Amortyzacja mieszkania, w którym prowadzona jest działalność

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w prywatnym mieszkaniu mają prawo zaliczyć do kosztów podatkowych część związanych z nim wydatków. Co więcej, mogą oni również część lokalu wykorzystywaną do celów firmowych wprowadzić do ewidencji środków trwałych i poddać amortyzacji. W jaki sposób tego dokonać? Z jakimi korzyściami wiąże się to rozwiązanie?

Jak ustalić wartość początkową części mieszkania?

Oczywistym jest, że w sytuacji, gdy na cele działalności przedsiębiorca wykorzystuje np. jeden pokój, wówczas do ewidencji środków trwałych ma on prawo wprowadzić nieruchomość, ale tylko w części przypadającej na wspomniane pomieszczenie. Jak w takim wypadku określić wartość początkową części mieszkania? Zgodnie z ustawą o PIT, możliwe są 2 rozwiązania:
  • tradycyjna metoda ustalenia wartości początkowej, jako ceny nabycia lub kosztu wytworzenia (więcej na ten temat przeczytasz tutaj),
  • uproszczona metoda ustalenia wartości początkowej części mieszkania, która polega na przemnożeniu metrażu przeznaczonego na działalność przez ustawową stawkę 998 PLN/m2.
Jak widać na powyższym przykładzie, metoda uproszczona mocno odbiega od aktualnych cen na rynku nieruchomości.

Amortyzacja części mieszkania

W przypadku prywatnego lokalu mieszkalnego, może on wybrać wyłącznie amortyzację liniową. Dostępne stawki to: podstawowa – 1,5%; 2,5% w sytuacji, gdy do celów działalności wykorzystujemy co najmniej 50 proc. powierzchni lokalu; indywidualna – maks. 10% dla lokali używanych (użytkowanych przez zakupem co najmniej 60 miesięcy i wprowadzonych pierwszy raz do ewidencji środków trwałych danego przedsiębiorcy). Oznacza to, że przedsiębiorca z powyższego przykładu:
  • w pierwszej sytuacji obniży podatek dochodowy o 167,40 PLN rocznie (62 000 PLN x 1,5% x 18%)
  • w drugiej sytuacji obniży podatek dochodowy o rocznie 32,34 PLN rocznie (11 976 PLN x 1,5% x 18%)
Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

2 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

2 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

2 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

2 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

4 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

4 dni temu