Aktualności

Jak budować zaufanie w miejscu pracy?

Prawdą jest, że dobre samopoczucie w pracy sprawia, że chętniej podejmujemy działania i zwiększamy zaangażowanie w nasze obowiązki. Dlatego właśnie warto zdobyć zaufanie współpracowników, poprawić atmosferę w pracy, a co za tym idzie – własny komfort psychiczny. Sprawia to, że wykonywanie powierzonych zadań jest dużo przyjemniejsze, a współpraca dużo bardziej efektywna.

Jak budować zaufanie w pracy?

Obserwuj współpracowników

Obserwowanie pracowników z dłuższym stażem na pewno pomoże Ci poznać wewnętrzne zasady panujące w firmie. Jeśli jesteś nowym pracownikiem to powinieneś nauczyć się co wypada, a co niekoniecznie. Kultura organizacji może być bardzo różnorodna, dlatego obserwuj, aby zauważyć pewne niepisane reguły funkcjonowania w firmie i uniknąć niepożądanych zachowań.

Zastanów się, czy powinieneś to powiedzieć

Może się zdarzyć, że dotrą do ciebie informacje, które w firmie są raczej poufne. Zastanów się, zanim zdecydujesz się je komuś przekazać. Być może są one interesujące, ale ich rozpowszechnienie może sprawić, że stracisz zaufanie wśród kolegów z pracy oraz przełożonych.

Bądź szczery

Kłamstwo ma krótkie nogi, a jak już wyjdzie na jaw – na pewno nie pomoże w budowaniu zaufania. Dlatego warto być szczerym i przyznać się do błędu niezależnie czy coś Ci nie wyszło, czy zdarzyło Ci się zaspać do pracy.

Pamiętaj o konsekwencji

W sytuacji, gdy obiecasz komuś wykonanie jakiegoś zadania, powinieneś konsekwentnie je wykonać lub szczerze i odpowiednio wcześnie poinformować, że np. nie będziesz miał na to czasu. Jeśli nie dotrzymasz słowa i sprawi to, że inny pracownik poniesie za to konsekwencje, nie tylko nie zbudujesz zaufania, ale również możesz je stracić.

Nie plotkuj

Nie powtarzaj informacji, które nie są potwierdzone, ani nie obgaduj współpracowników za ich plecami. Jeżeli przypadkiem coś usłyszysz, nie przekazuj tego dalej, bo może się to obrócić przeciwko Tobie.

Nie bądź samolubem

To ważna kwestia szczególnie w pracy zespołowej, ponieważ należy pamiętać o współpracownikach zarówno w trakcie realizacji zadań, jak i podczas wypowiadania się o wspólnych zasługach. Nie wywyższaj się i traktuj innych członków zespołu na równi ze sobą, a na pewno zostanie to dobrze odebrane. Jeżeli faktycznie wykonujesz pracę sam, to porusz ten temat już na etapie jej realizacji, bo jeśli przerwiesz milczenie po wykonaniu zadania to inni mogą pomyśleć, że się wywyższasz.

Zapamiętaj, o czym i z kim rozmawiasz

Zapamiętywanie co inni do ciebie mówią, zarówno o sprawach służbowych jak i prywatnych, może pomóc w budowaniu relacji w pracy. Wykorzystanie takiej wiedzy lub wspomnienie o czymś co jest dla tej osoby istotne, na pewno zostanie odebrane jako coś miłego. Warto również zapamiętać imiona współpracowników – niby banalna sprawa, ale mimo wszystko bardzo istotna.

Unikaj negatywnych komentarzy o innych

Jeżeli chcesz coś o kimś powiedzieć, to najlepiej mówić tylko o pozytywnych rzeczach. Negatywne komentarze mogą zostać źle odebrane, szczególnie jeśli zwykle jesteś uprzejmy dla osoby, o której mówisz. Ludzie mogą pomyśleć, ze o nich też mówisz negatywne rzeczy za plecami.

Nie donoś

Pomyłka czy popełnienie błędu może się zdarzyć każdemu. Jeżeli od razu powiesz o tym przełożonemu to zapewne nie zyskasz uznania ani w jego oczach, ani w oczach współpracowników. Donosicielstwo postrzegane jest bardzo negatywnie, a już na pewno nie pomoże wzbudzić zaufania w miejscu pracy.

Ludzie w pracy na pewno będą Cię lepiej postrzegać i dużo łatwiej będzie Ci zbudować pozytywne relacje ze współpracownikami jeśli będziesz przestrzegać tych zasad. Nikt nie lubi gburów, dlatego dodatkowym atutem będzie szczery uśmiech, dzięki któremu staniesz się w oczach innych osób bardziej sympatyczny, a przez to również bardziej zaufany.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

7 godzin temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

8 godzin temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

8 godzin temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

10 godzin temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu