Aktualności

Myślenie projektowe krok po kroku: empatyzacja

Myślenie projektowe – czyli design thinking

Metodyka design thinking jest podejściem do tworzenia nowych produktów i usług w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. Skonstruowana jest z 5 etapów:

  • empatyzacji,
  • definiowania problemu,
  • generowania pomysłów,
  • budowania prototypów
  • oraz testowania.

W dalszym etapie, jeżeli projekt zostanie zaakceptowany, zostaje nam jedynie go wypuścić na rynek jako jeden z naszych produktów.

Empatyzacja w design thinking

W psychologii empatia definiowana jest jako odczuwanie uczuć innych osób (empatia emocjonalna) oraz umiejętność spojrzenia na świat cudzymi oczami. Jest ona pierwszym, ale i prawdopodobnie najważniejszym elementem całej metodyki design thinking.

Podczas wstępnego badania cały zespół stara się przebyć drogę, z jaką zmagają się odbiorcy. Ma za zadanie „wejść w ich buty”, przeanalizować ich problemy oraz towarzyszące im bolączki. Dwa najważniejsze pytania tego etapu to:

  1. „Dla kogo projektujemy?”
  2. „Jakie są jego potrzeby?”

Samo ujrzenie potrzeb użytkownika to jednak za mało – należy też wczuć się w jego osobę. Dzięki temu stajemy się ciekawi jego przeżyć i przemyśleń. Ważne jest, aby ustalić harmonogram badań, a każdy z badających powinien czuć wsparcie pozostałych osób i znać swoją rolę w zespole.

Narzędzia wykorzystywane w fazie empatii

W badaniach najważniejszą rzeczą jest to, aby jak najmniej ujawniać swoje intencje, ponieważ ludzie mają tendencje do unikania krytycznych komentarzy. Dlatego też zwykła ankieta lub rozmowa, nie sprawdzi się przy tej metodyce. Do narzędzi wykorzystywanych podczas etapu empatyzacji w myśleniu projektowym zaliczamy:

  • Mapę empatii.
  • Wywiad etnograficzny.
  • Obserwacje terenowe.

Mapa empatii umożliwia usystematyzowanie zebranych informacji oraz spostrzeżenie, którym aspektom należy się ponownie przyjrzeć, jeśli wybrany materiał nie jest wystarczająco obszerny. Stanowczo pomocna jest w jej przypadku wizualizacja zebranych propozycji.

Każdy wywiad powinien być przeprowadzony starannie, pytania nie powinny nasuwać się podczas jego trwania, natomiast powinny być odpowiednio wcześniej przygotowane. Dodatkowo nie powinien on nasuwać odpowiedzi oraz powinien być rejestrowany, tak aby wszelkie reakcje i emocje wywołane podczas jego trwania mogły zostać zapisane i odwzorowane w sposób rzeczywisty.

Obserwacja powinna zostać przeprowadzona w sposób niemalże niezauważalny dla użytkownika. Ważne jest, aby czuł się on swobodnie w danym otoczeniu i nie zmienił nic podczas przeprowadzania swoich codziennych czynności. Pomaga to w poznaniu jego świata oraz problemów, jakie napotyka na swojej drodze.

Kluczowe punkty, na które należy zwrócić uwagę w fazie empatii

Niezależnie od tego, jaki sposób pracy obierzemy w fazie empatii, istnieje kilka ważnych podpunktów, na które należy zwrócić uwagę:

  • Porządek i organizacja – proces ten musi być odpowiednio zaplanowany żeby móc spojrzeć na niego z wielu perspektyw.
  • Odpowiedni zespół – stworzenie grupy z ludzi, którzy mają doświadczenie w różnorodnych branżach. Dzięki temu są oni w stanie tworzyć pomysły na podstawie swojej wiedzy i przebytych doświadczeń.
  • Wolna ręka – ważne jest również poczucie swobody w trakcie realizacji swoich działań. Nie powinno się ograniczać pomysłów do minimum, im bardziej kreatywne nastawienie, tym większa szansa na stworzenie oryginalnego prototypu.

Musimy pamiętać, że empatia jest sprawą dla każdego z nas bardzo indywidualną. Działania, które zostaną podjęte muszą zostać dobrze zaplanowane i skoordynowane. Ważnym jest by wczuć się w emocje i problemy przyszłego użytkownika. Zaangażowanie się w ten i kolejne etapy design thinking sprawi, że końcowy prototyp będzie atrakcyjny i przede wszystkim – spełni wymagania przyszłego klienta.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Europejski Akt o Dostępności – rozmowa z ekspertką

Wkrótce do Sejmu ma trafić przyjęty przez Radę Ministrów projekt o zasadach dostępności w produktach…

11 godzin temu

System kaucyjny – zmiany 2024. Kogo obejmą nowe obowiązki?

Zastanawiasz się co to jest i kogo dotyczy system kaucyjny? W dzisiejszym artykule zajmiemy się…

13 godzin temu

Co zrobić, gdy faktura VAT ulegnie zniszczeniu albo zostanie zgubiona?

Utrata faktury czy jej zniszczenie stanowią nadzwyczajne zdarzenia losowe, które są niemożliwe do przewidzenia. Dlatego…

14 godzin temu

Podatek Belki — czy zostanie zniesiony?

W Ministerstwie Finansów obecnie są prowadzone prace nad zniesieniem podatku od zysków kapitałowych, czyli podatkiem…

1 dzień temu

Placówka oświatowa – w jaki sposób można założyć, taką działalność? Rozliczenia względem ZUS i US

Zastanawiasz się jak założyć placówkę oświatową? W dzisiejszym artykule napiszemy kilka słów na temat takich…

1 dzień temu

Analiza sentymentu z wykorzystaniem AI. Jak pomaga wprowadzić zmiany w biznesie?

W dobie cyfrowej transformacji firmy mają dostęp do niespotykanej dotąd ilości danych na temat swoich…

2 dni temu