Aktualności

Czy logo stworzone w programie Canva jest legalne?

Canva, to musisz wiedzieć, że nie zawsze stworzony projekt będzie Twoją własnością oraz nie zawsze nie będziesz mógł się nim posługiwać w obrocie gospodarczym.

Dlaczego? O tym dowiesz się z niniejszego artykułu.

Stworzyłeś logo w programie Canva i co dalej?

W praktyce coraz częściej pojawia się wątpliwości w przedmiocie zaprojektowanego logo w serwisie Canva i możliwości jego dalszego legalnego wykorzystywania. W końcu prowadząc przedsiębiorstwo istotne jest legitymowanie się takim logo swojej marki, aby móc wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.

Jeśli chcesz się dowiedzieć, w jaki sposób stworzyć dobre i chwytliwe logo firmy przejdź do naszego artykułu, w którym sposób szczegółowy opisaliśmy zagadnienia, dzięki którym krok po kroku zaplanujesz niepowtarzalny projekt logotypu dla swojej marki.

Logotyp według prawa

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych definiuje pojęcie utworu w przepisie art. 1, zgodnie z którym Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Z powyższego przepisu wynikają przesłanki, których spełnienie daje możliwość uznania danego działa za utwór w rozumieniu ww. ustawy, a co za tym idzie objęcia go ochroną prawnoautorską. Niemniej szczególną uwagę należy zwrócić na warunek indywidulanego charakteru, który wręcz nakazuje, aby powstały utwór wyróżniał się oryginalnością i niepowtarzalnością, co oznacza, że nie może w żaden sposób być podobny do innego dzieła oraz zawierać tożsamych elementów.

Słusznie zatem w piśmiennictwie wskazuje się, że przy ustalaniu statusu utworu, należy zbadać, jak duży wpływ na jego kształt miały narzędzia zastosowane przez użytkownika (twórcę). Nie ulega wątpliwości, że w obecnych czasach istnieje szereg interaktywnych instrumentów, które zawierają gotowe szablony i bloki konstrukcyjne, tak jak np. omawiany serwis Canva. Gotowe elementy można wykorzystać do przygotowania postów na social media, stron internetowych, logotypów, czy innych dokumentów. Co więcej warto mieć na uwadze, że owe narzędzia gwarantują co prawda możliwość modyfikacji i dostosowania do swoich potrzeb i oczekiwanych szablonów, niemniej jednak efekty posługiwania się nimi są podobne.

Dlatego też słusznie w doktrynie wskazuje się, że Organ stosujący prawo przed porównywaniem wytworów opartych na szablonach powinien najpierw zbadać, czy oparto je na tym samym bloku konstrukcyjnym. Może się bowiem okazać, że doszło do posłużenia się szablonem, którego macierzysty kształt został nieznacznie zmodyfikowany. Skutkiem tego jest istnienie kilku lub większej ilości bardzo zbliżonych dóbr intelektualnych. W takim przypadku rzeczywistym twórcą jest autor szablonu. Pozostałe dokonania są odtwórcze.

Więcej o własności grafiki stworzonej w serwisie Canva przeczytacie tutaj.

Czy można wykorzystać stworzone logo na potrzeby własne, np. firmowe?

Canva zezwala na korzystanie z darmowych grafik i zdjęć w celach komercyjnych oraz niekomercyjnych w celu stworzenia projektu. Jednakże serwis zastrzega m.in., że bezpłatnie udostępnione przez program materiały nie mogą być wykorzystane w celu tworzenia logo czy znaków towarowych, co innymi słowy oznacza, że nie można tworzyć za ich pomocą logotypów wykorzystywanych w działalności gospodarczej, a w szczególności znaków towarowych, o czym szerzej mowa będzie w kolejnym punkcie. Istnieje wyłącznie możliwość korzystania z własnych materiałów oraz takich (udostępnionych przez serwis), które nie są utworami w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Tym samym wykorzystywanie grafik tudzież zdjęć udostępnianych w bibliotece serwisu Canva nie będzie możliwe do stworzenia oryginalnego logo. Użycie gotowych szablonów, elementów bądź zdjęć z biblioteki Canva, które mogą być utworami, niesie za sobą następujące ryzyko:

  • brak gwarancji, że autorski projekt danego użytkownika będzie cechował się oryginalnością – istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że inny użytkownik użyje np. tego samego szablonu czy też zdjęcia przez co efekt końcowy konkretnego projektu będzie łudząco podobny do innego już powstałego;
  • możliwość wystąpienia z roszczeniem osób trzecich, do których należy dana grafika bądź zdjęcie udostępnione w bibliotece serwisu Canva – inaczej mówiąc, stworzony przez danego użytkownika logotyp może zawierać w sobie utwory będące we własności osoby trzeciej (innego twórcy).

Wobec powyższego, tym miejscu należy odnieść się do informacji znajdujących się na stronie serwisu Canva, gdzie wskazano, iż

Jeśli chcesz zaprojektować niepowtarzalne logo do znaku towarowego, możesz:

  • Użyć dowolnej z naszych czcionek
  • Użyć kształtów podstawowych i linii
  • Przesłać własną grafikę (może to być grafika zaprojektowana przez Ciebie samodzielnie lub zlecona lokalnemu grafikowi).

Nasze szablony logo są przydatne przy małych lub osobistych projektach, w przypadku których nie potrzebujesz wyłącznych praw. Możesz je również wykorzystać jako inspirację – punkt wyjścia do opracowania własnego, niepowtarzalnego projektu.

Aby zatem nie naruszyć praw osób trzecich (praw autorskich) oraz wyróżniać się oryginalnością i niepowtarzalnością w zakresie stworzonego projektu – logo marki – warto skorzystać z własnych materiałów przesłanych do serwisu oraz podstawowych elementów udostępnionych przez program, tj. kształtów, linii czy darmowych czcionek.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat praw autorskich zajrzyj na nasz kanał na YouTube, w którym szczegółowo omawiamy tę kwestię.

Stworzenie logo, które można zarejestrować jako znak towarowy

Na oficjalnej stronie serwisu Canva widnieje również informacja, że Znak towarowy musi być unikatowym symbolem używanym wyłącznie przez właściciela marki. Z tego powodu w znaku towarowym nie można używać żadnych treści bezpłatnych ani Pro z biblioteki multimediów Canva (z wyjątkiem czcionek, kształtów podstawowych i linii). Jeśli użyjesz treści bezpłatnych lub Pro w materiałach oznaczonych marką, w tym w logo, pamiętaj, że inni użytkownicy platformy Canva mogą swobodnie korzystać z tych samych treści i nie możesz rościć sobie do nich wyłącznych praw.

Stworzone logo w serwisie Canva można zarejestrować jako znak towarowy na dwa sposoby:

  • Zaprojektowanie oryginalnego logo w serwisie Canva poprzez:
  • stworzenie od początku unikatowego logo w Canva, z możliwością użycia podstawowych linii i kształtów z darmowej biblioteki oraz czcionek;

    niemożność skorzystania z zawartości z biblioteki (np. zdjęć i grafiki), ponieważ program Canva daje na to licencję niewyłączną (pozostali użytkownicy Canva mogą swobodnie korzystać z tych samych treści, co oznacza, że wykorzystywanie bezpłatnych treści w logo danego użytkownika nie jest możliwe w przypadku znaków towarowych).

  • Wysyłka oryginalne logo użytkownika do serwisu Canva:
  • po przesłaniu logo użytkownik może wówczas używać narzędzi Canva do tworzenia materiałów marki na potrzeby swojej firmy.

Gdy masz już finalnie stworzone logo, które od strony formalnej stanowi znak towarowy Twojej firmy, możesz przejść do jego formalnego zastrzeżenia w Urzędzie Patentowym. O tym jak to zrobić dowiesz się w tym artykule, w którym wyjaśniamy jak i dlaczego warto zastrzec znak towarowy.

Podsumowanie

Jeśli chcesz stworzyć logo dla swojej firmy i móc go legalnie wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej musisz wiedzieć, iż wszelkie elementy używane do stworzenia projektu w serwisie Canva muszą albo pochodzić od Ciebie albo stanowić podstawowe elementy udostępnione przez program, tj. kształty, linie czy czcionki, czyli takie które nie zawierają w sobie utworu. Wykorzystanie bowiem jakiegokolwiek materiału objętego prawami autorskimi osoby trzeciej nie daje podstawy do stworzenia logo służącego dalszemu wykorzystywaniu.

Źródła:

  1. A. Niewęgłowski [w:] Prawo autorskie. Komentarz, Warszawa 2021, art. 1.
  2. Ibidem.
  3. https://www.canva.com/pl_pl/help/licenses-copyright-legal-commercial-use/
  4. https://www.canva.com/pl_pl/help/trademarks-logo/
Adrianna Glapiak

Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

4 godziny temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

4 godziny temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

4 godziny temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

5 godzin temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

5 godzin temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

5 godzin temu