Aktualności

Co można załatwić przez ePUAP: wyznaczanie pełnomocnika

Dzięki profilowi zaufanemu możesz w bezpieczny, bezpłatny i szybki sposób załatwiać swoje sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Udostępniając tę formę korespondencji, organy administracji publicznej wychodzą naprzeciw oczekiwaniom współczesnych obywateli, na których liście priorytetów coraz częściej widnieją oszczędność czasu i wygoda.  

Pełnomocnik do podpisywania elektronicznej deklaracji podatkowej – jak ustanowić przez ePUAP?

Jak założyć profil zaufany?

Istnieją dwie alternatywne sposoby założenia profilu zaufanego: 

  • przez internet,
  • w placówce potwierdzającej.

Chcąc skorzystać z pierwszej opcji, można wybierać spośród trzech dostępnych form: założenia konta za pośrednictwem internetowego konta bankowego, z wykorzystaniem e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Wśród banków oferujących swoim klientom możliwość założenia profilu zaufanego na drodze potwierdzenia tożsamości przez system banku można wymienić:

  • Bank Ochrony Środowiska (BOŚ Bank),
  • Powszechną Kasę Oszczędności Bank Polski (PKO BP),
  • Bank Polska Kasa Opieki (Bank Pekao),
  • Inteligo,
  • oraz Banki Spółdzielcze z Grupy BPS.

Posiadacze tzw. e-dowodu, a więc dowodu osobistego nowego typu z warstwą elektroniczną (wydawanego od III 2019 roku) oraz powiązanej z nim aplikacji –  eDO App mogą założyć profil zaufany, zbliżając dokument do swojego smartfona. Ci z kolei, którzy dysponują kwalifikowanym podpisem elektronicznym, mogą uwierzytelnić wniosek o założenie profilu zaufanego za jego pośrednictwem, dzięki czemu bez dodatkowych formalności założą profil w systemie ePUAP. 

Istnieje również możliwość weryfikacji tożsamości wnioskodawcy offline – w jednej z placówek potwierdzających, wśród których znajdują się urzędy miast, gmin, oddziały ZUS oraz urzędy skarbowe. 

Wyznaczanie pełnomocnika przez ePUAP – jak wypełnić UPL-1 krok po kroku

Chcąc upoważnić podmiot do podpisywania deklaracji podatkowych w swoim imieniu, konieczne jest uwierzytelnienie oraz dostarczenie do urzędu odpowiedniej dokumentacji. W przypadku, gdy deklaracja składana jest elektronicznie, służy temu formularz UPL-1. Należy wypełnić go wyraźnie – drukowanymi literami, kolorem czarnym lub niebieskim, własnoręcznie lub komputerowo. Poniżej omówione zostaną poszczególne jego elementy. 

A. ORGAN PODATKOWY, DO KTÓREGO JEST ADRESOWANE PEŁNOMOCNICTWO

W sekcji tej wskazuje się urząd właściwy ds. rozpatrzenia deklaracji. Pole 04. oznacza podmiot będący podatnikiem, płatnikiem lub inkasentem, podczas gdy 05. – podmiot zagraniczny.

B. DANE PODATNIKA, PŁATNIKA, INKASENTA LUB PODMIOTU ZAGRANICZNEGO, KTÓRY USTANAWIA PEŁNOMOCNIKA

Sekcję tę podzielono na pola dedykowane osobom fizycznym (oznaczone “**”) oraz podmiotom niebędącym osobą fizyczną (oznaczone “*”). Należy w niej zatem, w zależności od charakteru wnioskodawcy, wskazać: 

  • dla osób fizycznych – nazwisko, pierwsze imię, aktualny adres zamieszkania;
  • dla pozostałych podmiotów – pełną nazwę, adres siedziby.

Fakultatywnie wskazać można również dane kontaktowe wnioskodawcy, takie jak telefon, faks i adres e-mail. 

C. DANE PEŁNOMOCNIKA UPOWAŻNIONEGO DO PODPISYWANIA DEKLARACJI SKŁADANEJ ZA POMOCĄ ŚRODKÓW KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ

To sekcja poświęcona jest na wprowadzenie danych, dzięki którym możliwe jest zidentyfikowanie osoby upoważnionej do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych oraz kontaktowanie się z nią (NIP, PESEL, nazwisko, pierwsze imię, adres do doręczeń, dane kontaktowe, adres elektroniczny – podanie tego ostatniego jest obowiązkowe, gdy pełnomocnikiem jest m.in. adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy; poza tym przypadkiem wskazanie danych kontaktowych jest fakultatywne).

Pola 24. – 26. przeznaczone są do uzupełnienia danych pełnomocników będących nierezydentami, nieposiadających identyfikatora podatkowego (data urodzenia, dane dokumentu tożsamości / numeru identyfikacyjnego, kraj wydania dokumentu).

D. OKRES OBOWIĄZYWANIA PEŁNOMOCNICTWA

To sekcja przeznaczona na oznaczenie ram czasowych obowiązywania pełnomocnictwa. Można udzielić go na czas z góry oznaczony lub bezterminowo.

E. OŚWIADCZENIE PODATNIKA (PŁATNIKA, INKASENTA LUB PODMIOTU ZAGRANICZNEGO)

To sekcja przeznaczona do złożenia przez podatnika / płatnika / inkasenta oświadczenia w przedmiocie upoważnienia wskazanego we wcześniejszej partii formularza podmiotu do składania w jego imieniu deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Pola 45., 49. oraz 53. uzupełnia się w przypadku, gdy upoważnienie pełnomocnika jest dokonywane przez osobę prawną lub jednostkę niemającą osobowości prawnej. W formularzu wskazano również, iż w razie, gdy podmiotów uprawnionych do reprezentowania jest więcej niż 3, konieczne jest wskazanie pozostałych z nich w dodatkowym formularzu (UPL-1).

Jeżeli odpis pełnomocnictwa uwierzytelnia i składa adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy, któremu jednocześnie udzielono pełnomocnictwa, w polach. 46., 50. i 54. wskazuje on informację o podpisie złożonym przez swojego mocodawcę. 

Kto może być pełnomocnikiem osoby fizycznej?

Pełnomocnikiem osoby fizycznej, prawnej oraz jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej może być każdy – bez ograniczeń i wymogu szczególnych kwalifikacji. Jedynym warunkiem, jaki musi zostać spełniony, aby skutecznie podpisywać deklaracje podatkowe w cudzym imieniu, jest posiadanie profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego, z których pomocą upoważniony pełnomocnik może składać podpis elektroniczny. 

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

3 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

3 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

3 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

3 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

5 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

5 dni temu