Aktualności

Co można załatwić przez ePUAP: wnoszenie opłat skarbowych

Czym jest opłata skarbowa?

Załatwienie niektórych czynności urzędowych i administracyjnych objęte jest opłatami. Aby uzyskać: 

  • niektóre zaświadczenia,
  • zezwolenia, pozwolenia lub koncesje,
  • udzielić pełnomocnictwa lub prokury w postępowaniu sądowym lub sprawie z zakresu administracji publicznej,
  • zawnioskować o wykonanie pewnych czynności urzędowych,

trzeba wnieść opłatę skarbową. Ten obowiązek dotyczy zarówno osób fizycznych, jak i prawnych, a także jednostek organizacyjnych, np. spółek osobowych. Wniesienie opłaty i potwierdzenie jej uiszczenia jest warunkiem rozpatrzenia sprawy. Osoby, które tego nie zrobią, zostaną wezwane do zapłaty w terminie od 7 do 14 dni. W razie braku wpłaty składany wniosek zostanie oddalony albo urząd zaniecha zajmowania się sprawą. 

Ile wynosi opłata skarbowa?

Pełny wykaz spraw i czynności, które podlegają opłatom skarbowym znajduje się w załączniku do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r o opłacie skarbowej. Przykłady popularnych czynności i opłat skarbowych za nie przedstawiono w tabeli: 

Czynność urzędowa/administracyjna Wysokość opłaty skarbowej
Sporządzenie aktu małżeństwa 84 zł
Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu 598 zł
Zatwierdzenie projektu zagospodarowania działki/terenu/projektu budowlanego 47 zł
Potwierdzenie zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego/zwolnionego 170 zł
Przyrzeczenie wydania zezwolenia (pozwolenia lub koncesji) 98 zł
Decyzja o nabyciu obywatelstwa polskiego 219 zł
Wydanie zezwolenia na pobyt stały 640 zł
Wydanie zezwolenia na pobyt czasowy 340 zł
Opłata za odpis skrócony aktu stanu cywilnego 22 zł
Opłata za legalizację dokumentu 26 zł
Opłata za pozostałe zaświadczenia (standardowa opłata skarbowa) 17 zł

Jak zapłacić opłatę skarbową?

Opłatę skarbową można wpłacić w kasie odpowiedniego organu podatkowego lub na jego rachunek bankowy.  Organem tym jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na: 

  • siedzibę organu lub podmiotu, który dokonał czynności, wydał zezwolenie lub zaświadczenie,
  • miejsce sporządzenia aktu cywilnego,
  • miejsce złożenia dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa/prokury.

Jak założyć konto w ePUAP i załatwić  sprawy związane z opłatami skarbowymi

ePUAP, czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to portal, który umożliwia przesyłanie dokumentów do urzędów drogą elektroniczną. Jego wprowadzenie miało ułatwić życie petentom i zmniejszyć kolejki w fizycznych siedzibach urzędów.

Aby jednak z niego skorzystać, należy posiadać profil zaufany, czyli w praktyce elektroniczny podpis, potwierdzający tożsamość osoby składającej wniosek lub wysyłającej korespondencję.

Można go uwierzytelnić w jednej z placówek potwierdzających (do takich należą m.in. oddziały ZUS, urzędy gminy, starostwa powiatowe, urzędy skarbowe, a nawet urzędy pocztowe), albo założyć całkowicie bez wychodzenia z domu – wówczas do potwierdzenia danych posłuży konto w jednym z banków, które współpracują z administracją krajową. Z opcji tej skorzystają posiadacze kont w bankach takic jak: 

  • Alior Bank,
  • Bank Milenium,
  • Bank Pekao,
  • BZWBK
  • ING Bank Śląski,
  • Inteligo,
  • mBank,
  • PKO BP,albo serwis Envelo.

Szczegółowe instrukcje znajdują się na stronach poszczególnych banków. Posiadając profil zaufany można szybko i łatwo zalogować się na stronie ePUAP, która znajduje się pod adresem: epuap.gov.pl.

Na stronie głównej serwisu znajdziemy opcje wyboru sposoby logowania: profilem zaufanym, e-dowodem, albo  usługą moje ID. Wybieramy profil zaufany, a po pojawieniu się kolejnego ekranu podajemy login i hasło lub wybieramy bank, którego użyliśmy do utworzenia profilu – wówczas logujemy się do jego serwisu internetowego.

Po przejściu przez ten proces wita nas ekran m.in. z katalogiem spraw, z których zaznaczamy opcję “Podatki, cła, opłaty“.

W ramce, która wyświetli się poniżej znajdziemy pole “wnoszenie opłat skarbowych” – po kliknięciu na nie otrzymamy listę spraw związanych z opłatami skarbowymi

  • Odwołania i zażalenia w trybie postępowania podatkowego
  • Oświadczenie dotyczące niezłożenia pełnomocnictwa lub prokury
  • Prośba o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych
  • Przekazanie informacji z systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) do organów podatkowych
  • Rozłożenie należności na raty, odroczenie terminu, umorzenie zaległości, umorzenie odsetek
  • Umarzanie, odraczanie lub rozkładanie na raty należności budżetowych
  • Wydanie decyzji stwierdzającej nadpłatę z tytułu opłaty skarbowej
  • Wyrażenie zgody na kontakt telefoniczny lub przez pocztę elektroniczną w sprawach podatkowych
  • Zaświadczenie o niezaleganiu z płatnościami z tytułu administracyjnych kar pieniężnych za naruszanie warunków ochrony środowiska
  • Zwrot opłaty skarbowej.

Po wskazaniu jednej z opcji przejdziemy do ekranu, w którym można będzie załatwić sprawę w wybranym przez siebie urzędzie (o ile ten daje taką możliwość).

Pojawi się wstępnie wypełniony formularz, w którym wystarczy uzupełnić brakujące dane, a następnie go wysłać. Takie pismo możemy też wydrukować lub zapisać w formie elektronicznej, zachowując w ten sposób potwierdzenie wysłania korespondencji. Gotowe – teraz wystarczy tylko czekać, aż urząd ustosunkuje się wobec naszego zgłoszenia.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

3 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

3 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

3 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

3 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

5 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

5 dni temu