Aktualności

Design thinking – budowanie przewagi rynkowej

Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak efektywnie wykorzystać design thinking w swoim biznesie.

Design thinking – co to?

Definicji design thinking jest wiele, jeden z twórców T. Brown tłumaczył istotę tej metodyki jako misję polegającą na przeobrażaniu obserwacji w pomysły, a pomysłów w rozwiązania, które czynią życie lepszym.

Każda z dostępnych decyzji ukazuje myślenie projektowe, w coraz to nowszej odsłonie. Nie ma jednej utartej ścieżki działania, pomysłów może być nieskończenie wiele. Wyobraźnia może więc zostać uwolniona podczas projektowania, nie ma znaczenia czy będzie to produkt lub usługa, czy inna wybrana dziedzina, w tym i zarządzanie. Ta uniwersalna metoda znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie ma do czynienia z potrzebami ludzkimi. Dlatego też wszelkie oczekiwania są dogłębnie analizowane przez zespół projektowy.

Design thinking – etapy

Tak jak w przypadku większości istniejących już metod, również i design thinking posiada pewien schemat, na podstawie którego opracowywane są poszczególne pomysły krok po kroku.

Zespół badawczy w oparciu o ten model jest w stanie szczegółowo zbadać problem, z jakim borykają się konsumenci, stworzyć odpowiedni produkt, który będzie dopasowany do grupy odbiorców oraz sprawdzić, czy będzie on w stanie zmienić coś w życiu naszych klientów. Poszczególne etapy przedstawiają się następująco:

  • Empatyzacja– jest pierwszym etapem, który przez wiele przedsiębiorstw jest niestety pomijany i uważany za zbędny. Poprzez niego badacze są jednak w stanie odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania: „Dla kogo projektujemy?” oraz „Jakie są jego potrzeby?”.
  • Definiowanie problemu – należy zacząć od usystematyzowania zebranych informacji, opracowania mapy empatii oraz stworzenia poszczególnych person. Zbyt wczesne wyciąganie wniosków jest tutaj niewskazane, zawęża ono nasze pole widzenia, przez co proces staje się mniej efektywny.
  • Generowanie pomysłów – jest to najbardziej kreatywna część całego procesu. Jest to etap równie czasochłonny co powyższe, natomiast pozwala on badaczom na tworzenie nowych pomysłów i wspólną pracę nad problemem badawczym.
  • Budowanie prototypów – prototypowanie, jak i testowanie są ze sobą mocno powiązane, należy je natomiast podzielić na dwa odrębne wątki. Tworzenie prototypów powinno odbywać się w sposób szybki i stosunkowo tani. Nie należy nad nimi spędzać większej ilości czasu ze względu na to, że istnieją projekty, które wymagają więcej niż jednego prototypu.
  • Testowanie – ostatni etap metodyki design thinking. Jest to moment, w którym cały zespół projektowy wychodzi ze swoim produktem do realnego odbiorcy. Na podstawie opinii wystawionej przez potencjalnych użytkowników są w stanie ocenić, co zespół jest w stanie poprawić lub udoskonalić w danym produkcie.

Zastosowanie design thinking w praktyce – przykłady ze znanych przedsiębiorstw

Design thinking jest jedną z najbardziej wiodących metod używanych przez znane i lubiane w środowisku marki takie jak, m.in.

  • Apple,
  • Coca-Cola,
  • Nike,
  • Starbucks,
  • SAP,
  • Walt Disney.

Zostały wymienione jedynie niektóre przykłady znanych marek. Można jedynie wyobrazić sobie, że bez design thinking nie byłoby większości z powyższych produktów. Apple wykorzystywało swój slogan w latach 1997-2002 „Think Different” i doskonale opisywał on podejście marki względem design thinking.

Podążając za poszczególnymi etapami w przypadku marki Apple, widać połączenie innowacyjności produktu z modnym designem. Skupili się oni również na tworzeniu 3 konkretnych modeli wypuszczanych do obiegu w jednym czasie, tym samy rezygnując z nowej linii produktów. Marka szczyci się również swoją obsługą względem klienta. Gwarantuje ona, że wszyscy ich klienci są zadowoleni z produktu i mają niezapomniane wrażenia.

Poprzez wypracowanie sobie opinii marki drogiej, ale też wyjątkowej, Apple tworzy swoje produkty tak, aby były one dobrze skonfigurowane z nowymi modelami, tak więc iphone łączy się z ipadem i macbookiem, a airpodsy pasują do każdego z osobna.

Korzyści metody design thinking

Jest kilka znaczących korzyści, jakie niesie za sobą używanie metodyki design thinking:

  • możliwość zaplanowania i uszeregowania procesu kreatywnego,
  • innowacyjność w tworzeniu nowych rozwiązań,
  • współpraca i motywacja dla zespołu,
  • głębsza analiza potrzeb klienta,
  • zmniejszone ryzyko stworzenia nieudanego produktu itp.

Podsumowanie

W dzisiejszych czasach metoda design thinking stała się na tyle uniwersalna, że jest coraz częściej i chętniej używana w pracach projektowych różnych marek i instytucji. Jednocześnie jest ona popularnym modelem do poszukiwania nowych rozwiązań, powstawania innowacyjnych produktów, kreatywnego podejścia do myślenia i przede wszystkim łączenia wspólnych sił zespołu projektowego.

Ponadto jest metodą elastyczną i nieszablonową, względnie niskie koszty tworzenia w tym obszarze uczyniły ją atrakcyjną dla start-upów, ale i firm z długoletnim stażem, które nieustannie starają się wprowadzać co raz to nowsze produkty, usługi lub projekty.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Analiza sentymentu z wykorzystaniem AI. Jak pomaga wprowadzić zmiany w biznesie?

W dobie cyfrowej transformacji firmy mają dostęp do niespotykanej dotąd ilości danych na temat swoich…

2 godziny temu

Wizualne przekazywanie emocji: moc obrazów w marketingu cyfrowym

Ludzie od zarania dziejów wykorzystywali obrazy w swojej komunikacji. Czy to malowidła w jaskiniach tworzone…

3 godziny temu

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

4 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

4 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

4 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

4 dni temu