Aktualności

Jaki jest idealny rekruter? Czyli o cechach, które pomogą w tym zawodzie

Na wstępie warto zaznaczyć, że nie jest to praca dla każdego. Niestety wiele osób wybiera dla siebie zawód rekrutera „z przypadku” myśląc, że jest łatwy i niewymagający. Nic bardziej mylnego – zawód ten łączy marketing, PR i analitykę i wymaga wielu umiejętności, lat nauki i ciągłego rozwoju. To rekruter jest osobą odpowiedzialną za kompletowanie zespołów pracowników, zatrudnianie kierowników i menadżerów – co może przekładać się bezpośrednio na wynik finansowy firmy i jej pozycję na rynku. Przed rekruterami stają też liczne wyzwania – wszechobecna automatyzacja wielu procesów, cyfryzacja, rekrutacja przeprowadzana w formie zdalnej spowodowana pandemią i wciąż rosnące wymagania kandydatów – zarówno finansowe jak i rozwojowe.

Wykształcenie

Nie istnieją konkretne wymogi dotyczące kierunku wykształcenia, natomiast pewnym ułatwieniem na starcie kariery zawodowej może być dyplom ukończenia studiów psychologicznych, socjologicznych, z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania czy administracji. Na pewno przyda się także podstawowa znajomość prawa pracy.

Znajomość branży

Rekruter powinien posiadać wiedzę techniczną i być obeznanym w branży, w której rekrutuje. Nie jest specjalistą danej dziedziny, ale wie, na jakie stanowisko rekrutuje, jak wygląda praca na nim i codzienne obowiązki. Jest też zaznajomiony z branżową terminologią (zwłaszcza jeśli rekrutuje np. w IT).

Pożądane cechy dobrego rekrutera

Łączy się to z kolejną cechą dobrego rekrutera, którą jest ciekawość, a także chęć rozwoju i poszerzania horyzontów. HR to branża, która nieustannie się rozwija, często wprowadzane są nowe technologie i narzędzia.

Zalecane jest czytanie o branży, uczęszczanie na branżowe eventy, branie udziału w rozmaitych warsztatach i szkoleniach i przede wszystkim rozmawianie z pracownikami różnych stanowisk w firmie.

Zdolności interpersonalne

Dobrego rekrutera cechują mocno rozwinięte zdolności interpersonalne: komunikatywność, otwartość, empatia i zdolność budowania relacji. Praca rekrutera to ciągłe rozmowy dlatego powinien lubić pracę, kontakt i rozmowę z ludźmi. Ważne, aby to on prowadził rozmowę podczas rekrutacji, poprawnie formułował pytania do kandydata, a w przypadku mało rozmownego kandydata potrafił „przełamać barierę” i zachęcić go do bardziej aktywnej rozmowy. Powinien także być dobrym słuchaczem – znać i stosować techniki aktywnego słuchania, co pozwoli uniknąć błędów komunikacyjnych.

Dyspozycyjność

Podczas samej rekrutacji, rekruter powinien mieć w sobie pewną ciekawość, chęć jak najlepszego poznania kandydata i dowiedzenia się jak najwięcej ja jego temat. Powinien też być dostępny i podkreślać, że jest do dyspozycji kandydata w całym procesie rekrutacji. Musi być otwarty na pytania od kandydatów i pomocny. Dobry rekruter odbiera telefony i odpisuje na wiadomości kandydatów najszybciej jak to możliwe, nie pozostawia kandydata bez odpowiedzi, a w czasie urlopu lub choroby dba o ustawienie automatycznej wiadomości, informującej kiedy powróci do pracy np. „Przebywam na urlopie w dniach 10.08-20.08. Na wszystkie maile odpiszę po powrocie”.

Praca pod presją czasu

W zawodzie rekrutera dużo się dzieje. Często prowadzonych jest kilka procesów rekrutacyjnych naraz, dlatego ważna jest umiejętność działania pod presją czasu oraz odporność na stres. Równie ważna jest cierpliwość, ponieważ zrekrutowanie odpowiedniej osoby to często długi i skomplikowany proces.

Analityczny umysł ułatwia sprawną selekcję kandydatów i wybór najlepszego z nich na dane stanowisko.

Dobra organizacja

Ważna w zawodzie jest także dokładność, staranność i skrupulatność, ponieważ oprócz rozmów, praca rekrutera to także dużo pracy papierkowej i wypełniania dokumentacji. Przyda się też zdolność planowania, wyznaczania celów i zarządzania czasem – dobra organizacja własnej pracy i skupienie na celu może okazać się kluczowe w natłoku zadań i codziennych obowiązków. Dobry rekruter to także dobry negocjator. Znalezienie odpowiedniego kandydata to dopiero połowa sukcesu, równie istotne jest wynegocjowanie warunków jego zatrudnienia. Rekruter musi znaleźć złoty środek pomiędzy zadowoleniem kandydata z warunków umowy a realnymi możliwościami firmy.

Profesjonalny rekruter posiadający opisane cechy i umiejętności pełni istotną rolę w życiu firmy. Jego decyzje rekrutacyjne mogą przekładać na się wyniki finansowe firmy, poziom candidate experience i ogólny wizerunek firmy. Rekruter stanowi wizytówkę firmy na rynku.

Zobacz również: Lejek rekrutacyjny i wskaźniki efektywności rekrutacji.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

3 dni temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

3 dni temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

3 dni temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

3 dni temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

3 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

4 dni temu