Co można załatwić przez ePUAP: przesłanie pliku JPK_V7M/JPK_V7K

jak wysłać jpk

W związku z wprowadzeniem uproszczonej formy raportowania odnośnie do ewidencji VAT, deklaracje VAT-7 oraz VAT-7K zostały wyparte przez jednolity plik JPK_V7. Tym samym wprowadzono nowy, wyłączny sposób deklarowania tych ostatnich. W założeniu krok taki miał zapobiec wyłudzeniom podatku VAT oraz przyspieszyć procesy kontroli skarbowej. Jak każde novum z zakresu prawa podatkowego nasuwa jednak pewne pytania i wątpliwości. Czym jest plik JPK_V7? Jak przygotować i złożyć JPK_V7? Czy można go uwierzytelnić podpisem zaufanym? Zapraszamy do lektury.

Jak wysłać JPK_V7M/JPK_V7K a ePUAP - omówione zagadnienia

Jak założyć profil zaufany? 

Profil zaufany, będący formą darmowego podpisu elektronicznego, który stosować można do załatwiania spraw urzędowych, założyć można stacjonarnie lub zdalnie. Ten pierwszy sposób wymaga od petenta udania się do jednej z placówek potwierdzających, wśród których znajdują się m.in. urzędy gmin, urzędy miast, starostwa powiatowe, oddziały ZUS, urzędy skarbowe oraz placówki pocztowe, w celu zweryfikowania swojej tożsamości przed urzędnikiem. 

Drugą opcją jest skorzystanie z elektronicznych form uwierzytelniających, takich jak: 

  • logowanie za pomocą elektronicznego konta bankowego – z tej opcji skorzystać mogą klienci następujących banków: Banku Ochrony Środowiska (BOŚ Bank), Powszechnej Kasy Oszczędności Bank Polski (PKO BP), Banku Polska Kasa Opieki (Bank Pekao), Inteligo oraz Banków Spółdzielczych z Grupy BPS;
  • potwierdzenie swojej tożsamości za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, będącego odpłatną formą podpisu elektronicznego;
  • skojarzenie swojego e-dowodu z kontem w aplikacji eDO App, dzięki której można poświadczyć swoją tożsamość w internecie. 

Profil zaufany jest narzędziem bezpłatnym, w pełni bezpiecznym i skutecznym, dzięki któremu można w pełni zdalnie załatwiać swoje sprawy urzędowe. To sposób na pozyskanie zupełnie nowych doświadczeń w kontakcie z organami administracji publicznej, który to kontakt prowadzony może być z dowolnie wybranego miejsca, w dowolnie obranym czasie i w komfortowych warunkach. 

JPK_VAT – najważniejsze informacje 

JPK_VAT to plik, na który składają się dwa elementy: 

  • część ewidencyjna – w której ujmuje się ewidencję VAT zakupów i sprzedaży,
  • część deklaracyjna – będąca zestawieniem danych o zakupach i sprzedaży w danym przedziale czasu (deklaracje VAT-7 i VAT-7K).

Występuje on w dwóch wariantach: 

  • JPK_V7M – składanym przez podatników rozliczających się miesięcznie, 
  • JPK_V7K – składanym przez podatników rozliczających się kwartalnie.

JPK_VAT przesyłają czynni podatnicy VAT-u, bez względu na rozmiar prowadzonej działalności za okresy od 1 października 2020 r.

Istnieje kilka alternatywnych sposobów, dzięki którym można stworzyć i przesłać tak rozumiany plik. Wśród nich znajdują się: 

  • e-mikrofirma – bezpłatny program udostępniany przez Ministerstwo Finansów na jego stronie podmiotowej, dzięki któremu można stworzyć plik JPK_VAT;
  • Klient JPK WEB – narzędzie dedykowane wysyłce wykreowanych już plików JPK_VAT, również dostępne nieodpłatnie z ramienia Ministerstwa Finansów;
  • Formularz uproszczony – bezpłatne narzędzie, udostępniane przez Ministerstwo Finansów, służące do tworzenia i wysyłania plików JPK_VAT;
  • stworzenie i wysłanie pliku JPK_VAT we własnym zakresie, przy pomocy dedykowanych programów księgowych i aplikacji posiadających takie funkcjonalności lub odpowiednio skonfigurowanych pod kątem współdziałania z Klient JPK WEB.

Tak przygotowany plik należy następnie uwierzytelnić, korzystając z kilku równoważnych opcji. Co istotne, pliki JPK_V7 podpisać można też przez ePUAP (alternatywnie względem elektronicznego podpisu kwalifikowanego oraz danych autoryzujących). Skuteczne zaadresowanie pliku wiąże się zaś z możliwością pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru, będącego gwarantem prawidłowości całego procesu. 

Jak wysłać JPK przez ePUAP? 

Pytanie zawarte w tym nagłówku, choć często zadawane, jest mylące. Powinno raczej brzmieć „Jak podpisać JPK przez ePUAP?” – platforma ta umożliwia bowiem złożenie podpisu elektronicznego pod JPK, nie daje jednak opcji wysyłki pliku. Jak zatem przedstawiają się kolejne kroki uwierzytelniania i wysyłki plików JPK_V7?

  • krok 1. – założenie profilu zaufanego na ePUAP – sposoby jego zakładania przedstawione zostały na początku artykułu;
  • krok 2. – metadane JPK_VAT –  po przygotowaniu pliku JPK_V7, należy wygenerować plik metadane JPK_VAT, korzystając z wcześniej wspomnianych programów do tworzenia plików JPK_V7;
  • krok 3. – złożenie podpisu – korzystając z odpowiedniej opcji, należy przekierować się na platformę ePUAP, zalogować się w swoim profilu zaufanym i złożyć podpis elektroniczny pod plikiem JPK;
  • krok 4. – wgranie podpisanego pliku do programu wysyłkowego;
  • krok 5. – wysłanie pliku
  • krok 6. – pobranie Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO).  

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Co to jest profil zaufany?

    Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możesz załatwiać swoje sprawy urzędowe zdalnie, uwierzytelniając swoją tożsamość online. Jest ono w pełni bezpieczne i skuteczne. 

  2. 🔸Co to jest JPK_V7?

    Plik JPK_V7 to uproszczona forma raportowania ewidencji VAT, która zastąpiła deklaracje VAT-7 oraz VAT-7K.

  3. 🔸Jaki wariant pliku JPK_V7 złożyć?

    JPK_V7M składasz, rozliczając się miesięcznie, z kolei JPK_V7K rozliczając się kwartalnie.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Zmiany w e-commerceWAŻNE

Czy zakupy przez Internet będą droższe? Zobacz na czym polegają zmiany w VAT-OSS

Zobacz

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość