Formularz RRP to dwustronicowy wniosek, który składa się do ZUS aby ustalić przekroczenie rocznej podstawy wymiaru stawek. Druk ten składa się z trzech elementów:
Na jego podstawie ZUS ustala czy nastąpiło przekroczenie rocznej kwoty podstawy wymiaru składek. Jest to tzw. limit 30 krotności składek ZUS.
Każdego roku Minister Rodziny i Polityki Społecznej określa kwotę prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. Na jej podstawie ustalany jest limit 30 krotności składek ZUS. W 2021 wynosi ona 5 259 zł, więc jak łatwo obliczyć limit składek ZUS na ubezpieczenie emerytalne i rentowe ustalony został na poziomie 157 770 zł.
Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek oznacza, że od ewentualnej nadwyżki płatnik nie jest już zobowiązany do przekazywania za ubezpieczonego składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. W dalszym ciągu należy jednak opłacać składki za ubezpieczenie zdrowotne, chorobowe, wypadkowe, na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Wniosek o przekroczenie składek składa się w dowolnym momencie na formularzu RRP. Można złożyć go na kilka sposobów:
Zakład Ubezpieczeń Społecznych na podstawie posiadanych danych ustala czy wskazane we wniosku osoby przekroczyły 30 krotność składek ZUS w danym roku. Jeżeli formularz RRP składa sam ubezpieczony, to oprócz niego wszelkie informacje przekazywane są również płatnikom składek. ZUS stara się rozpatrzyć wniosek jak najszybciej w miarę możliwości. W przypadku przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego na odpowiedź czeka się do 30 dni od dnia złożenia druku RRP, natomiast w skomplikowanych sytuacjach okres ten może wydłużyć się nawet do 60 dni.
Aktualny formularz RRP dostępny jest na oficjalnej stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Po wejściu na główną witrynę należy odnaleźć w MENU „Wzory formularzy” i wybrać zakładkę „Firmy”. Następnie należy kliknąć w „Rozliczenia konta i zwroty składek” i odszukać właściwy druk.
Druk RRP można również ściągnąć klikając TUTAJ.
Wniosek o przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek jest dwustronicowy i jego wypełnienie nie powinno zająć dużo czasu. Dla ułatwienia zadania przygotowaliśmy krótką instrukcję, jak należy to zrobić krok po kroku.
W pierwszej kolejności należy wypełnić dane wnioskodawcy. Jeżeli jest nim płatnik składek, to musi podać NIP oraz REGON, natomiast gdy formularz składa ubezpieczony, wówczas podaje się PESEL oraz rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości. Następnie należy podać następujące dane:
Wniosek powinien być wypełniony wielkimi literami, czarnym lub niebieskim długopisem.
W tej części formularza RRP należy wpisać jakiego roku ma dotyczyć sprawdzenie, czy doszło do przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek. Należy również zaznaczyć czy wniosek składany jest przez ubezpieczonego czy płatnika składek. W tym drugim przypadku niezbędne jest wypełnienie następujących pól:
W ostatniej części druku RRP trzeba zaznaczyć, w jaki sposób wnioskodawca chce otrzymać odpowiedź. Do wyboru są następujące możliwości:
Na samym końcu należy wpisać datę wypełnienia wniosku oraz złożyć czytelny podpis.
Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.
W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…
Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…
Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…
Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…
Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…