Sprawy biurowe, z których można wyręczyć swojego pracodawcę – w skrócie – tym właśnie zajmuje się wirtualny asystent.
Praca asystenta/asystentki nie polega jednak wyłącznie na porządkowaniu spraw organizacyjnych. Specyfika każdej branży, w zasadzie, warunkuje nakład obowiązków spoczywających na wirtualnym asystencie. Przykładami działań, których podejmują się asystenci są:
Obowiązków może być oczywiście o wiele więcej. Ich rozpiętość zależy od branży, w której asystent(ka) się specjalizuje.
Istnieje zasadnicza różnica między tym, czym zajmuje się “tradycyjny” asystent, a tym co robi wirtualny. Praca zdalna to główny czynnik, który wyróżnia tych drugich.
Asystentów zdalnych najczęściej zatrudnia się do pracy przy sklepach internetowych. Oczywiście nie jest to żadną regułą. Trzeba jednak podkreślić, że w pracy wirtualnego asystenta liczą się przede wszystkim konkretne kompetencje, takie jak:
Jak można zatrudnić wirtualnego asystenta? Zdecydowana większość asystentów pracuje na samozatrudnieniu, a pracodawcom zainteresowanym ich usługami wystawiają faktury VAT.
Biurem wirtualnego asystenta najczęściej jest jego dom lub mieszkanie. Coraz popularniejszą formą pracy tych osób jest także wynajem przestrzeni coworkingowej na własny użytek.
Rzadko zdarza się, aby asystenci byli zatrudnieni na umowę o pracę. Podejmowanie się tego zawodu jest z reguły domeną freelancerów.
Wirtualni asystenci nie są jednak typowymi pracownikami sprzedażowymi. Zakres ich obowiązków nie obejmuje sprzedaży telefonicznej lub innych prób zdobywania nowych klientów poprzez podobne działania.
Wirtualni asystenci nie pracują w taki sposób jak call center. Choć często dzwonią do kontrahentów, to nie w celach sprzedażowych. Połączenia telefoniczne najczęściej wykonują w celu umówienia spotkania osobom, którym asystują.
Mile widzianymi cechami u wirtualnych asystentów będą na pewno dyspozycyjność i sumienność. Brzmi to jak standardowy frazes, ale mimo wszystko warto mieć to na uwadze, zwłaszcza ze względu na zdalny charakter pracy asystentów.
Nie można jednoznacznie określić tego, które umiejętności asystentów są szczególnie istotne. Praca w różnych branżach wymaga różnego podejścia i zakresu kompetencji. Można śmiało wysnuć tezę, że asystent nie obejdzie się bez znajomości języków obcych i umiejętności organizacyjnych. Taka potrzeba wynika ze zmian na rynku, których efektem jest to, że wiele wydarzeń odbywa się przez Internet. Umiejętność sprawnej organizacji tego typu wydarzeń jest na pewno zawsze mile widziana.
Zarobki wirtualnych asystentów są uzależnione od branży, w której się specjalizują. Pod uwagę należy brać jeszcze takie czynniki jak:
Średnia stawka, która przypada asystentowi to, w zależności od doświadczenia i kompetencji, od około 30 do 80 złotych netto. Zwiększenie dochodów jest możliwe głównie dzięki zatrudnieniu się u więcej niż jednego pracodawcy.
Rodzi się w tym miejscu jedno z najważniejszych pytań. Jak wirtualny asystent ma szukać klientów? Jakimi kryteriami powinien się kierować, gdy poszukuje odpowiedniego miejsca zatrudnienia?
Pokrótce:
Praca wirtualnego asystenta to z pewnością interesujący kierunek dla freelancerów poszukujących nowych wyzwań. Poza kompleksową wiedzą, należy wykazywać się zestawem umiejętności, które pozwolą na stałą i owocną współpracę z klientami. Ponadto, jest to jeszcze nie do końca wyeksploatowany kierunek zawodowy i warto go eksplorować na swoich zasadach.
Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…
Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…
Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…
Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…
Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…
Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…