowe candidate experience:

Precyzyjne oczekiwania

Już na wstępie procesu rekrutacyjnego – a więc pisząc ogłoszenie – warto zastanowić się jak ułatwić kandydatowi aplikację.

W ogłoszeniu powinny znaleźć się sprecyzowane oczekiwania np. “szczególną uwagę u kandydatów zwracamy na cechy takie jak…”, “wymagamy umiejętności…”, “jeśli masz doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku podaj przykłady wdrożonych rozwiązań/przeprowadzonych projektów z obszaru …”. Dzięki temu kandydat wie, które z jego umiejętności czy cech są cenne dla pracodawcy i które warto umieścić w CV oraz jakie obowiązki i doświadczenia opisać szerzej aby przyciągnąć zainteresowanie rekrutera.

Inne istotne informacje, które powinny znaleźć się w ogłoszeniu to krótka notka na temat firmy i proponowanego stanowiska oraz obowiązków, termin zakończenia procesu zbierania aplikacji oraz informacja o przebiegu rekrutacji (np. czy rozmowa rekrutacyjna odbędzie się zdalnie, czy w siedzibie firmy, czy przewidziane jest zadanie rekrutacyjne lub rozwiązanie testu w dalszym etapie).

Im więcej informacji zostanie zawartych w ogłoszeniu, tym lepiej kandydat będzie przygotowany na ewentualną rozmowę rekrutacyjną, będzie miał mniej pytań i wątpliwości. Ogłoszenie powinno być też czytelne, napisane zwięźle i zrozumiale oraz nie zawierać błędów, które na wstępie mogą odstraszyć dobrych kandydatów.

Informacja zwrotna

Kluczowym aspektem dla kandydata w candidate experience jest wiedza o procesie. Powinien otrzymać szczegółowe informacje o rekrutacji:

  • jak będzie wyglądał cały proces,
  • z ilu etapów się składa,
  • jak długo będzie trwała,
  • kiedy może spodziewać się informacji zwrotnej
  • jak, gdzie i z kim będą przeprowadzane rozmowy,
  • jeśli rekrutacja odbywa się zdalnie to przy użyciu jakich narzędzi.

Warto również udzielić krótkiego podsumowania po każdym etapie rekrutacji, również po zakończeniu całego procesu. Dzięki temu żaden kandydat nie pozostanie bez odpowiedzi. Wiedząc dlaczego nie został zatrudniony, otrzyma wskazówkę co może poprawić w przyszłości.

Dotrzymywanie terminów

Po przekazaniu informacji o terminie nie wolno ich przekraczać. W innym wypadku kandydat może zmienić swoje zdanie na temat firmy i zacznie postrzegać ją jako niesłowną – co może zaważyć na decyzji o podjęciu współpracy.

Dodatkowo dobrzy kandydaci mają na rynku wiele możliwości i w ciągu dwóch tygodni między rozmową a informacją zwrotną mogą otrzymać kilka innych dobrych ofert. Dlatego dobrze nie tylko dotrzymywać terminu, ale i maksymalnie go skracać i starać się poinformować kandydata o decyzji w najszybszym możliwym terminie.

Wspiera on rekruterów na każdym etapie rekrutacji – od dotarcia do odpowiednich kandydatów, po zatrudnienie pracownika.

Zachęta do poznania firmy

Podczas spotkania rekrutacyjnego rekruter powinien opowiedzieć o firmie, zapoznać kandydata z systemem pracy, warunkami zatrudnienia, codziennymi zadaniami oraz misją i wizją firmy.

Warto też przekazać interesujące z punktu widzenia kandydata ciekawostki dotyczące np. produktów czy usług firmy. Może go też dodatkowo zachęcić do zajrzenia na social media firmy czy wpisy na blogu, z których dowie się więcej na temat pracy i potencjalnych współpracowników. Taka praktyka nie powinna być jednak stosowana zamiast informacji na temat firmy przekazanych przez rekrutera, a stanowić ich uzupełnienie.

Zapoznanie z przyszłym miejscem pracy

Jeśli istnieje taka możliwość, podczas spotkania rekrutacyjnego dobrze jest pokazać kandydatowi przyszłe miejsce pracy – może to być chociaż część biura. Aby rozwiać wszystkie jego wątpliwości rekruter może opowiedzieć czy będzie to open space czy mniejsze pokoje, czy są wygodne, regulowane fotele oraz co pracownicy mają do dyspozycji. Dla kandydata będzie to dodatkowa informacja o atmosferze pracy i relacjach między pracownikami. Komfort pracy odgrywa coraz większe znaczenie i może zaważyć na decyzji o podjęciu pracy.

Atmosfera w przyszłym miejscu pracy

Podczas wizyty w siedzibie firmy w celu odbycia rozmowy rekrutacyjnej kandydat zwykle ma styczność z większą liczbą osób niż jedynie z samym rekruterem. Może to być potencjalny przełożony, który również bierze udział w rozmowie, recepcjonistka, która przywita kandydata czy potencjalny współpracownik spotkany na korytarzu, który pokieruje go na miejsce spotkania. Wszystkie te osoby powinny z uśmiechem przywitać nieznaną osobę w firmie, pokazując tym samym panującą wśród nich atmosferę.

Szacunek i zaangażowanie

Rekruter powinien okazać szacunek i zainteresowanie kandydatowi, który poświęcił swój czas, aby przyjść i zaprezentować się na spotkaniu. Należy całkowicie poświęcić mu uwagę, słuchać co ma do powiedzenia i zadawać sensowne, konstruktywne pytania. Nie powinno pytać się o rzeczy, których można się dowiedzieć czytając CV – rozmowa ma być jego rozszerzeniem, uzupełnieniem i możliwością poznania kandydata.

Feedback od aplikantów

Feedback warto zbierać nie tylko od zatrudnionego kandydata, ale również od osób, które nie przeszły przez wszystkie etapy rekrutacji. Dzięki temu można przeprowadzić dogłębną analizę procesu. Wyniki badań warto omówić w szerszym gronie – ze wszystkimi osobami związanymi z procesem rekrutacyjnym, aby wspólnie zastanowić się, nad których zmianami oczekiwaliby kandydaci. Na tym etapie dobrze też zrobić research u innych pracodawców i zainspirować się praktykami candidate experience w ich firmach.

Wdrożenie zmian

Zakończenie rekrutacji to czas na pracę nad procesem – kandydatów można poprosić o wypełnienie ankiety przesłanej mailem bądź o odpowiedź na kilka pytań przez telefon dotyczących tego co im się podobało a co nie, co było niezrozumiałe i wymagało dodatkowych wyjaśnień.

Informacje od aplikantów pozwolą usprawnić proces rekrutacji, dopracować go i wdrożyć nowe rozwiązania. Ciekawy raport dotyczący candidate experience został opublikowany przez dedykowany rekruterom portal Softgarden – znajdują się w nim opinie zebrane od grupy ponad 6000 kandydatów oraz ich oczekiwania odnośnie przebiegu procesu rekrutacyjnego i informacji prezentowanych przez rekrutera.

Należy pamiętać, że trendy na rynku i wymagania kandydatów szybko się zmieniają, dlatego zbieranie informacji zwrotnej od kandydatów i wdrażanie nowych rozwiązań powinno być końcowym etapem każdej rekrutacji w przedsiębiorstwie.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

4 godziny temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

5 godzin temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

5 godzin temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

5 godzin temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

6 godzin temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

6 godzin temu