W jaki sposób możesz przeciwdziałać opóźnieniom w płatnościach od klientów i kontrahentów? Przedstawiamy 10 sposobów!
Opóźnienia w płatnościach, nazywane też zatorami płatniczymi to sytuacja, kiedy przedsiębiorca nie otrzymuje zapłaty od kontrahenta, klienta za sprzedany towar, usługę w wyznaczonym terminie. Przyjmuje się, że jeżeli na fakturze lub w treści umowy nie ma konkretnej daty płatności, to wynosi on zwykle 30 dni od chwili otrzymania produktu, zrealizowania usługi. Jest to jednak kwestia bardzo indywidualna, uzależniona od warunków umowy, branży, specyfiki danego przedsiębiorstwa. Brak owej zapłaty jest niepożądany i może prowadzić do poważnych problemów z płynnością finansową itp.
Z czego wynikają opóźnienia w płatnościach? Powodów może być naprawdę wiele i dotyczą czynników zewnętrznych oraz wewnętrznych. Będą to np.:
Zatory płatnicze to zawsze niepożądana sytuacja. Są jednak sposoby, aby ich uniknąć lub ograniczyć ich negatywny wpływ na firmę. Co możesz zrobić, aby przeciwdziałać opóźnieniom w płatnościach?
Na początek, warto odnieść się do przepisów prawa, które regulują tę kwestię i w razie potrzeby egzekwować swoich praw. Przyjęta przez sejm ustawa z 1 stycznia 2020 roku o zatorach płatniczych. Zawarto w niej między innymi:
– 40 euro dla kwot poniżej 5000 zł;
– 70 euro dla kwot w przedziale powyżej 5000 zł i poniżej 50 000 zł;
– 100 euro dla kwot równych i wyższych 50 000 zł.
Znowelizowana ustawa z 16 kwietnia 1993 roku w art. 3 ust 2 zawiera zapis o nieuzasadnionym wydłużaniu terminów zapłaty za dostarczone towary lub wykonane usługi. Aspekt ten został szczegółowo rozwinięty w art.17 g – naruszenie tego przepisu może zatem objawiać się w:
Oprócz ochrony prawnej istnieją inne sposoby ochrony przed konsekwencjami opóźnień w płatnościach. Jest to np. faktoring, o którym wspominaliśmy tutaj. To narzędzie, które pozwala przenieść ryzyko utraty płynności finansowej z dostawcy towarów lub wykonawcy usług na tzw. faktora (proces ten określa się również wykupieniem wierzytelności). Firma faktoringowa przejmuje zadanie ściągnięcia zaległych należności, jednocześnie gwarantując swojemu klientowi ustalony procent kwoty całej transakcji. W ten sposób może zostać zachowany odpowiedni poziom płynności firmy, jaki i skrócenie cyklu rotacji należności. Jako przedsiębiorca możesz korzystać z takich usług jednorazowo, w sytuacjach, gdy masz kłopotu z egzekwowaniem płatności lub stale, jeżeli Twoja branża jest często narażona na zatory płatnicze.
To kolejny sposób, który może uchronić firmę przed utratą płynności i niewypłacalnością kontrahentów. Jest ona zazwyczaj stosowana w przypadku dużych transakcji. Więcej o tej formie zabezpieczenia płatności, znajdziesz w tym artykule.
Oprócz kar finansowych, być może warto skupić się również na motywowaniu kontrahentów lub klientów do wcześniejszym spłacaniu należności. Możesz zaoferować zniżki lub rabaty dla interesariuszy, którzy uiszczają opłaty przed upływem terminu. Jest to również dobry sposób na podtrzymanie z nimi dobrych relacji opartych na zaufaniu.
W zawieranych umowach lub jakichkolwiek dokumentach zawieranych pomiędzy różnymi podmiotami, klientami, zwracaj uwagę na szczegóły. Dopilnuj, aby były w nich zawarte kwestie jasno wyznaczonych terminów, harmonogramów spłaty, odsetek za opóźnienia itd. W ten sposób możesz uniknąć wielu nieporozumień oraz zabezpieczasz swoje interesy.
Nie wszystkie opóźnienia w płatnościach wynikają z nieuczciwości kontrahentów czy klientów. Prawdopodobnie wiele z zaistniałych problemów wynika z ludzkich błędów i niedopatrzeń. Dlatego też możesz wdrożyć w swojej firmie system automatycznej wysyłki przypomnień o nadchodzącej płatności. W ten sposób ograniczasz swoje ryzyko utraty płynności, oszczędzasz swój czas, a także będzie dobrze postrzegane przez inne podmioty.
Pewnych sytuacji nie jesteś w stanie przewidzieć, więc warto, aby w razie gorszej sytuacji ekonomicznej, opóźnień i chwilowego braku części przychodów, mieć pewien kapitał zapasowy. Kontroluj regularnie sytuację finansową swojej firmy, wykorzystując np. analizę wskaźnikową.
Zwłaszcza jeśli zawierasz transakcje z nowym podmiotem, co do którego wiarygodności nie masz pewności. Aby uniknąć późniejszych problemów, zaczerpnij informacji o firmie z Internetu, z rejestrów publicznych (np. CEIDG, KRS) i Rejestru Dłużników Niewypłacalnych, przejrzyj jej sprawozdania finansowe (muszą być upubliczniane), złóż wniosek o uzyskanie informacji w biurach informacji gospodarczej.
Powinna być podstawą wszystkich relacji biznesowych, również w kontekście przeciwdziałania opóźnieniom w płatnościach. Będąc otwartym na kontakt i negocjacje z kontrahentem czy klientami możesz znacznie więcej zyskać, aniżeli od razu przystępować do roszczeń finansowych. Oczywiście, będą one prawdopodobnie uzasadnione, jednakże chęć rozwiązania problemu i wysłuchanie drugiej strony może bardzo pozytywnie wpłynąć na wizerunek Twojej firmy oraz relacje handlowe.
Z pewnością, zatory płatnicze są dużym problemem dla wielu przedsiębiorstw. Jednakże dzięki powyższym wskazówkom i zastosowaniu ich w praktyce, możesz zachować płynność finansową swojej firmy w niekorzystnych warunkach oraz usprawnić komunikację z kontrahentami i klientami.
Wysoka konkurencyjność rynku sprawia, że coraz trudniejsze staje się trwałe wyróżnienie pośród konkurencji. Jak więc…
Zatrudniasz pracowników niepełnosprawnych i otrzymujesz na nich dofinansowanie? Sprawdź, jak takie refundacje powinny być rozliczone…
Skoro można przekształcić jednoosobową działalność gospodarczą w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, to czy można przekształcić…
Zastanawiasz się jak dokonać korekty sprzedaży po powrocie do zwolnienia z VAT? W dzisiejszym artykule…
Zastanawiasz się, czy można podzielić spółkę z o.o. i jak przebiega proces podziału? Jeśli tak,…
W świecie sztucznej inteligencji linie między fikcją a rzeczywistością czasem się rozmywają. Podczas gdy innowacyjne…