Analiza strategiczna

Czym jest analiza strategiczna? Metody analizy strategicznej

Przeprowadzenie analizy strategicznej może przynieść Ci szereg wartościowych informacji o czynnikach wewnętrznych i zewnętrznych, które wpływają na Twój biznes. Na czym ona polega i dlaczego warto z niej skorzystać? O tym poniżej!

Czym jest analiza strategiczna?

Analiza strategiczna stanowi pierwszy etap zarządzania strategicznego. Jest badaniem, które pozwala ocenić dotychczasowe działania firmy, a jednocześnie wyznaczyć nowe kierunki ekspansji, mając na uwadze zmienność otoczenia rynkowego.

W dużej mierze skupia się ona sprawdzeniu czynników zewnętrznych i wewnętrznych wpływających na kondycję przedsiębiorstwa, aniżeli naprawie błędów organizacyjnych.

Główne metody analizy strategicznej przedsiębiorstwa

Sposoby badania kondycji i możliwości przedsiębiorstwa można podzielić na wewnętrzne i zewnętrzne. Zastosowanie ich obu pozwoli nabrać szerszej perspektywy i zachować obiektywność naszej oceny.

Koncepcja 5 sił Portera

Zakłada, że na atrakcyjność i powodzenie firmy w otoczeniu „makro” mają wpływ następujące aspekty:

  • siła przetargowa nabywców,
  • siła przetargowa dostawców
  • natężenie konkurencji,
  • zagrożenie związane z możliwością pojawienia się nowych producentów,
  • dostępność substytutów.

Więcej o tej koncepcji przeczytasz tutaj.

Mapa grup strategicznych

Jest narzędziem pozwalającym określić konkurencyjność innych podmiotów na rynku. Przedsiębiorstwa z danej branży dzielone są na grupy strategiczne, które następnie przedstawia się za pomocą mapy. Dzięki takiej graficznej prezentacji w łatwy sposób można rozpoznać możliwości i problemy strategiczne. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Analiza kluczowych czynników sukcesu

Jest metodą, wskazującą na cechy organizacji, które mają największy wpływ na osiągnięcie zamierzonych celów. Po skomponowaniu listy owych właściwości i określenia stopnia ich wpływu otrzymujemy jej profil strategiczny. Należy wykonać to dla swojej firmy i przynajmniej jednego przedstawiciela konkurencji. Zestawienie ich razem umożliwia wgląd w nasze mocne i słabe strony. Sprawdź więcej informacji na temat KCS.

Analiza PEST

Określa podstawowe obszary środowiska zewnętrznego decydujące o funkcjonowaniu i pozycji organizacji. Są to:

  • sfera polityczna
  • sfera ekonomiczna
  • sfera społeczna
  • sfera technologiczna

Poprzez ocenę makrootoczenia – analiza PEST pomaga wyznaczyć przyszłą strategię działania.

Jak wybrać odpowiednią metodę analizy?

Nie istnieje jeden, idealny sposób na zweryfikowanie działania przedsiębiorstwa. Jest to jednostka zbyt skomplikowana i zależna od wielu czynników wewnętrznych oraz zewnętrznych, aby móc dokonać dokładnej analizy. W praktyce należy dobrać kilka dostępnych metod do charakteru, pozycji i celów organizacji. Nie jest to łatwe zadanie, bowiem wymaga ono wiedzy teoretycznej, a przede wszystkim doświadczenia. Niewątpliwie wiąże się to z włożeniem wysiłku i często dużych nakładów finansowych, jednak skutek w postaci sukcesu firmy jest tego wart.

Etapy opracowania analizy strategicznej

Przed podjęciem decyzji ważnej dla przyszłości organizacji, konieczne jest zaznajomienie się z jej charakterem i pozycją na rynku. Skuteczną analizę strategiczną przeprowadzisz, wykonując poniższe kroki:

  1. Scharakteryzuj swój przedmiot badań − w jakiej branży działa firma, jaki jest jej charakter, czy badasz ją całościowo, czy jej określony dział?
  2. Rozmawiaj z zespołem − zaczynając od członków zarządu, kierownictwa wyższego i niższego szczebla, kończąc na pracownikach. Rozmowa z nimi może Ci dostarczyć cennych informacji o występujących nieprawidłowościach.
  3. Prześledź działania firmy w wybranym okresie, jakie skutki przyniosły?
  4. Zastosuj metody analityczne, o których mowa w artykule. Najlepiej, abyś użył/-a kilku z nich, aby przyjrzeć się sytuacji z różnych perspektyw.
  5. Wyciągnij wnioski z badań i zaproponuj możliwe rozwiązania.
  6. Przygotuj i przedstaw wytyczne mające usprawnić funkcjonowanie firmy – w postaci raportu, prezentacji. Aspekt wizualny i sposób przekazu są równie istotne co wartość merytoryczna.
  7. Nadzoruj proces wdrażania zmian i jeśli jest taka potrzeba − dokonaj poprawek.
  8. Kontaktuj się z interesariuszami, aby mieć kontrolę nad wprowadzonymi procedurami.

Dlaczego warto korzystać z analizy strategicznej?

Przeprowadzenie kompleksowej oceny przedsiębiorstwa jest czasochłonne i kosztowne. Prawdopodobnie zaistnieje potrzeba spowolnienia działań w innych obszarach działalności, aby skupić się na dogłębnej analizie. Pomimo to, wartość dodana, którą możesz z niej uzyskać, z pewnością zaprocentuje na przyszłość. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa pomoże Ci:

  • Poznać specyfikę rynku i sektora, w którym działasz;
  • Dowiedzieć się, jakie masz silne strony i możliwości dalszego rozwoju, a także jakie kroki powinieneś podjąć w tym kierunku;
  • Zidentyfikować swoje słabości i ograniczyć ich wpływ lub jeśli to możliwe – usunąć je;
  • Osiągnąć przewagę konkurencyjną.

Tempo rozwoju i pojawiania się nowych graczy na rynku sprawia, że posiadanie dobrej strategii zarządzania jest koniecznością. Wykorzystanie przedstawionych powyżej narzędzi umożliwi Ci rozpoznanie swojej pozycji wśród konkurencji, podkreślenie atutów Twojej firmy i stawienie czoła wyzwaniom biznesowym.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

6 godzin temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

7 godzin temu

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

1 dzień temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

1 dzień temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

1 dzień temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

1 dzień temu