Stanowi ona swego rodzaju ilustrację możliwości i rozwiązań, które możesz wykorzystać w swojej strategii. Dzięki niej ocenisz opłacalność działań związanych z Twoją ofertą. Dowiesz się, które jej elementy stanowią przewagę konkurencyjną i warto w nie inwestować, a które okazują się nierentowne.
Metody portfelowe są narzędziami do oceny przedsiębiorstwa wewnątrz i na zewnątrz. Do najpopularniejszych należą:
W tym artykule przyjrzymy się dokładniej jednej z nich − macierzy BCG.
Matryca BCG została opracowana przez Boston Consulting Group, aby móc łatwo oceniać potencjał produktów lub strategicznych jednostek biznesowych. W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw w metodzie wykorzystywane są informacje o aktualnych tendencjach wzrostu rynkowego oraz udziale wybranych produktów w rynku. Poszczególne składowe naszej oferty klasyfikuje się jako następujące − dojne krowy, gwiazdy, znaki zapytania i psy. Co one oznaczają?
Stanowią źródło większości przychodów. Dojne krowy są istotne dla utrzymania stabilności firmy oraz jej możliwości do pozyskiwania funduszy na tzw. Gwiazdy.
Przynoszą one duże zyski, jednak ze względu na konkurencyjne otoczenie − wymagają dużych nakładów finansowych.
To wprowadzone niedawno nowe produkty. W początkowej fazie nie generują zysków, za to potrzebują inwestycji na rozwój. Niosą ze sobą pewne ryzyko, ponieważ ciężko określić, czy mają szansę na osiągnięcie wymierzonych celów.
Cechują się niską dochodowością, a niekiedy nie są w stanie pokryć poniesionych kosztów. Powinny być sukcesywnie usuwane z oferty.
Do przedstawienia przykładu zastosowania matrycy odniesiemy się do branży e-commerce. Przyjmijmy, że prowadzimy sklep internetowy zajmujący się sprzedażą odzieży i akcesoriów sportowych. Wykorzystanie tego narzędzia wskaże, w jaki sposób budować katalogi naszych produktów. Przed wykonaniem analizy, zastanów się nad następującymi aspektami:
Macierz BCG grupuje wybrane elementy na podstawie stopy wzrostu rynku oraz liczby naszych klientów. W związku z tym możemy podzielić asortyment na cztery wyżej wspomniane kategorie:
Będą to produkty przynoszące najwięcej zysku. Zamiast pozyskiwać nowych odbiorców tego produktu, powinieneś/-aś skupić się na tych już istniejących. Dostosuj swoją ofertę, aby spełnić rosnące wymagania klientów poprzez np.:
Jeżeli zdołasz osiągnąć nadwyżkę budżetową, przekaż środki na podniesienie pozycji Psów lub inwestycję w Znaki zapytania.
Są to produkty, których sprzedaż rośnie w szybkim tempie. Chcąc utrzymać ten wysoki wynik, należy kłaść nacisk na ich promocję.
Możesz połączyć ofertę sprzedaży gwiazd z innymi produktami. Gwiazdy będą pełnić funkcję „zachęty” dla klientów.
Zaliczamy do nich asortyment niedawno wprowadzony do oferty, który ma duży potencjał, aczkolwiek wciąż nie wiadomo czy będzie on opłacalny. Jeśli jednak produkt występuje na rynku już jakiś czas, a jego pozycją się nie zmieniła, przyczynami mogą być:
Jakie działania możesz podjąć, aby naprawić tę sytuację?
Dotyczy produktów nieprzynoszących oczekiwanego zysku, ich sprzedaż jest znikoma (nawet pomimo inwestycji w reklamę). Powinieneś/-aś stopniowo wycofywać je z oferty, w szczególności, gdy zaczynają przynosić straty.
Twoim głównym celem jest stworzenie zdywersyfikowanego portfela strategicznego. Każda ze wspomnianych grup jest konieczna, aby zapewnić płynność finansową i posiadać atrakcyjną bazę produktów.
Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.
W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…
Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…
Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…
Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…
Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…