Chat with us, powered by LiveChat

Co można załatwić przez ePUAP: uzyskanie ulgi podatkowej

ulga podatkowa epuap

Jak dostać ulgę podatkową korzystając z funkcji serwisu ePUAP? Sprawdź, jak ją uzyskać drogą elektroniczną, bez wychodzenia z domu.

Większość spraw urzędowych można załatwiać za pośrednictwem rządowego portalu ePUAP. Jedną z funkcjonalności serwisu jest możliwość starania się o uzyskanie ulgi podatkowej. Aby uzyskać akces do panelu podatnika, należy przejść pozytywnie etap weryfikacji. Do zalogowania się niezbędny będzie zatem profil zaufany, którego założenie nie powinno zająć więcej, niż kilka minut, jeśli korzystamy z opcji zdalnej.

Ulga podatkowa ePUAP. Jak założyć profil zaufany?

Ze względów bezpieczeństwa, logowanie do serwisu ePUAP wymaga założenia profilu zaufanego. To elektroniczna forma podpisu, która obliguje do zatwierdzania podań, wniosków i innych dokumentów, wysyłanych do instytucji publicznych.

Wnioskodawca uzyskuje tym samym pewność, iż nikt oprócz niego nie jest w stanie zalogować się na utworzony profil indywidualny w serwisie ePUAP. Profil zaufany można założyć na dwa sposoby: zdalnie oraz w placówce stacjonarnej.

Ulga podatkowa profil zaufany: droga elektroniczna

Do założenia profilu zaufanego za pomocą sieci internetowej będzie potrzebne konto w bankowości internetowej (lub innego podmiotu, który dysponuje prawem do zatwierdzania profilu), bądź posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Profil zaufany może założyć każda osoba, która posiada numer PESEL. Nie istnieją także inne ograniczenia, dotyczące np. czasu składania akcesu. Aby utworzyć profil zaufany za pośrednictwem konta bankowego należy przejść do witryny pz.gov.pl i wybrać ikonę banku, z którego usług korzystamy.

 Kolejny krok to proces logowania: należy zalogować się na swoje konto bankowe, wyszukać formularz dot. tworzenia profilu zaufanego oraz podążać za wskazówkami, przygotowanymi przez twórców rządowego serwisu. 

Ulga podatkowa profil zaufany: droga stacjonarna

Tworzenie profilu zaufanego przez konto bankowe, czy na podstawie kwalifikowanego podpisu elektronicznego, nie jest jedyną możliwością dla użytkownika. Alternatywnym wyjściem jest założenie profilu zaufanego stacjonarnie.

Aby to zrobić, należy zarejestrować się na stronie profilu zaufanego bądź portalu ePUAP, a następnie zaznaczyć opcję wysłania wniosku o założenie PZ. Aby sprawdzić, czy proces przebiegł poprawnie, trzeba zalogować się na stronie profilu zaufanego i sprawdzić podany identyfikator oraz hasło.

Aby aktywować PZ, należy udać się w ciągu 14 dniu od złożenia wniosku do punktu potwierdzającego. Wszystkie placówki, w których można tego dokonać, zostały wyróżnione w wyszukiwarce stacjonarnych punktów potwierdzających PZ.

Ulgi podatkowe online. Kto może skorzystać z tej funkcjonalności?

O ulgę podatkową mogą ubiegać się podatnicy, którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Usługa udostępniona przez ePUAP pozwala na aplikowanie do określonej instytucji o przyznanie ulgi podatkowej. W zależności od potrzeb podatnika może on złożyć formularz wniosku m.in. o ulgi podatkowe na:

  • umorzenie zaległości podatkowej,
  • odroczenie zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę,
  • odroczenie zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę na raty,
  • odroczenie terminu płatności podatku,
  • rozłożenie zapłaty podatku na raty.

Jak dostać ulgę podatkową korzystając z portalu ePUAP?

Strona rządowa ePUAP umożliwia złożenie wniosków o uzyskanie ulgi podatkowej. Po zalogowaniu się do serwisu użytkownik otrzymuje możliwość przejrzenia katalogu spraw, przejścia do aktualności, skorzystania z pomocy lub wejścia na indywidualną skrzynkę.

To właśnie w „Mojej Skrzynce” będzie znajdować się korespondencja, zarówno wysłana do urzędu, jak i ta o charakterze zwrotnym. Sekcja dot. korespondencji stanowi zatem najważniejsze miejsce dla podatnika, gdyż umożliwia bezpośredni kontakt z podmiotami urzędowymi.

Ulga podatkowa dla podatników korzystających z ePUAP – krok po kroku:

1. Zalogowanie się na ePUAP

 

ulga podatkowa epuap

Korzystając z profilu zaufanego, użytkownik loguje się na stronie https://epuap.gov.pl. Po weryfikacji identyfikatora i hasła następuje przekierowanie na stronę główną serwisu. W prawym górnej sekcji strony będzie widniało imię i nazwisko podatnika, a tuż obok tych informacji, znajduje się przycisk przenoszący użytkownika do skrzynki z wiadomościami.

 

2. Wybranie z katalogu spraw sekcji podatki i konkretnego formularza

 

ulga podatkowa epuap

Użytkownik, który chce skorzystać z szansy na staranie się o przyznanie ulgi podatkowej na wybrane kwestie, musi kliknąć „Katalog spraw”, a następnie przejść niżej, przewijając stronę, do sekcji „Podatki, opłaty, cła”. W tym miejscu należy wybrać wiersz „podatki”, aby zostać przekierowanym do dalszego kroku.

Użytkownikowi ukazuje się rozbudowany panel „podatki, opłaty, cła”, który jest widoczny pod poszczególnymi sekcjami katalogu spraw. W celu złożenia wniosku o uzyskanie ulgi podatkowej należy kliknąć prostokątny baner „Uzyskanie ulgi podatkowej”, a następnie wybrać z rozwiniętej listy kwestię, której ma dotyczyć rzeczone pismo.

 

3. Ulga podatkowa na odroczenie terminu płatności

 

Co można załatwić przez ePUAP: uzyskanie ulgi podatkowej

Na potrzeby niniejszego artykułu przyjmijmy, iż podatnik chciałby skorzystać z ulgi podatkowej dotyczącej odroczenia terminu płatności podatku, zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę. Po wybraniu określonej usługi podatnik zostaje przekierowany na konkretną podstronę. W dalszej kolejności należy wybrać instytucję, która udostępnia możliwość przesłania dokumentu.

 

4. Wybranie właściwej placówki realizującej usługę

 

wybor placowki

Po kliknięciu panelu „Pokaż wszystkie urzędy lub instytucje udostępniające tę usługę”, pojawia się okno „Wybór urzędu”, w którym należy określić np. miasto właściwe dla sprawy podatnika. Przyjmijmy, że właściwą instytucją dla naszej sprawy jest Urząd Miasta Opole. Aby potwierdzić ten wybór, należy skorzystać z opcji „Wybierz” widniejącej w prawej części wiersza z nazwą urzędu.

 

5. Potwierdzenie placówki

 

Po zaakceptowaniu danego urzędu użytkownik zostaje przeniesiony na kolejną stronę. Na tej podstronie możliwe jest m.in. zmienienie urzędu, anulowanie sprawy, czy wyświetlenie innych spraw, realizujących przez wybrany podmiot. Aby przejść dalej, należy kliknąć przycisk „Załatw sprawę”.

 

6. Wypełnienie wniosku i wysłanie dokumentu

 

wniosek

Ostatni krok to wypełnienie wniosku. Należy zwrócić szczególną uwagę na poprawność naniesionych danych. Po pozytywnej weryfikacji prawidłowości wniosku podatnik przechodzi do prawego dolnego rogu strony, a następnie przesyła dokument. Po potwierdzeniu ewentualnych innych, pojawiających się banerów, pismo trafia do urzędu. W ustawowym terminie instytucja odniesie się do dokumentu i prześle swoją odpowiedź na skrzynkę ePUAP użytkownika.

 

Nie tylko ulga podatkowa ePUAP. Załatw także inne sprawy

Platforma teleinformatyczna ePUAP umożliwia także załatwianie innych spraw online, bez konieczności udawania się do stacjonarnej placówki. Wśród podmiotów obsługujących ePUAP znajduje się wiele instytucji samorządowych, Urzędy Stanu Cywilnego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowy Fundusz Zdrowia, czy Urzędy Skarbowe. Portal ePUAP umożliwia także zarejestrowanie się w Urzędzie Pracy, pobranie zaświadczenia o niekaralności, czy zarejestrowanie własnej działalności gospodarczej.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Jak najszybciej założyć profil zaufany?

    Drogą elektroniczną. Wymagane do tego jest konto bankowe lub posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Wszystkie formalności można zrealizować z kilka minut.

  2. 🔸Jak dostać ulgę podatkową online?

    Portal teleinformatyczny ePUAP umożliwia złożenie wniosku o przyznanie ulgi podatkowej na sprawę, która znajduje swoje uwarunkowanie w zapisach prawa. Aby złożyć pismo, należy zalogować się na serwisie i np. odszukać hasło "ulga podatkowa".

  3. 🔸Jak sprawdzić wysłane wnioski do instytucji za pośrednictwem ePUAP?

    Wszystkie nadane pisma gromadzone są w skrzynce odbiorczej użytkownika. Aby sprawdzić wysłane dokumenty, należy przejść do sekcji "Moja skrzynka" na stronie głównej witryny ePUAP.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Odwiedź nasz
kanał na

I sprawdź:

  • podstawy prowadzenia firmy,
  • rady i opinie ekspertów,
  • bieżące terminy podatkowe.

SUBSKRYBUJ

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość