Aktualności

Nowe regulacje w obszarze e-fakturowania. Ruszyła Platforma Elektronicznego Fakturowania.

Od dziś wchodzą w życie nowe regulacje w obszarze e-fakturowania. Ruszyła Platforma Elektronicznego Fakturowania. Oznacza, że administracja publiczna ma obowiązek przyjmowania od dostawców usług i wykonawców zamówień publicznych, automatycznych e-faktur. Jak działają e-faktury i co zmiany oznaczają dla przedsiębiorców?

E-fakturowanie – nowy standard

Polska jest jednym z pierwszych krajów, które w pełni wdrażają europejską Dyrektywę 2014/55/UE o obowiązkowym przyjmowaniu e-faktur w administracji publicznej. Wdrożenie Dyrektywy ma ustandaryzować sposób wymiany i dokumentowania rozliczeń w Unii Europejskiej, co w konsekwencji ma przyłożyć się do uszczelnienia systemu podatkowego. Faktury papierowe, ale również te wysyłane w postaci plików PDF, w całej Unii mają być stopniowo zastępowane przez faktury automatyczne.

Czym jest e-faktura?

W powszechnym rozumieniu e-faktura po prostu dokument, który spełnia wymogi stawiane przez ustawę VAT. I tyle. Musi zawierać wszystkie niezbędne informacje księgowe, musi zostać przesłana do odbiorcy w formie elektronicznej, ale format jej zapisu nie jest istotny (choć powszechny jest PDF). Przepisy Dyrektywy to zmieniają – w myśl jej zapisów faktura elektroniczna powinna być wystawiona, przesłana i odebrana w ustrukturyzowanym i ustandaryzowanym formacie elektronicznym tak, by możliwe było automatyczne przetwarzanie zawartych w niej informacji.

Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF)

Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF) to narzędzie, które umożliwia przekazywanie faktur i innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z zamówieniem publicznym. Ma zapewnić szybki, wygodny i przejrzysty obieg dokumentów takich jak: zamówienia, awizo dostaw, potwierdzenia odbioru, faktury, faktury korygujące itp. Z Platformy Elektronicznego Fakturowania można korzystać z pośrednictwem aplikacji webowych i desktopowych. Można ją także zintegrować z wewnętrznym systemem obiegu dokumentów firmie dzięki API.

Kogo dotyczą zmiany?

Nowe przepisy będą dotyczyć wszystkich podmiotów, które realizują zamówienia publiczne w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych, ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane i usługi. W skrócie – obowiązek przyjmowania elektronicznych faktur obejmie sektor administracji publicznej. Zamawiający muszą być gotowi na przyjmowanie od wykonawców e-faktur, a więc składający zamówienia powinni uzyskać dostęp do Platformy Elektronicznego Fakturowania. Zalogować się do PEF można TUTAJ.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

3 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

3 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

3 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

3 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

5 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

5 dni temu