Dzięki profilowi zaufanemu możesz w bezpieczny, bezpłatny i szybki sposób załatwiać swoje sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Udostępniając tę formę korespondencji, organy administracji publicznej wychodzą naprzeciw oczekiwaniom współczesnych obywateli, na których liście priorytetów coraz częściej widnieją oszczędność czasu i wygoda.
Istnieją dwie alternatywne sposoby założenia profilu zaufanego:
Chcąc skorzystać z pierwszej opcji, można wybierać spośród trzech dostępnych form: założenia konta za pośrednictwem internetowego konta bankowego, z wykorzystaniem e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Wśród banków oferujących swoim klientom możliwość założenia profilu zaufanego na drodze potwierdzenia tożsamości przez system banku można wymienić:
Posiadacze tzw. e-dowodu, a więc dowodu osobistego nowego typu z warstwą elektroniczną (wydawanego od III 2019 roku) oraz powiązanej z nim aplikacji – eDO App mogą założyć profil zaufany, zbliżając dokument do swojego smartfona. Ci z kolei, którzy dysponują kwalifikowanym podpisem elektronicznym, mogą uwierzytelnić wniosek o założenie profilu zaufanego za jego pośrednictwem, dzięki czemu bez dodatkowych formalności założą profil w systemie ePUAP.
Istnieje również możliwość weryfikacji tożsamości wnioskodawcy offline – w jednej z placówek potwierdzających, wśród których znajdują się urzędy miast, gmin, oddziały ZUS oraz urzędy skarbowe.
Chcąc upoważnić podmiot do podpisywania deklaracji podatkowych w swoim imieniu, konieczne jest uwierzytelnienie oraz dostarczenie do urzędu odpowiedniej dokumentacji. W przypadku, gdy deklaracja składana jest elektronicznie, służy temu formularz UPL-1. Należy wypełnić go wyraźnie – drukowanymi literami, kolorem czarnym lub niebieskim, własnoręcznie lub komputerowo. Poniżej omówione zostaną poszczególne jego elementy.
A. ORGAN PODATKOWY, DO KTÓREGO JEST ADRESOWANE PEŁNOMOCNICTWO
W sekcji tej wskazuje się urząd właściwy ds. rozpatrzenia deklaracji. Pole 04. oznacza podmiot będący podatnikiem, płatnikiem lub inkasentem, podczas gdy 05. – podmiot zagraniczny.
B. DANE PODATNIKA, PŁATNIKA, INKASENTA LUB PODMIOTU ZAGRANICZNEGO, KTÓRY USTANAWIA PEŁNOMOCNIKA
Sekcję tę podzielono na pola dedykowane osobom fizycznym (oznaczone “**”) oraz podmiotom niebędącym osobą fizyczną (oznaczone “*”). Należy w niej zatem, w zależności od charakteru wnioskodawcy, wskazać:
Fakultatywnie wskazać można również dane kontaktowe wnioskodawcy, takie jak telefon, faks i adres e-mail.
C. DANE PEŁNOMOCNIKA UPOWAŻNIONEGO DO PODPISYWANIA DEKLARACJI SKŁADANEJ ZA POMOCĄ ŚRODKÓW KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ
To sekcja poświęcona jest na wprowadzenie danych, dzięki którym możliwe jest zidentyfikowanie osoby upoważnionej do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych oraz kontaktowanie się z nią (NIP, PESEL, nazwisko, pierwsze imię, adres do doręczeń, dane kontaktowe, adres elektroniczny – podanie tego ostatniego jest obowiązkowe, gdy pełnomocnikiem jest m.in. adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy; poza tym przypadkiem wskazanie danych kontaktowych jest fakultatywne).
Pola 24. – 26. przeznaczone są do uzupełnienia danych pełnomocników będących nierezydentami, nieposiadających identyfikatora podatkowego (data urodzenia, dane dokumentu tożsamości / numeru identyfikacyjnego, kraj wydania dokumentu).
D. OKRES OBOWIĄZYWANIA PEŁNOMOCNICTWA
To sekcja przeznaczona na oznaczenie ram czasowych obowiązywania pełnomocnictwa. Można udzielić go na czas z góry oznaczony lub bezterminowo.
E. OŚWIADCZENIE PODATNIKA (PŁATNIKA, INKASENTA LUB PODMIOTU ZAGRANICZNEGO)
To sekcja przeznaczona do złożenia przez podatnika / płatnika / inkasenta oświadczenia w przedmiocie upoważnienia wskazanego we wcześniejszej partii formularza podmiotu do składania w jego imieniu deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Pola 45., 49. oraz 53. uzupełnia się w przypadku, gdy upoważnienie pełnomocnika jest dokonywane przez osobę prawną lub jednostkę niemającą osobowości prawnej. W formularzu wskazano również, iż w razie, gdy podmiotów uprawnionych do reprezentowania jest więcej niż 3, konieczne jest wskazanie pozostałych z nich w dodatkowym formularzu (UPL-1).
Jeżeli odpis pełnomocnictwa uwierzytelnia i składa adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy, któremu jednocześnie udzielono pełnomocnictwa, w polach. 46., 50. i 54. wskazuje on informację o podpisie złożonym przez swojego mocodawcę.
Pełnomocnikiem osoby fizycznej, prawnej oraz jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej może być każdy – bez ograniczeń i wymogu szczególnych kwalifikacji. Jedynym warunkiem, jaki musi zostać spełniony, aby skutecznie podpisywać deklaracje podatkowe w cudzym imieniu, jest posiadanie profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego, z których pomocą upoważniony pełnomocnik może składać podpis elektroniczny.
Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…
Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…
Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…
Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…
Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…
Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…