Public relations i marketing – czym się różnią?

Pojęcia „PR” oraz „marketing”, choć słusznie kojarzone ze sferą zarządzania biznesem, często używane są w niewłaściwych kontekstach i znaczeniach. Nieświadome posługiwanie się tym nazewnictwem może doprowadzić zaś do sytuacji, że w pewnym momencie trudno o skuteczną wymianę informacji, która, jak wiadomo, stanowi bazę dla działalności wszelkich przedsiębiorstw. Czym zatem jest marketing, a czym PR? Jakie są ich składowe? Na czym polega różnica między tymi pojęciami. Odpowiedzi na te pytania dostarcza niniejszy artykuł.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Public relations i marketing – czym się różnią? 

Marketing – nie tylko reklama? 

Otóż nie. Marketing jest bardzo złożonym zagadnieniem, na które składa się wiele obszarów działania. Nim jednak przejdziemy do charakterystyki poszczególnych z nich, warto pokusić się o próbę zdefiniowania samego pojęcia. Według Kotlera i Kellera sprowadzić je można do zaspokajania potrzeb, przy jednoczesnym uzyskiwaniu z tego tytułu zysków („Marketing”, s. 5.). Jest to bardzo skrótowe, ale trafiające w sedno ujęcie marketingu. Stanowi bowiem o jego istocie – dostarczaniu wartości innym we własnym interesie. 

Czyni się to w realizacji wielu poziomów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Najpopularniejszym, bazowym modelem, ukazującym te sfery działalności jest tzw. „model 4P”, autorstwa McCarthy’ego, który ujął marketing, jako sumę czterech składowych: 

  • produktu (product), 
  • ceny (price), 
  • miejsca (place), 
  • promocji (promotion). 

Wedle tego modelu, marketing sprowadza się do wyprodukowania danego produktu (towaru lub usługi), udostępnienia go w określonej lokalizacji (na określonym rynku, w sklepie stacjonarnym, internetowym, na aukcji internetowej itd.), po konkretnej cenie (w realizacji strategii „spijania śmietanki”, a więc pozycjonowanie produktu w oczach odbiorców jako tego premium; wedle strategii penetracji, a więc niskich cen, z których pomocą możliwe będzie opanowanie rynku lub zgodnie ze strategią średnich cen, w której to pozostałe względem ceny elementy są tymi, którymi marka konkuruje z pozostałymi) i wypromowaniu go (a więc podjęciu działań, mających na celu przekazanie informacji o produkcie potencjalnym klientom i zachęcenie ich do zakupu).

Jak widać, marketing to nie tylko synonim dla słowa promocja, ale znacznie bardziej wielowymiarowe pojęcie. Nie powiedzieliśmy jednak o nim jeszcze wszystkiego…

Modele 7P i 8P, a miejsce PR-u w marketingu 

Wspomniany model 4P był bowiem w późniejszym czasie rozbudowywany, w wyrazie czego powstały dwie jego udoskonalone wersje, znacznie bardziej przystające do obecnych realiów rynkowych. Pierwszy z nich – model 7P, autorstwa Boomsa i Bitnera, zakładał, że marketing to nie tylko produkt, cena, miejsce i promocja, ale również: 

  • ludzie (people), 
  • proces (process),
  • dowód fizyczny (physical evidence). 

W końcu powstał również model 8P zakładający uzupełnienie swoich poprzednich wersji o element partnerstwa (partnership). 

To właśnie w ramach elementów „ludzkich” i „partnerskich” odnajdywać można obecność public relations w strategii marketingowej przedsiębiorstwa, choć nie należy ich ze sobą utożsamiać.

Marketing, a wraz z nim jego składowe, są bowiem bardzo szerokim obszarem tematycznym. Wątek ludzki uwzględnia jednak zagadnienia, takie jak budowanie wyobrażeń o samej marce i jej produktach oraz ich późniejsze zakotwiczenie w umysłach odbiorców. Przenika się jednocześnie ze wspomnianym już partnerstwem, które przenosi marketing, a wraz z nim PR, we współczesne realia, w których to nie jednokierunkowa komunikacja czy zawieranie pojedynczych transakcji stanowi o sukcesie przedsiębiorstwa, ale budowanie z otoczeniem relacji, które zapewniają marce grono lojalnych jej, powracających do niej klientów, kontrahentów i pracowników.

Co to jest public relations? 

Przez pojęcie public relations należy rozumieć świadomie kształtowany i kontrolowany przepływ informacji o firmie, pozwalający na zamierzone kształtowanie jej wizerunku, zarówno w umysłach klientów marki, jak i jej kontrahentów biznesowych i pracowników. Dzięki temu możliwe jest nie tylko odpowiednie zarządzanie informacją, ale również nawiązanie wspomnianych już relacji, kluczowych z punktu widzenia współczesnego biznesu. 

Kiedy mowa o różnicach między marketingiem a PR-em, najwięcej mówią o nich główne cele, które stawiają przed sobą te obszary działań. O ile bowiem dla marketingu jest nim dostarczanie wartości z osiąganiem korzyści na własną rzecz, o tyle PR dąży do budowania i umacniania wizerunku, kreowania więzi i zaufania, prowadzenia dialogu z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym oraz angażowania innych w ten dialog. 

Obecnie trudno wyobrazić sobie skuteczny marketing bez PR-u. Bezpośrednie cele tego ostatniego pośrednio przyczyniają się bowiem do prowadzenia efektywnego marketingu.

PR a marketing

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Co to jest marketing?

    Marketing to w uproszczeniu dostarczanie wartości, przy jednoczesnym uzyskiwaniu zysków z tego tytułu.

  2. 🔸Co to jest PR?

    PR to obszar działalności firmy, sprowadzający się do budowania jej wizerunku i kreowania więzi z klientami, kontrahentami i pracownikami. 

  3. 🔸Czym się różni marketing od PR-u?

    Można stwierdzić, że PR stanowi składową marketingu, przyczyniając się do realizacji jego celów. Podczas gdy marketing koncentruje się na kreowaniu wartości i uzyskiwaniu korzyści z tego tytułu, PR skupia się na prowadzeniu dialogu z otoczeniem. 

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce