Czym jest akredytywa i jakie ma funkcje?

W sytuacjach, gdy masz do czynienia z transakcjami zagranicznymi, o wysokiej wartości czy podwyższonym ryzyku, warto szukać sposobów na redukcję potencjalnych strat.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Jednym ze sposobów zwiększenia bezpieczeństwa handlu międzynarodowego jest akredytywa. Na czym ona polega i jakie są jej funkcje? Sprawdźmy!

Co to jest akredytywa?

Akredytywa jest formą bankowego zabezpieczenia transakcji pomiędzy sprzedawcą a kupującym. Ma na celu ograniczenie ryzyka, które może mieć miejsce w chwili niewypłacalności, opóźnień zapłaty itd. Działanie tego instrumentu finansowego polega na przeznaczeniu danej sumy pieniężnej z rachunku bankowego kupującego, aby trafiły do sprzedawcy. Zapewnia to gwarancję zapłaty i chroni obie strony umowy przed niespełnieniem warunków zawartej umowy.

Rozpoczęcie procesu jest uzależnione od oceny banku i dostarczonych przez firmę dokumentów, świadczących o jej wiarygodności. Kupujący składa wniosek o akredytywę w banku otwierającym, który po uzgodnieniu warunków akredytywy, zajmuje określoną kwotę na rachunku zleceniodawcy. Następnie powiadamia sprzedawcę i jego bank pośredniczący, po pozytywnej finalizacji transakcji, przelewa mu ustaloną kwotę.

Kiedy warto użyć akredytywy?

Akredytywa to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców w sytuacjach, gdy:

  • Eksportują dostawy o wysokiej wartości;
  • Rozpoczynają współpracę z nowym kontrahentem lub mają wątpliwości, czy wywiąże się on z zobowiązania;
  • Zależy im na bezpiecznej transakcji, bez ryzyka finansowego;
  • Wkraczają na nowy rynek;
  • Stosują w swojej firmie strategię global sourcing.

Funkcje akredytywy

Jakie funkcje możemy wyróżnić w przypadku tego typu dokumentu? W dużej mierze zależy to od ustaleń pomiędzy stronami umowy, jednak co do zasady są to np.:

  • W większości przypadków jest nieodwołalna, co oznacza, że treść umowy nie może być zmieniona lub odwołana bez zgody stron transakcji;
  • Funkcja gwarancyjna – zapewnia dostarczenie towaru do importera, a eksporterowi otrzymanie zapłaty za spełnienie warunków umowy;
  • Posiada termin ważności;
  • Zbywalność – strony mogą przenieść prawa wynikające z akredytywy na osobę trzecią, aby to ona dokonała płatności.

Rodzaje akredytywy

Istnieje wiele rodzajów akredytywy, najpowszechniejszy ich podział został ujęty w art. 85 i 86 ustawy Prawo bankowe. Wyróżnia się w nich 2 rodzaje akredytyw – pieniężną i dokumentową.

  • Akredytywa pieniężna charakteryzuje się tym, że bank pośredniczący przekazuje środki pieniężne sprzedającemu, a bank otwierający zwraca kwotę zobowiązania.
  • Akredytywa dokumentowa opiera się na zweryfikowaniu niezbędnej dokumentacji firmy sprzedającej przez bank otwierający. Po pozytywnym rozpatrzeniu zobowiązuje się on do zapłaty mu ustalonej kwoty.

Jakie inne rodzaje możemy wyróżnić? Są to akredytywy:

  • Akceptacyjne – bank kupującego przyjmuje weksel z poleceniem zapłaty sprzedającemu, co skutkuje również wygaśnięciem akredytywy;
  • Negocjacyjne – bank sprzedawcy sprawdza poprawność dostarczonych dokumentów i wypłaca mu pieniądze dostarczone przez kupującego;
  • Gotówkowe – obowiązek zapłaty następuje niezwłocznie po akceptacji dokumentów dostarczonych przez sprzedawcę;
  • Z odroczoną płatnością – po akceptacji dokumentów wyznacza się termin spłaty zobowiązania;
  • Nieodwołalne – nie jest możliwe wprowadzanie zmian lub odwołanie umowy;
  • Odwołalne – bank otwierający może zmieniać warunki umowy lub ją odwołać, dopóki nie zaakceptuje dostarczonej dokumentacji;
  • Odnawialne – wykorzystywana w przypadku cyklicznych dostaw.

Zalety i wady akredytywy

Jakie zalety i wady można zauważyć w tym rozwiązaniu? Za zalety uznaje się przede wszystkim:

  • Minimalizację ryzyka nieotrzymania zapłaty za towar, opóźnień albo otrzymania niepełnowartościowego towaru;
  • Umożliwienie negocjacji korzystniejszych warunków transakcji;
  • Jest zabezpieczeniem w przypadku niewypłacalności, bankructwa lub odstąpienia od umowy przez kontrahenta.

Jakie są zatem wady zawarcia akredytywy?

  • Generują kolejne koszty – banki pobierają prowizję od świadczonych usług;
  • Ma termin ważności, co oznacza, że transakcja musi zostać sfinalizowana do wyznaczonej daty. W przeciwnym razie mogą wystąpić komplikacje na tle prawnym, a wiadomo również, iż istnieje wiele czynników, które mogą przeszkodzić w realizacji warunków umowy na czas.

Dokumenty niezbędne do przeprowadzenia akredytywy

Najczęstszymi dokumentami uwzględnionymi w umowie akredytywy są:

  • Faktura handlowa;
  • Dokumenty potwierdzające ilość i cechy dostarczanego towaru, certyfikaty jakości;
  • Dokumentacja przewozowa;
  • Polisa ubezpieczeniowa.

Koszty akredytywy

Banki pobierają opłaty za świadczenie akredytywy i są one uzależnione od wartości danej transakcji, czasu trwania umowy itp. Każda instytucja ustala indywidualnie koszt tej usługi, choć zazwyczaj ustala się określony procent wartości całego kredytu (zwykle do 0,3%).

Podsumowanie

Akredytywa jest to jedna z metod zmniejszania ryzyka w firmie, w szczególności opłacalnej w przypadku dużych transakcji międzynarodowych. Dzięki niej strony umowy mają dosyć dużą dowolność w ustalaniu korzystnych dla siebie warunków, aby dbać o swoje interesy i sukcesywnie rozszerzać sieć kontaktów biznesowych. Jednakże przed wybraniem takiego rozwiązania, warto dokonać precyzyjnej analizy ryzyka, aby upewnić się, czy jest to dobra opcja dla Twojego biznesu. Więcej o niej, dowiesz się z tego artykułu!

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce