Metodyka design thinking jest podejściem do tworzenia nowych produktów i usług w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. Skonstruowana jest z 5 etapów:
W dalszym etapie, jeżeli projekt zostanie zaakceptowany, zostaje nam jedynie go wypuścić na rynek jako jeden z naszych produktów.
W psychologii empatia definiowana jest jako odczuwanie uczuć innych osób (empatia emocjonalna) oraz umiejętność spojrzenia na świat cudzymi oczami. Jest ona pierwszym, ale i prawdopodobnie najważniejszym elementem całej metodyki design thinking.
Podczas wstępnego badania cały zespół stara się przebyć drogę, z jaką zmagają się odbiorcy. Ma za zadanie „wejść w ich buty”, przeanalizować ich problemy oraz towarzyszące im bolączki. Dwa najważniejsze pytania tego etapu to:
Samo ujrzenie potrzeb użytkownika to jednak za mało – należy też wczuć się w jego osobę. Dzięki temu stajemy się ciekawi jego przeżyć i przemyśleń. Ważne jest, aby ustalić harmonogram badań, a każdy z badających powinien czuć wsparcie pozostałych osób i znać swoją rolę w zespole.
W badaniach najważniejszą rzeczą jest to, aby jak najmniej ujawniać swoje intencje, ponieważ ludzie mają tendencje do unikania krytycznych komentarzy. Dlatego też zwykła ankieta lub rozmowa, nie sprawdzi się przy tej metodyce. Do narzędzi wykorzystywanych podczas etapu empatyzacji w myśleniu projektowym zaliczamy:
Mapa empatii umożliwia usystematyzowanie zebranych informacji oraz spostrzeżenie, którym aspektom należy się ponownie przyjrzeć, jeśli wybrany materiał nie jest wystarczająco obszerny. Stanowczo pomocna jest w jej przypadku wizualizacja zebranych propozycji.
Każdy wywiad powinien być przeprowadzony starannie, pytania nie powinny nasuwać się podczas jego trwania, natomiast powinny być odpowiednio wcześniej przygotowane. Dodatkowo nie powinien on nasuwać odpowiedzi oraz powinien być rejestrowany, tak aby wszelkie reakcje i emocje wywołane podczas jego trwania mogły zostać zapisane i odwzorowane w sposób rzeczywisty.
Obserwacja powinna zostać przeprowadzona w sposób niemalże niezauważalny dla użytkownika. Ważne jest, aby czuł się on swobodnie w danym otoczeniu i nie zmienił nic podczas przeprowadzania swoich codziennych czynności. Pomaga to w poznaniu jego świata oraz problemów, jakie napotyka na swojej drodze.
Niezależnie od tego, jaki sposób pracy obierzemy w fazie empatii, istnieje kilka ważnych podpunktów, na które należy zwrócić uwagę:
Musimy pamiętać, że empatia jest sprawą dla każdego z nas bardzo indywidualną. Działania, które zostaną podjęte muszą zostać dobrze zaplanowane i skoordynowane. Ważnym jest by wczuć się w emocje i problemy przyszłego użytkownika. Zaangażowanie się w ten i kolejne etapy design thinking sprawi, że końcowy prototyp będzie atrakcyjny i przede wszystkim – spełni wymagania przyszłego klienta.
Wkrótce do Sejmu ma trafić przyjęty przez Radę Ministrów projekt o zasadach dostępności w produktach…
Zastanawiasz się co to jest i kogo dotyczy system kaucyjny? W dzisiejszym artykule zajmiemy się…
Utrata faktury czy jej zniszczenie stanowią nadzwyczajne zdarzenia losowe, które są niemożliwe do przewidzenia. Dlatego…
W Ministerstwie Finansów obecnie są prowadzone prace nad zniesieniem podatku od zysków kapitałowych, czyli podatkiem…
Zastanawiasz się jak założyć placówkę oświatową? W dzisiejszym artykule napiszemy kilka słów na temat takich…
W dobie cyfrowej transformacji firmy mają dostęp do niespotykanej dotąd ilości danych na temat swoich…